بیانیه متخصصان دانشگاه شریف در رد ادعای اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی
به گزارش گروه جامعه ،جمعی از متخصصین اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و جمعی از دانش آموختگان مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف در مورد شایعه اصابت موشک به هواپیمای ۷۳۷ خط هوایی اوکراین که از فرودگاه امام برخاسته بود بیانیه ای صادر کردند که به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و احترام
جهت تنویر افکار عمومی دلایل رد قاطع شلیک و اصابت موشک به هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ خط هوایی اوکراین که صبحگاه ۱۸ دیماه شش دقیقه پس از برخاستن در حوالی شهریار سقوط نمود، را به استحضار میرساند:
۱-فیلمهای گرفته شده از شهریار مشخصه که کم کم پرنده در حال آتش گرفتن است و آتش به مرور افزایش پیدا میگند و انفجار لحظهای و متلاشی شدندر هوا در کار نبوده و پس از چند دقیقه شعله ور شدن، ارام ارام زمین میخورد که انفجار اصلی بر اثر حجم بالای سوخت در زمینهای شهریار واقع میشود.
۲-هیچ موشک و گلولهای اصلا شلیک نشده، نه صدایی و نه تصویری وجود ندارد (عکسی که لاشه موشک روسی را در آن نشان دادند مونتاژی بوده و در محل سانحه به جز قطعات هواپیما چیزی یافت نشده، ضمنا توجه داشته باشید موشک پس از اصابت سالم نمیماند و منهدم میشود)
۳-همه سامانههای پدافندی IFF (Identification Friend & Fow) شناسایی دوست از دشمن دارند و اتوماتیک هواپیمای مسافربری در شبکه پدافندی دوست محسوب میشود و قبل و بعد از پرواز ۷۳۷، دهها پرواز داخلی و خارجی عادی به فعالیت خود پرداختند.
۴- حتی زمان شلیک با بی سیم سه بار به وسیله پرنده اخطار داده میشود و منور هم شلیک میشود
۵- سامانههای پدافندی که پهپاد فوق پیشرفته رادارگریز گلوبال هاوک آمریکا را در ارتفاع ۵۲۰۰۰ پایی از هواپیمای آمریکایی سی نفره نظامی همجوارش تشخیص داده و اشتباه نکردند چطور روی فرودگاه امام در مورد هواپیمایی که در جدول پرواز قبلا نامش داده شده، اشتباه میکنند؟
۶-همیشه وقتی هدف تهدید کننده بزرگی در ارتفاع پایین باشد پدافند ابتدا پس از سه بار اخطار، با توپ ضد هوایی به ان شلیک میکند نه با موشک چند میلیاردی.
۷- همچنین خلبان هواپیما پس از آتش گرفتن و توسعه حریق شروع به دور زدن و برگشت به فرودگاه امام نموده و ارتفاع هم کم کرده، اگر مورد هدف قرار گرفته بود در هوا متلاشی میشد و تکههای ان کیلومترها از هم دورمیفتاد در حالیکه در فیلمها مشخص است که روی زمین در اثر برخورد متلاشی شده و همه تکهها یکجا افتاده است.
۸-هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ همانگونه که در جدول ذیل مشخص است در ۱۵ سال اخیر بیشترین سانحه مرگبار را داشته (۱۰ سانحه مرگبار با بیش از ۱۱۰۰ کشته) که موجب ضرردهی و عزل مدیرعامل بوئینگ و پایین آمدن سهام آن شده و این سقوط آخر هم ضربه شدیدتری به آن شرکت میزند فلذا سعی بر این کرده اند که در جنگ رسانهای جای قاتل و مقتول را عوض کنند و توپ را به زمین طرف مقابل بیاندازند،
" سازندگان پرنده قاتل اصلی هستند و ایرانیان مظلوم مقتول"
۹-همچنین پس از بررسیهای انجام گرفته مشخص شد که مهندس پرواز ایرانی سلامت پرنده را تایید نکرده و پس از دو ساعت تاخیر و چکاپ مجدد موتور و باز کردن کاولینگ موتور، با امضا و اصرار تیم پرواز اوکراینی و قبول مسوولیت توسط خلبان، هواپیما به پرواز در امده است.
۱۰-علت دقیق سانحه پس از بررسی دقیق اطلاعات پرواز و جعبه سیاه (FDR) و سامانه ضبط صدای کابین (CVR) و بقایای لاشه هواپیما و قطعات باقیمانده، توسط تیمهای دوازده گانه مشخص خواهد شد و تا اعلام نتیجه بهتر از گمانه زنیهای غیر مستند خودداری شود.
با توجه به داغدار بودن خانوادههایی که نخبگان و فرهیختگان خود را از دست داده اند خواهشمند است از پخش مطالب غیرموثق که موجب تالم بیشتر آنها و جریحه دار شدن افکار عمومی میشود بپرهیزید.
با ارزوی توفیق و سربلندی
جمعی از متخصصین اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و جمعی از دانش آموختگان مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف