هپکو دوباره به مدار تولید برمیگردد/ واردات بیش از نیاز لاستیک سنگین به کشور
وی ادامه داد: شهدایی مانند حاج قاسم سلیمانی همه وجودشان را وقف این ملت و کشور و نظام کردند و جانشان را در طبق اخلاص نهادند که امیدواریم تمام کار و مسئولیت ما نیز مانند حاج قاسم سلیمانی در جهت خدمت به مردم و حفظ نظام و انقلاب باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: تلاش ما این است که بتوانیم در شرایط جدید با روحیه جهادی و از جان گذشتگی، منافع شخصی و گروهی را کنار بگذاریم و با تمام وجود به مردم و کشور خدمت کنیم این جلسه بسیار کیفی بود، مشورتهای خوبی انجام شد.
رحمانی افزود: اقتصاد مقاومتی ۵ راهبرد دارد که یکی از آنها مردمی بودن است و تعاونیها مصداق مردمی بودن هستند که مقام معظم رهبری هم روی این موضوع تاکید داشته اند، علی رغم ایجاد تشکلهای جدید، اما تعاونیها همچنان میتوانند جایگاه خود را حفظ کنند.
وی اظهار کرد: ارتباطات اتاق تعاون با وزارت صمت باید از حالت تئوری بیرون بیاید و ارگانیک شود، قائل به گسترش همکاریها با اتاق تعاون هستیم، تعاونیها از تولید تا توزیع، گستردگی خوبی دارند و به ویژه در شرایط جدید مثمر میتوانند واقع بشوند اتاق تعاون از لحاظ مدیریتی و کمیسیونهای مختلف، ظرفیتهای خوبی دارد، اتاق، به ما در شرایط جدید در حوزههایی که میتواند کمک کند و بیاید مسئولیت بپذیرد. اتاق تعاون، تعاونیها را پای کار بیاورد و برای مسائل پیش رو راه حل ارائه بدهد.
وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: اتاق تعاون روی موضوع تجارت مرزنشینان کار کند، مسئولیت این کار را میتوانم به اتاق تعاون بدهم افزایش نرخ دلار یک فرصت و پتانسیل خوب برای صادرات است که از آن باید استفاده بشود و این افزایش، صادرات را توجیه پذیر و واردات را توجیه ناپذیر کرده است که باید در صحنه عمل نیز دیده شود برخی حوزهها مانند صنایع دستی و فرش که وابستگی به واردات ندارند، از این فرصت به واقع میتوانند استفاده کنند.
وی گفت: صادرات کشور در ۹ ماهه امسال افزایشی بوده است، ۹ ماهه پارسال ۷۸ میلیون تن و امسال ۱۰۳ میلیون تن صادرات داشته ایم.
وی با بیان اینکه توجه به بسته بندی، کیفیت، سلایق مشتریان و بازاریابی را در صادرات باید مدنظر قرار بدهیم، بیان کرد: تولید بیش از دو سوم محصولات و کالاهای منتخب در ۹ ماهه امسال افزایشی بوده است رشد صنعت پارسال منفی ۹.۵ درصد بوده است و تا اخر شهریور به مثبت ۰.۴ درصد رسید.
رحمانی بیان کرد: ظرفیتهای خالی زیادی برای فعالسازی در رشتههای مختلف تولیدی داریم، مثلاً در کاشی و سرامیک علیرغم افزایشی بودن تولید، اما باز میتوانیم این ظرفیت را دو برابر کنیم، تشکلها به خصوص اتاق تعاون روی پتانسیلهای صادراتی به ۱۵ کشور همسایه و همچنین اوراسیا کار کنند و ظرفیتها را فعال کنند.
وزیر صنعت بیان کرد: اتاق تعاون در کشورهایی که پتانسیل صادراتی وجود دارد، خود پای کار بیاید و رایزن بازرگانی بگمارد. کشور چین دو هزار میلیارد دلار واردات دارد، این فرصت و پتانسیل خوبی است، چرا که از این رقم حدود ۷۰۰ میلیارد دلار در ایران زمینه همکاری وجود دارد، الان در این شرایط جنگ اقتصادی، مردمی بودن باید مورد توجه ویژهای قرار بگیرد و تعاونیها نمود این مردمی بودن هستند.
وی اظهار کرد: حل مسائل حوزه نقدینگی را در دستور کار داریم، با بانک مرکزی به توافقاتی هم رسیدیم و البته همزمان کارهایی را هم خودمان شروع کردیم و بسمت شیوههای نوین تامین مالی رفتیم، سامانه توانیران برای شناسایی و معرفی نیازمندیها و توانمندیها راه اندازی شده است و اتاق تعاون از این سامانه استفاده کند.
هپکو دوباره به مدار تولید برمیگردد
رحمانی همچنین در جمع خبرنگاران درباره هپکو آذراب اظهار کرد: مشکل آذراب البته کمتر است، اما در مورد هپکو هم اقداماتی انجام شده و مهمترین کار، سفارشگیری برای تولید ماشینآلات راهسازی بود، در این زمینه سازمان راهداری، سازمانهای راه و شهرسازی، سازمان شهرداریها و دهیاریها و شرکتهای معدنی بزرگ پای کار آمدند که نیاز ماشینآلات خود را از طریق هپکو تأمین کنند.
به گفته وزیر صمت، با دریافت سفارش برای ساخت ماشینآلات، هپکو دوباره به مدار تولید برمیگردد و راه رونق تولید خود را ادامه میدهد.
بیش از میزان مورد نیاز لاستیک سنگین وارد شد
وزیر صنعت همچنین در مورد مشکل تأمین لاستیک خودروهای سنگین، گفت: سال قبل بحرانی در توزیع لاستیک خودروهای سنگین بود که اتاق تعاون و اعضای تعاونیها پای کار آمدند، واردات لاستیک انجام شد، امروز در تأمین لاستیک خودروهای سنگین عموماً مشکلی نداریم.
وی تاکید کرد: امروز در تأمین انواع لاستیکها مشکلی نداریم، اما یک واحد تولید لاستیک برای خودروهای سنگین در اردبیل راهاندازی شد، تولید لاستیک قبلاً در ایران ۳۰ درصد بود، الان بالای ۵۰ درصد تولید لاستیک در داخل کشور است و امروز حتی تعاونیها میگویند به قدری لاستیک زیاد وارد شده است که در انبارها مانده و تاریخ مصرف آن رو به اتمام است و لاستیک اتوبوس و کامیون با نظر وزارت راه بین متقاضیان توزیع میشود.