صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در حمل‌ونقل جاده‌ای با (ITS) امکان پذیر است

۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹:۰۱
کد خبر: ۵۷۹۹۴۰
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
مسائل و معضلات سیستم‌های حمل‌و‌نقل از قبیل افزایش زمان‌های تلف شده، آلودگی‌هـای زیست محیطی، افزایش مصرف منابع انرژی، کاهش رضایت‌مندی بهره‌برداران، مشکلات نظـارت و مدیریت ترافیک و افزایش خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از تصادفات به یـک مشـکل جـدی تبـدیل شده است.

به گزارش گروه اقتصاد ،در شرایط فعلی افزایش تسهیلات حمل‌ و‌ نقل به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری کلان و زمان زیاد جهت اجرا، همواره با محدودیت‌های گسترده‌ای روبرو بوده است و دیگر به روش‌های سـخت‌افـزاری و گسـترش و توسعه شبکه خیابان‌ها و جاده‌ها نمی‌توان بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کرد.
 
بنابراین به منظور غلبه بر مشکلات فوق و با توجه به اینکـه حـل این محـدودیت‌هـا بـا روش‌های سنتی غیرممکن است، مهندسین حمل‌و‌نقل با بهره‌گیری از فنـاوری اطلاعـات (IT) به‌عنوان راهکاری مناسب برای از میان برداشتن معضـلات اساسـی مـدیریت ترافیـک بهـره جسـته و مشکلات آن را به حداقل ممکن کاهش می‌دهند.
 
در سال‌های اخیر و در جوامع پیشرفته، مهندسین حمـل‌و‌نقل همراه با متخصصین رشته‌های مخابرات و ارتباطات، الکترونیک، کامپیوتر و ... بـا بهـره‌جـویی از امکانـاتی کـه امـروزه به‌عنـوان ره‌آوردهـای IT شـناخته می‌شوند، سیسـتم هوشمند حمل و نقـل (ITS) را به وجود آورده‌انـد.
 
این زیرسـاخت‌ها دستیابی به یـک سیسـتم حمـل ونقـل کـارا را کـه دارای ویژگی‌هـایی چـون ایمنی، راحتی، روانـی، سرعت، اقتصادی بودن و سازگاری با محیط زیست است، محقق می‌کند.

در حال حاضر، فناوری‌های هوشمند حمل‌ونقل در وزارت راه و شهرسازی در مرکز مدیریت راه‌های کشور واقع در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌­ای متمرکز شده است.
 
این مرکز از آذرماه سال ۱۳۸۷ با هدف بهینه‌سازی بهره‌برداری از راه‌های کشور و به حداقل رساندن تاخیر در جریان ترافیک جاده‌ای گرفت.
 
مرکز مدیریت راه‌های کشور و شعب آن در استان‌ها مسئولیت شناسایی سریع‌تر وقایع و نیاز‌های جاده‌ای و رفع گلوگاه‌های ترافیکی و یا نیاز‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن را با استفاده از فناوری‌های هوشمند حمل‌ونقل بر عهده دارند.

پس از تأسیس مرکز در طول سالیان گذشته در سطح جاده­‌های کشور سامانه­‌های حمل‌ونقل هوشمند به صورت تدریجی توسعه یافتند.
 
دوربین‌های نظارت تصویری با امکان ارسال و مشاهده برخط تصاویر جاده‌ای، تردد شمار‌های برخط با تکنولوژی لوپ حلقه‌القایی و مغناطیسی و دوربین‌های پردازش تصویری به سرعت در جاده­‌ها نصب شده و پوشش آن‌ها در سال‌های قبل تکمیل شد.
 
در سال‌های بعد تجهیز گشت‌های راهداری به سامانه ردیابی برخط به منظور مدیریت برخط عملیات راهداری و ایجاد سامانه­‌هایی، چون دوربین‌های ثابت کنترل سرعت لحظه­‌ای و متوسط برخط، برای ارتقای ایمنی تردد خودروها، سامانه توزین حین حرکت برای جلوگیری از بارگیری اضافی کامیون‌ها و تریلر‌ها و سامانه­‌های زمان سفر بلوتوثی برای اطلاع بیشتر از وضعیت ترافیک نیز در مرکز مدیریت راه‌ها راه‌اندازی شده و توسعه یافتند.

به‌علاوه با توجه به گردآوری داده­‌های حجیم در هر یک از سامانه‌ها و سیستم‌های فوق، واحد تحلیل داده­‌ها به منظور تحلیل و داده کاوی اطلاعات، فعال شده و نرم‌افزار‌هایی همچون پیش‌بینی وضعیت ترافیک در شبکه، نرم افزار داده‌کاوی پلاک خودرو‌ها و... به منظور برنامه‌ریزی بهتر به خصوص در مواقع اوج سفر راه‌اندازی شده است.

تمامی اطلاعات کاربردی جمع آوری شده در مرکز مدیریت راه‌های کشور در حال حاضر با استفاده از تلفن ۱۴۱، سایت ۱۴۱.ir، نرم افزار کاربردی ۱۴۱ و پیامک ۱۰۰۰۱۴۱ به‌صورت برخط به کلیه کاربران جاده‌ای ارائه می‌شود.
 
همچنین تصویر برخط دوربین‌ها نیز در سایت برای عموم مردم نمایش داده می‌شود و ماهانه میلیون‌ها کاربر برای اطلاع از وضعیت جاده‌های برون‌شهری و دسترسی به سایر امکانات موجود در سطح جاده‌های کشور به آن مراجعه می­‌کنند.
 
یادداشت: مژگان جلیلیان، کارشناس حوزه حمل‌ونقل هوشمند
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *