صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

انگیزه دانش‌آموزان برای ورود به رشته ریاضی کاهش یافته است

۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰:۵۰
کد خبر: ۵۸۲۸۵۰
حاجی میرزایی گفت: در سال‌های اخیر شاهد کاهش علاقه و انتخاب دانش‌آموزان به رشته ریاضی هستیم که نگران کننده است بنابراین باید در این زمینه تدبیر کنیم تا در آینده دچار مشکل در حوزه مهندسی نشویم.

به گزارش گروه جامعه ، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در سفر به قم با حضور در بیست و هفتمین اجلاس کشوری نمایندگان اتحادیه انجمن‌های علمی که در باشگاه فرهنگیان قم برگزار شد، با تسلیت شهادت سردار رشید اسلام قاسم سلیمانی، اظهار کرد: خبر شهادت سردار بزرگ اسلام همه ما را اندوهگین کرد؛ او جان خودش را در مسیر دفاع از مظلومان جهان نثار کرد لذا به گردن همه مسلمان و ملت‌های جهان حق دارد.

وی با بیان اینکه راه شهید سلیمانی ادامه خواهد داشت و آموزش و پرورش از او به عنوان نماد جهاد و شهادت یاد خواهد کرد، تصریح کرد: ما مسؤولیت داریم که فرهنگ جهاد و شهادت را در دانش آموزان نهادینه کنیم.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به خدمات انجمن‌های علمی نیازمند است، زیرا حلقه وصل ستاد با دانش‌آموزان و معلمان، انجمن‌های علمی هستند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلمان از مجری برنامه‌های درسی باید به مراجع تصمیم‌ساز تبدیل شوند، اظهار کرد: محتوا را تولید می‌کنیم که معلمان آن‌ها را آموزش دهند و هرچه ما تدوین می‌کنیم، معلمان تدریس می‌کنند لذا هرچه ارتباط ستاد با تشکیلات معلمان قوی‌تر باشد ارتباط ستاد با معلمان موثرتر خواهد بود.

حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: دانش، ارزش‌های جامعه و نیاز‌های مخاطب سه عنصر اصلی در تولید و محتوای آموزشی است لذا اگر ارتباط صف و ستاد سنجیده‌تر برقرار شود بهره بیشتری حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر معلم را حلقه وصل به دانش‌آموزان بدانیم تشکل‌های علمی محقق کننده ارتباط موثر بین معلمان و ستاد هستند، خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی عامل مهم تحقق تعامل بین معلمان، دانش‌آموزان و ستاد است و سیاست ما حمایت از انجمن‌های علمی است که نقشی پایدار خواهد بود؛ لذا اثربخشی به عهده معلمان است و برای اثربخشی ارتباطات، انجمن‌ها باید تلاش کنند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ریاضی برای درست اندیشیدن و خوب تفکرکردن و انسجام دادن به ذهن لازم و ضروری است و به واسطه نقشی که ایفا می‌کند بسیار مهم است.

وی با اشاره به برخی از ریاضیدانان بزرگ ایران در طول تاریخ، تصریح کرد:ایران سابقه درخشانی در داشتن دانشمندان ریاضی داشته است بنابراین انتظار می‌رود ما در آموزش و پرورش این نقش را استمرار دهیم و این هنر را توسعه دهیم.

حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: همه علوم به نوعی در پیوند و ارتباط با ریاضی است. ریاضی ابزار زندگی است، زبان تحقیق و ابزاری موثر برای پیوند بین متغیر‌ها در پزشکی، مهندسی و... است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ریاضی، کوتاه‌ترین مسیر برای انتقال مفاهیم است و همچنین در جنبه تربیتی می‌تواند به ما کمک کند لذا نظم فکری به مدد ریاضی انجام می‌شود.

وی بر اندیشه روی محتوا و روش‌های ریاضی تأکید کرد و افزود: در حوزه ریاضی، دیدگاه‌هایی مطرح شده است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین باید بررسی کنیم تا ببینیم سهم ریاضی در تحقق ساحت‌های ششگانه سند تحول چیست.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: در سال‌های اخیر شاهد کاهش علاقه و انتخاب دانش‌آموزان به رشته ریاضی هستیم و این نگران کننده است بنابراین باید در این زمینه تدبیر کنیم تا در آینده دچار مشکل در حوزه مهندسی نشویم.

وزیرآموزش و پرورش از ابلاغ دستورالعمل شکل گیری انجمن‌ها در روز‌های آینده خبر داد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش همچنین در نشست با اعضای شورای معاونان و مدیران مناطق شهرستان‌های استان تهران که در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به اینکه سه دهه است که می‌خواهیم نیروی انسانی در آموزش و پرورش را سازماندهی کنیم، اما نمی‌توانیم، چراکه همه منتظرند تا مسؤولان امور اداری آن را حل کنند، اظهار کرد: هرگاه متوجه شدیم که مسؤول هستیم، باید برای رفع مشکلات کمک کنیم و اینکه این مشکل مربوط به حوزه ما نیست دلیل خوبی برای کنار کشیدن و کمک ندادن، نیست.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در آموزش و پرورش ابهامات و مسائلی داریم که درباره آن‌ها فکر می‌کنیم تا راه حل پیدا کنیم و به کمک همه نیازمند هستیم، افزود: اگر در هر مورد بتوانیم خلاقیت داشته باشیم و یک نمونه سنجیده و هدفمند را درست کنیم، می‌توانیم آن را اشاعه دهیم.

وی با بیان اینکه به کار انبوه اعتقادی ندارم، گفت: یک جا، یک مدرسه درست شود بسیار بهتر است چرا که اگر توانستیم آن مدرسه را درست کنیم می‌توانیم امید داشته باشیم که آن را بیشتر کنیم لذا اگر ایده خام را تولید انبوه کنیم، نمی‌توانیم توجه و نظارت کنیم و ایده‌ها از بین می‌رود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پیگیر هستیم بین مدرسه، محله و خانواده آشتی برقرار کنیم و دیوار‌های فیزیکی را برداریم تا این سه مجموعه زیست مشترک داشته باشند چرا که نمی‌توانیم عنصر غیرکارکردی در محله داشته باشیم.

وی با اشاره اینکه اگر نظام آموزش و پرورش بخواهد عزت پیدا کند و برصدر بنشیند باید قادر به حل مسائل باشد، گفت: نظام آموزش و پرورشی که نتواند مسائل را حل کند، فایده‌ای ندارد؛ فایده‌مندی مدرسه برای محله چیست؟ باید مدرسه را به کانونی تبدیل کنیم که مرکز تعاملات خانواده باشد و والدین در آن درباره موضوعات مختلف گفتگو کنند و مهارت‌های مختلف را فرا بگیرند.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه مدرسه چگونه می‌تواند عنصر زنده در محله باشد؟ گفت: برنامه مهارت آموزی بسیار مهم است و باید دانش‌آموزان در مدرسه در مقاطع چهارگانه؛ ابتدایی اول و دوم و متوسطه اول و دوم یک مهارت واقعی که به آن‌ها اعتماد به نفس و امکان ترکیب شدن با جامعه را بدهد، بیاموزند.

وی با اشاره به اینکه باید بر روی این موضوع اندیشیده شود که با مهارت اجتماعی فضا و فرصتی ایجاد کنیم تا با صنعت ارتباط داشته باشیم، گفت: ظرفیت تشکل‌های اردویی و سازمان دانش‌آموزی، محل خوبی است که می‌توان با آن‌ها اقدامات خوبی انجام داد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با همکاران معاونت پرورشی گفت‌وگویی داشتیم، گفت: همکاران اقدامات خود را گفتند که به نظرم بیشتر حوزه تصدی‌گری است در حالی که دانش‌آموزان در پنج روز هفته در اختیار ما هستند و از فرصت تربیت آن‌ها غافل هستیم و آن وقت به فکر این هستیم که پس از تعطیلی مدرسه برای آنان کار تربیتی انجام دهیم.

وی تأکید کرد: رویکرد اصلی معاونت پرورشی، سیاستگذاری در این عرصه است و البته مناسبات، مناسک و جشنواره‌ها بخشی از کار است، اما بخش اصلی این است که از ظرفیت تربیتی به خوبی استفاده شود.

حاجی‌میرزایی افزود: برای اینکه سند تحول را اجرا کنیم باید از چگونگی اجرای آن آگاه شویم چرا که میخواهیم مطمئن شویم که به جلو می‌رویم و پیشرفت داریم؛ در این صورت باید بدانیم که چه کار‌هایی باید صورت گیرد تا که مطمئن شویم سند تحول انجام و کار‌های تربیتی صورت گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از هنر‌هایی که باید داشته باشیم این است که حرف‌هایمان را به زبان مردم بیان کنیم و سند تحول را طوری بیان کنیم که همه آن را بفهمند، اظهار کرد: وقتی نتوانیم اهداف بلند مدت خود را طوری بیان کنیم که مردم از آن تعریف کنند و متقاضی فعالیت و پشتوانه ما باشند، نمی‌توانیم کاری را پیش ببریم لذا باید منفعت دو طرفه ایجاد شود و هیچ منفعت و حرکت یک طرفه‌ای شکل نمی‌گیرد.

وی افزود: حتی اگر تمام چارچوب‌های سند را درست کنیم، اما نتوانیم با جامعه ارتباط برقرار کنیم تا آن‌ها هم مانند ما متقاضی اجرای سند تحول بنیادین باشند، اتفاقی نخواهد افتاد.

حاجی میرزایی با اشاره به توسعه مشارکت‌ها به ویژه مشارکت خیرین اظهار کرد: ظرفیت‌های زیادی داریم که آن‌ها را فعال نکرده‌ایم و پیگیر این موضوع هستیم که سامانه‌ای طراحی و راه‌اندازی شود تا مدارس را به خیرین و همه مردم معرفی کنیم تا این امکان را بدهیم که هر کسی حتی با سرمایه خرد بتواند در مدرسه سازی مشارکت کند.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم در زمان کوتاه در آموزش و پرورش با منابع موجود تمام مسائل را حل کنیم مگر چهره و رویکرد کار را تغییر دهیم، گفت: نظام سنجش موجود قادر نیست که همه اهداف مدنظر ما را بسنجد و در حال حاضر حدود کوچکی را می‌سنجد و وقتی نظام سنجش که نقطه پایان کار است و نسبت به بخشی از فعالیت‌ها خنثی است عملا فعالیت‌های دیگر جدی گرفته نمی‌شود و لذا در مورد نظام سنجش باید فعالیت‌هایی را برای اصلاح آن انجام داد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای توسعه مشارکت با همه بخش‌های اجتماعی و اقتصادی باید ارتباط واقعی‌تر ایجاد کنیم، گفت: آموزش و پرورش قدرتی دارد که به اتکای آن قدرت دیگران باید در مشارکت با ما نوبت بگیرند، اما از ظرفیت‌ها شناختی نداریم و نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم و البته باید با رعایت شأن آموزش و پرورش از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به یکی از شاخص‌های مدیریت و ارزیابی آن، اظهار کرد: این شاخص توانایی مدیران برای قاعده‌گذاری و سیاست گذاری است و اینکه در طول مدیریت چند امر قاعده‌مند شده است و مدیران باید ٩٠ درصد وقت خود را برای امور فاقد قاعده و ۱۰ درصد آن را برای امور قاعده‌مند بگذارند و ممکن است امور فاقد قاعده، نود درصد باشد، اما اگر قاعده پیدا کند، مسیرش مشخص خواهد شد؛ بنابراین لازم نیست متولی انجام کار باشیم، اما باید بدانیم که چگونه می‌توانیم ظرفیت‌ها را سیاستگذاری کنیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه باید شرکت‌های دانش بنیان را به میدان کار بیاوریم تا از ظرفیت‌های آن‌ها به خوبی استفاده شود، گفت: تجربه گذشته ما در نیروی انسانی شکست خورده است و مجموعه اقداماتی که به کار گرفتیم قادر نبوده که مسائل را حل کند و متأسفانه موضوع نیروی انسانی امر سیاست‌گذاری شده‌ای نیست.

وی اضافه کرد: نگاه ما به معلم به عنوان مهمترین سرمایه آموزش و پرورش آسیب دیده است و باید نگاه سنجیده‌تری به روش‌های جذب، نیازسنجی، پایداری، رضایت‌مندی، بهسازی و به‌روزآوری مهارت، دانش و ارزشیابی معلمان داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمی‌خواهیم کیفیت آسیب ببیند، اظهار کرد: باید در ارائه ایده‌ها همه ابعاد دیده شود و به راه‌حل‌هایی اندیشیده شود که امکان پذیر است و ما را به جلو می‌برد لذا برای همه مسائلی که مواجه هستیم باید با همین منابع موجود و ظرفیت‌ها به دنبال راه حل باشیم تا به شکل ارزشمندتری کار‌ها پیش رود.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر چند کار را در دستور کار داشتیم، گفت: رتبه‌بندی فرهنگیان تصویب و ابلاغ شده است و تلاش می‌کنیم تا بهمن ماه اجرایی شود لذا بر اساس طبقه بندی مشاغل، معلمان شامل رتبه بندی خواهند شد و مشاغل اداری فرصت دارند که بین اینکه می‌خواهند نیروی آموزشی یا اداری باشند، انتخاب کنند و اگر مشاغل آموزشی را انتخاب کردند تا مهرماه فرصت داریم که برای جایگزینی آن‌ها فکر کنیم.

حاجی‌میرزایی افزود: باید سازمان اداری شامل کارمندانی باشد که تجربیات‌شن انباشته و تخصصی شده است چرا که بخشی از مشکلات به دلیل عدم آشنایی مسؤولین با قوانین و مقررات است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اینکه مشاغل آموزشی چه مشاغلی است قابل بررسی است و هیچ نگرانی وجود ندارد، چون تا مهرماه فرصت داریم که متناسب با آن سیستم خود را طراحی و اجرایی کنیم.

وی با اشاره به طرح تامین مسکن برای فرهنگیان فاقد مسکن، اظهار کرد: خوشبختانه در استان‌های مختلف حدود دو میلیون متر مربع زمین برای مسکن فرهنگیان در نظر گرفته شده است و پول مهمی از ساخت مسکن مربوط به زمین است و با این اوصاف بخشی از مسیر در زمینه تأمین مالی پروژه با تأمین زمین پیموده شده است.

حاجی میرزایی با اشاره به قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان اظهار کرد: برای بیمه تکمیلی فرهنگیان تلاش‌های زیادی شده است و با شرکت‌های بیمه مختلفی گفتگو انجام دادیم و امسال با اینکه مبلغی به قیمت تکمیلی افزوده شد، اما ۵۰۰ مرکز خدمات اضافه شده است و زمان پرداخت پول همکاران را به یک هفته تا ده روز کاهش پیدا کرده است و با دولت گفتگو کردیم تا ٢٠٠ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت بدهی‌های گذشته برای پرداخت به شرکت‌های بیمه تأمین کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی و مسیر تبدیل وضعیت‌ها مشخص شده است و بخشنامه آن ابلاغ شده است، گفت: پروژه مدرسه محوری همچنان ادامه خواهد داشت و سامانه‌ها تجمیع خواهند شد. همچنین هوشمندسازی مدارس با وزارت ارتباطات در حال پیگیری است و سامانه‌ای طراحی شده است که مدیران مدارس می‌توانند اطلاعات مدرسه را در آن وارد کنند و هر مدرسه‌ای که این اقدام را انجام دهد، امتیازی دارد.

حاجی میرزایی افزود: وزارت ارتباطات دسترسی اینترنتی سالم و ایمن را به مدارس خواهد داد. همچنین فضای ابری برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است که مجموعه سامانه‌های خود را بر روی آن خواهیم برد و سامانه‌های آموزش و پرورش منظم خواهند شد.

وی گفت: در مورد طرح شهاب با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور گفتگو داشته‌ایم و در یک ماه آینده اتفاقات خوبی برای المپیاد‌ها صورت خواهد گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *