صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آموزش عالی ما درون مایه غربی دارد

۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹:۱۵
کد خبر: ۵۸۱۵۰۷
رنجبر با بیان اینکه آموزش عالی کشور ما هم اکنون درون مایه غربی دارد اظهار داشت: در برخی از مکان‌ها توسعه کمی شتاب زده و ناهمگون داشتیم و واحد‌هایی در دانشگا‌های مختلف راه اندازی شده است در صورتی که این توسعه باید به صورت تدریجی و مبتنی بر نیاز ملی شکل می‌گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، بیژن رنجبر قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش تحول در علوم مهندسی و کشاورزی بیان کرد: ۹ دی روز بصیرت است و مردم در این روز یک میثاق مجدد با، ولی امر مسلمین داشتند.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: ما نباید خیلی در مسیری که سایر کشور‌ها می‌روند و مدام درباره دانشگاه‌های نسل دوم و سوم صحبت می‌کنند حرکت کنیم.

رنجبر در ادامه درباره توسعه کمی آموزش عالی در ایران گفت: دانشگاه نسل سوم درون مایه غربی دارد. دانشجوی فارغ التحصل دانشگاه آزاد چه تفاوتی با فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد دارد. دانشجوی علوم تحقیقات باید رویکرد توحیدی داشته باشد بدون توجه به رشته‌ای که دارد.

رنجبر با بیان اینکه آموزش عالی کشور ما هم اکنون درون مایه غربی دارد اظهار داشت: در برخی از مکان‌ها توسعه کمی شتاب زده و ناهمگون داشتیم و واحد‌هایی در دانشگا‌های مختلف راه اندازی شده است در صورتی که این توسعه باید به صورت تدریجی و مبتنی بر نیاز ملی شکل می‌گرفت.

رنجبر در ادامه درباره اثرات مفید توسعه کمی آموزش عالی در کشور گفت: این توسعه باعث رشد سریع مقالات و ارتقای سطح علمی و جهانی ما شده است.

رنجبر درباره فواید توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها گفت: توسعه تحصیلات تکمیلی باعث شده نیروی انسانی با تاخیر وارد بازار کار شود و تعادل را در بازار کار ایجاد کند و باعث کاهش مهاجرت نخبگان شود چرا که اگر دوره‌های تحصیلات تکمیلی را نداشته باشیم این مهاجرت‌ها بیشتر می‌شد.

قائم مقام ربیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: اگر تحصیلات تکمیلی نداشتیم مهاجرت نخبگان وحشتناک می‌شد. این مسائل فرصت‌هایی بود که به وسیله توسعه کمی آموزش عالی فراهم شد.

خطرات توسعه کمی آموزش عالی

قائم مقام ربیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: بهره وری پایین اعضای آموزش عالی، رواج مدرک گرایی مفرط، از خطرات توسعه کمی آموزش عالی در ایران آن است.

نظام آموزش عالی مطلوب باید نخبه محور باشد

رنجبر درباره نظام آموزش عالی مطلوب گفت: در نظام آموزش عالی مطلوب باید بر نیازمندی‌ها و تقاضا‌ها تمرکز کنیم و نظام آموزش عالی مطلوب باید نخبه محور و مبتنی بر نوآوری باز باشد.

باید به سمت دانشگاه حکمت بنیان برویم

رنجبر گفت: برای رسیدن به الگوی مطلوب ایرانی اسلامی پیشرفت باید از دانشگاه شروع کنیم و وحدت حوزه و دانشگاه را داشته باشیم تا به سمت دانشگاه حکمت بنیان برویم.

دانشگاه باید متناسب با جامعه و جغرافیای محلش باشد

معاون رئیس دانشگاه آزاد افزود: در سیر تکاملی دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه حکمت بنیان برویم. دانشگاه باید متناسب با جامعه و جغرافیای محلش باشد.

رنجبر افزود: در دانشگاه حکمت محور علاوه بر برنامه‌های دانشگاه‌های نسل دوم و سوم به بعد تربیتی انسان باید توجه شود به صورتی که تبدیل به شهر و دانشگاه بشود.

رنجبر از شروع تحول در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: اصلاحات و تغییر و تحول در دانشگاه آزاد با توجه به سند تحول دانشگاه‌ها آغاز شده است.

رنجبر افزود: در دانشگاه آزاد مدل راهبردی تحول را آورده ایم و در حوزه علوم پایه و مهندسی این تحولات شروع شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *