معماری مدارس در آموزش و تربیت دانش آموزان تاثیر دارد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در اولین همایش مدیریت، نگهداری و تعمیر فضاهای آموزشی و افتتاحیه مجتمع آموزشی طالقانی که امروز در تبریز برگزار شد اظهار کرد: در آموزش و پرورش فضا و تجهیزات رکن اساسی آموزش است و فقط محلی برای نشستن و برگزاری مراسم محسوب نیست.
وی با اشاره به اینکه بر اساس سند تحول به اهمیت محیطهای یادگیری رسیدهایم، ادامه داد: دانش آموزان در محیطهای متنوعی که قرار میگیرند میآموزند چطور زندگی کنند، بنابراین معماری مدارس در آموزش و تربیت دانش آموزان تاثیر دارد و میتواند وحدتگرا باشد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای ساخت مدارس فقط علم و فهم مهندسی کافی نیست و افرادی که در این عرصه فعالیت دارند به همان میزان که به دانس مهندسی نیاز دارند باید به ساختهای متنوع تربیت توجه داشته باشند تا نقطه به نقطه مکان آموزشی را به کار گیرند.
حاجیمیرزایی بیان کرد: ارزیابی ما از کار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فقط بنا و طول عمر بناها نیست، ارزیابی واقعی این است که تا چه حد فضاها در تسهیل در جریان یادگیری کمک میکند؛ هرچند عواملی مانند فضا و نیروی انسانی در این مورد دخیل هستند، اما عنصر اصلی یادگیری خود فراگیران هستند و در این منطق بخشی از این مهندسی کل فرایند یادگیری است.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: سازمان نوسازی مدارس در تلاش است تا دسترسی همه آحاد جامعه به فضای یادگیری را تسهیل کند، توزیع فضاهای آموزشی در کشور به دلیل جا به جاییهای جغرافیایی مناسب نیست بنا براین باید تلاش کنیم تا تناسب مناسبی ایجاد شود و نوسازی مدارس با طراحی چشم انداز مناسب بابد این موضوع را بر قرار کند.
حاجیمیرزایی ادامه داد: ترسیم چنین هدفگذاری مهمی مانند همین هدفگذاری برای سیستمهای گرمایشی باید اولویت باشد و زمینه برای مشارکت ایجاد کند، سازمان نوسازی هدفگذاری کرد که بخاریهای نفتی را برچیند و گامهای بزرگی برداشته شد؛ آنچه امروز بیش از اعتبارات به آن نیاز داریم خلاقیت و نوآوری است؛ یاید ظرفیت درونی را برای پاسخگویی به این نیاز گسترده لحاظ کتیم، اکنون ۳۰ درصد مدارس باید تخریب و بازسازی شود و باید تلاش کنیم این ظرفیت را به کار ببریم.
وی با اشاره به اینکه مهمترین عنصر در شکل گیری شخصیت انسانها درکشان از خود و هویت است، گفت: در فرهنگ دینی ما لازمه خداشناسی خود شناسی است، هرچه درک ما از خود واقعیتر باشد زمینه توجه ما به خدا عمیقتر خواهد شد، مهمترین مهارت برای مدیریت موفق خود آگاهی است و درکی انسانها از خود دارند، این درک در آموزش و پرورش شکل میگیرد
حاجیمیرزایی افزود: این موضوع در سنینی شکل میگیرد که دانس آموزان در مدرسه هستند، آموزش و پرورش باید هویت آنها را به نحوی صحیح شکل دهد؛ موظف هستیم شرایطی ایجاد کنیم که نسل ما خودشان را نسل متصل به فرهنگ پربار بداند، تمرکز روی معماری گذشته نشان میدهد چه ظرفیتی مهمی داشته ایم و استمرار این فرهنگ در گروه پیوند میان دیروز، امروز و فرداست.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: علاوه رغم همه تنگناها ۲۷۰۰ میلیارد تومان تضمین دولت برای کمک به اعتبارات خیرین است.
حاجیمیرزایی به موضوع نگهداری و تجهیز مدارس هم اشاره و تصریح کرد: یکی از نشانههای دینداری نگهداری و حفظ اموال عمومی است.