فارغالتحصیلان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی گرد هم میآیند
کامران ملکی از فارغالتحصیل باغ فردوس در ابتدای این نشست گفت: باغ فردوس مرکزی نوستالژیک است و بسیاری از فیلمسازان یا فارغالتحصیل اینجا بودند یا مدرس. بعد از مرکز فیلمسازی، اینجا موزه سینما شد. هیأت موسس انجمن فارغالتحصیلان باغ فردوس قرار است درباره آن صحبت کنند.
رهبر قنبری درباره ایده تشکیل انجمن با اشاره به نقش همایون علیخانی درباره شکلگیری انجمن گفت: شهریور سال گذشته یک روز که گردهم آمده بودیم، نامهای جمعی به معاونت سینمایی ارسال کردیم و خواستیم ما را در امر تشکیل انجمن کمک کنند و اولین همایش شکل گرفت و اولین انتخابات شکل گرفت. امیدوارم در انتخابات آتی که هفته بعد است، گروههای جوانتر جای ما را بگیرند.
وی گفت: ۲ شهید و ۱۲ ایثارگر در میان فارغالتحصیلان باغ فردوس داریم. برای حضور ۲۶ نفر از اعضای ساکن شهرستان هم هماهنگی برای حضورشان انجام شده است.
علی خسروی کوهستانی درباره اهمیت و جایگاه مرکز آموزش اسلامی در تاریخ سینما توضیحاتی ارائه کرد و گفت: وقتی درباره سینما صحبت میکنیم، منظورمان سینمای تجربی نیست، سینما به عنوان یک پدیده فرهنگی مدنظر است که بعد از انقلاب با خلأ مواجه شده بود و نیاز به نیروی انسانی جدید داشت. به همین دلیل لزوم تأسیس یک مدرسه آموزش فیلمسازی احساس شد. این در حالی است که با وجود جنگ تحمیلی، بهترین امکانات در اختیار این مرکز قرار گرفت.
وی افزود: آقایان اثنی عشر، مرادخانی، سیفالله داد و طالبزاده از جمله مدیران مدرسه فیلمسازی باغ فردوس هستند و ۱۲۴ استاد تا کنون در این مرکز به تدریس پرداختهاند.
سیاوش دولت سرایی درباره تاریخچه انجمن گفت: وقتی سال ۶۱ اولین جشنواره فیلم فجر کار خود را آغاز کرد، فقط ۵ فیلم ایرانی داشتیم و مابقی خارجی بودند. شاید بتوان مدرسه اسلامی آموزش فیلمسازی را بتوان اولین دانشگاه جامع علمی کاربردی دانست که البته با سوء مدیریت، از امکانات آن استفاده صحیح انجام نگرفت. البته خروجیهای این مدرسه، انجمن سینمای جوانان را شکل دادند
غلامرضا صیامی زاده هم درباره ارتباطات بینالمللی انجمن برای عرضه فیلمهای فارغالتحصیلان باغ فردوس گفت: به واسطه دفتری که در استانبول داریم، میتوانیم فیلمهای سینمایی را در ترکیه اکران کنیم و در وهله دوم هم فروش تلویزونی فیلمها را هدف بگیریم. تولیدات مشترک با کشورهای همسایه از دیگر اولویتهای ماست.
وی یادآور شد: در دهه هفتاد، یک دوره برای بسیج و یک دوره برای جوانان افغانستانی برگزار شده است.
همایون علیخانی دانش آموخته دوره اول مدرسه فیلمسازی باغ فردوس درباره ارتباطات انجمن با اعضا گفت: باغ فردوس ۲۷۰ خروجی داشت، اما حضور مؤثری در بدنه سینما نداشت. الان هم این مرکز بدون داشتن تشکل قوی، برای رسیدن به اهداف مطلوب سینمایی موفق نخواهد بود. امیدوارم با تشکیل یک انجمن قوی این اتفاق رخ دهد.
وی گفت: انجمن مستقل است و از امسال به بعد، با دریافت حق عضویت تمامی هزینهها توسط خود انجمن هزینه خواهد شد.
ارد عطارپور هم در ادامه این نشست درباره گرایش مستند در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی باغ فردوس گفت: اساتید در این مرکز به مستند توجه ویژه داشتند و این گرایش در میان فارغالتحصیلان غالب بود. مخصوصا که آن زمان که فیلمها نگاتیو بود و به همین دلیل، دقت مضاعفی برای فیلمبرداری میطلبید.
وی افزود: نمیدانم با چند درصد از انرژی آن زمان اکنون گرد هم آمدهایم، اما میدانم دانشجویان آن زمان، سهمخواهی نمیکردند و بدون چشمداشت به موقعیتهای مالی و اجتماعی، در بخش آموزش فعال شدند و نسلی را تربیت کردند که اکنون در سینمای مستند جهان شناختهشده هستند.