صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

قاچاقچیان کالای خود را در فضای مجازی می‌فروشند/جای خالی سامانه استعلام گارانتی در کشور

۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸:۳۵
کد خبر: ۵۸۶۰۸۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
جمشیدی گفت: در کشور قوانین خوبی داریم، اما اجرا نمی‌شود بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا، تولیدکنندگان ملزم به دریافت کدشناسه و رهگیری هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، رسول جمشیدی کارشناس اقتصادی در برنامه پایش با اشاره به قاچاق سالانه ۱.۲ میلیارد دلاری لوازم خانگی به کشور اظهار کرد: علی رغم ممنوعیت واردات، اما مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ لوازم خانگی در بازار وجود دارد.
 
این کارشناس اقتصادی افزود:نیاز کشور به تلویزیون سالانه ۲.۲ میلیون دستگاه است، اما طبق آمار سال ۹۶، ۹ هزار دستگاه از طریق واردات، ۱.۳ میلیون دستگاه توسط تولید داخل و مابقی حدود ۸۹۰ هزار دستگاه به اندازه ۴۰ درصد بازار از قاچاق تامین می‌شود.
 
وی گفت: در یخچال فریزر نیاز کشور ۲ میلیون دستگاه است که ۱۲۸ هزار دستگاه از طریق واردات و یک میلیون نیز از طریق تولید داخل تامین و حدود ۸۵۰ هزار دستگاه حدود ۴۰ درصد بازار توسط قاچاق تامین می‌شود.
 
جمشیدی گفت: طی ۴ سال اخیر در سطح عرضه برخورد خاصی با قاچاقچیان صورت نگرفته است است و در سایت‌ها و فضای مجازی به راحتی کالای قاچاق در حال عرضه است.
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بر اساس آمار گمرک در سال ۹۶، ۵ میلیون دلار لوازم خانگی وارد کشور شده است، اما گمرک کشور‌های چین آلمان کره و ترکیه اعلام کردند در همین سال ۳۸۳ میلیون دلار لوازم خانگی به ایران صادر شده است و اگر قاچاق و دگر اظهاری صورت نگیرد باید آمار‌ها یکسان باشد.
 
وی با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت در سال ۹۶، ۱.۲ میلیارد دلار قاچاق لوازم خانگی به کشور صورت گرفته است افزود: با حذف این رقم می‌توان برای ۵۳ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد کرد، در این بخش تقاضا وجود دارد و نیاز به تکنولوژی خاصی هم نیست و واردات مواد اولیه نیز مشکل ندارد. 
 
جمشیدی اظهار کرد: در حالیکه برند‌های خارجی و کره‌ای همکاری خود را با شرکت‌های داخلی قطع کرده‌اند، اما به نمایندگی سابق خود اعلام کردند تابلو‌های تبلیغاتی سردر خود را حفظ کنند و این برند‌ها هزینه و عوارض شهرداری را پرداخت می‌کند. 
 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این برند‌ها بدون پرداخت هزینه گمرک، مالیات و بدون ارائه خدمات گارانتی کالای خود را به صورت قاچاق به فروش می‌رسانند. 
 
وی درباره علل وجود پدیده قاچاق افزود:در کشور قوانین خوبی داریم، اما اجرا نمی‌شود بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا، تولیدکنندگان ملزم به دریافت کدشناسه و رهگیری هستند. 
 
جمشیدی با بیان اینکه شناسه مدل و مشخصات محصول و کد رهگیری اصالت محصول را تایید می‌کند، بیان کرد: اگر تامین بازار مشکل دارد به واردکنندگان حقیقی اجازه واردات بدهیم. 
 
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بسیاری از برند‌های خارجی در داخل کشور تولید می‌شوند، گفت:برند‌های خارجی بسیاری از قطعات خود را از داخل کشور تامین می‌کنند. 
 
وی گفت:به صرف شناسه و سامانه مشکل قاچاق حل نمی‌شود بلکه باید در سطح عرضه برخورد صورت بگیرد. 
 
جمشیدی تاکید کرد:عدم اجرای قانون موجب عدم شناسایی کالای بااصالت و عدم امکان مدیریت خدمات پس از فروش می‌شود. 
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:در کشور سامانه‌ای برای استعلام اصالت و گارانتی محصول نداریم. 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *