صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

شانه ساز:تولیدکنندگان در خط مقدم نبرد اقتصادی هستند/ هندیانی: مصرف کالای با اصالت ایرانی نیازمند فرهنگ سازی است

۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸:۰۹
کد خبر: ۵۷۹۹۱۹
دومین همایش و نمایشگاه بین المللی فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولزی و صنایع وابسته با حضور دست اندر کاران این حوزه در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه میزان، دومین همایش و نمایشگاه بین المللی فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولزی و صنایع وابسته صبح امروز با حضور دست اندر کاران این حوزه در هتل المپیک برگزار شد.

در ابتدای این همایش عبدالعظیم بهفر، مدیرکل اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در افتتاحیه دومین همایش و نمایشگاه بین المللی فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی، شوینده، سلولزی و صنایع وابسته گفت: صنعت آرایشی و بهداشتی رو به رشد است و طبق آمار میانگین رشد این صنعت از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ حدود ۴.۵ درصد تخمین زده شده است.


وی ادامه داد: عناوین ارگانیک، طبیعی، گیاهی و حلال امروز در صنعت آرایشی رشد بسیار داشته است و می‌تواند سرعت رشد صنعت کازمتیک یا آرایشی بهداشتی را چند برابر کند.

بهفر: افزایش مصرف محصولات آرایشی بهداشتی در ایران و جهان

بهفر با اشاره به افزایش مصرف محصولات آرایشی بهداشتی در ایران و جهان تصریح کرد: تغییر سبک زندگی و به دنبال آن افزایش مصرف فرآورده‌های آرایشی بهداشتی‌ می‌توان فرصتی برای اشتغال زایی باشد.


وی ادامه داد: با توجه به رتبه علمی ایران در حوزه شیمی و داروسازی می‌توانیم تبدیل به قطب تولید محصولات آرایشی و بهداشتی در منطقه شویم، خوشبختانه میزان تولید و صادرات در ۲ سال گذشته روند رو به رشدی داشته است.


این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو با بیان اینکه با توجه به تجربه جدید در حوزه صنعت کازمتیک، شرکت‌های بزرگ در این حوزه سالیانه ۸۰ ماده اولیه جدید تولید و ۲۵ درصد فرآورده‌های خود را باز فرمول نویسی و با طراحی جدید وارد بازار می‌کنند، گفت: باید توجه داشت که تنوع در فرآورده‌های آرایشی بهداشتی یک بحث جدی است و از همه دست اندرکاران می‌خواهم به تولید و بازنویسی فرمول طراحی جدید و به منظور وارد کردن مواد اولیه جدید تحقیقات و اقداماتی داشته باشند تا بتوانیم در صنعت کازمتیک در منطقه خودنمایی و رشد کنیم.


مدیرکل اداره ارایشی و بهداستی سازمان غذا و دارد بر ضرورت برون سپاری امور تاکید کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که باعث پر رنگ شدن قاچاق می‌شود نبود شبکه‌های توزیع آرایشی و بهداشتی است و بر طرف کردن برخی موازی کاری‌ها هم به رشد این صنعت کمک کننده خواهد بود.

هندیانی: در حوزه آرایشی و بهداشتی با دو مقوله قاچاق و تقلب مواجه هستیم

در ادامه این جلسه عبدالله هندیانی، معاون پیشگیری و کاهش تقاضا ستاد مبارزه با قاچاق کالا با بیان اینکه وظیفه این ستاد سیاست گذرای، برنامه ریزی و نظارت است، گفت: مبارزه با قاچاق کالا در وزارتخانه بهداشت و سازمان غذا و دارو از آهنین بالایی برخوردار است، زیرا این حوزه‌ها با سلامت مردم در ارتباط هستند.

حجم ۱۲.۶درصدی کالای قاچاق در سال ۹۶


وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۶ حجم کالای قاچاق در حدود ۱۲.۶ دهم میلیارد بوده است، افزود: حجمی از این میزان مرتبط با بحث فراورده‌های آرایشی و بهداشتی است.


هندیانی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه رخ داده علیه ایران، تصریح کرد: ما در حوزه آرایشی و بهداشتی با دو مقوله قاچاق و تقلب مواجه هستیم و می‌توانیم با ظرفیت‌های داخلی ضمن جلوگیری از این دو پدیده اشتغال زایی نیز ایجاد کنیم.


وی با بیان اینکه باید با اقدامات پیشگیرانه رویکرد جامعه را نسبت به استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی اصلا هدایت کرد، گفت: باید رویکرد مقابله‌ای فاصله گرفته و به سمت فرهنگ سازی حرکت کنیم.


هندیانی تاکید کرد: ۴.۵ درصد درآمد خانوار در حوزه آرایشی و بهداشتی هزینه می‌شود می‌توانیم از این فرصت برای رشد اشتغال و همچنین مقابله با مخاطرات اقتصادی،  اجتماعی و بیوتروریسم استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه محدودیت در واردات مواد آرایشی و بهداشتی با هدف رشد تولید داخل رخ داده است، گفت: البته با توجه به تحریم‌ها و عدم ورود مواد اولیه در صادرات کمی با مشکل مواجه شده اند که خوشبختانه در سال ۹۸ توفیقات بهتری رخ داده است.


هندیانی با اشاره به توصیه‌های رهبری در خصوص اینکه همه دستگاه‌ها باید مقابله با قاچاق را وظیفه خود بدانند، افزود: طبق سند راهبردی نیز برای مصرف کالای ایرانی باید نگاه‌ها تغییر کند.


شانه ساز:تولید کنندگان در خط مقدم نبرد اقتصادی هستند


محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در افتتاحیه دومین همایش و نمایشگاه ایران کازمتیکا گفت:آمار ۱۸۰ میلیون دلاری صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی، رقم قابل توجهی است و کشور ما در حوزه تولید این فرآورده‌ها به مرحله قابل قبولی رسیده است؛ به همین دلیل می‌خواهیم توانایی و ظرفیت‌های این صنعت مورد توجه مسئولان و جامعه قرار بگیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مصرف اغلب دارو‌ها مقطعی و برای مدت کوتاه و یک دوره بیماری است، گفت: محصولات آرایشی و بهداشتی مانند عطر، صابون و... در تمام عمر استفاده می‌شوند و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای برای سلامتی دارند و اگر تضمین نشده باشد، می‌تواند آسیب جدی برای افراد ایجاد کند از این رو سازمان غذا و دارو وظیفه خود می‌داند سلامت انواع محصولاتی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، تامین کند؛ در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان در شرایط سخت تحریم خط نبرد اقتصادی کشور را رهبری می‌کنند و بار‌ها گفته ام حق تجارت صنعت کازمتیک فراتر از این نمایشگاه است و خواهش می‌کنم سال آینده این نمایشگاه به صورت بین المللی در فضای بزرگ‌تر برگزار شود.


وی افزود: نمایشگاه ایران فارما در پنجمین سال برگزاری در شرایط خاص سیاسی و تحریم که دشمنان نقشه‌های شومی برای ما می‌کشند با استقبال شرکت‌های خارجی و کمپانی‌های بزرگ مواجه بود.


شانه ساز با تاکید بر اینکه در حوزه سلامت بخش بهداشتی و آرایشی اهمیت فوق العاده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های واگیر مانند آنفلوانزا وبیماری‌های غیر واگیر دارد، گفت: اتصال صنعت به سازمان غذا و دارو نشان از اهمیت آن است و ۷۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی این حوزه می‌تواند به اقتصاد کمک کند.

وی تاکید کرد: با تلاش‌های انجام شده آمار قاچاق کاهش چشمگیری پیدا کرده و به ۱.۶ میلیارد دلار رسیده، ولی همچنان رقم بالایی است از این رو برای کنترل قاچاق با همراهی وزارت صمت و سایر نهاد‌های مرتبط محور‌ها و راهکار‌هایی تعریف کرده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: یکی از راهکار‌های ما، تمرکز بر تولید داخل است که متاسفانه پیش‌تر به آن بی‌توجهی شده بود، فرآورده‌های تولید داخل تحت نظارت کامل ما هستند و می‌توانیم از سلامت آن‌ها مطمئن شویم به همین دلیل، تشویق به تولید داخلی یکی از محور‌های اصلی است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در این حوزه خیلی خوب کار کرده است و حتی تاجرانی که وارد این حوزه شده‌اند، نتایج خیلی خوبی داشته‌اند، در این حوزه راهکار دوم استفاده از برچسب اصالت کالا است که امکان نظارت بر تمام کالا‌های تولیدی و وارداتی را برای همه مصرف‌کنندکان فراهم می‌کند و مانع استفاده محصولات قاچاق و تقلبی می‌شود.

سازمان غذا و دارو ضوابط را تعیین می کند


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ما فقط ضوابط را تعریف کرده و نگاهمان در سازمان غذا و دارو این است که چارچوب‌ها را تعیین کنیم و مسئولیت کیفیت محصول با تولیدکننده یا واردکننده است.

وی ادامه داد: تمام سختگیری‌ها به دلیل برداشت غلط مردم نسبت به مسئولیت‌های سازمان غذا و دارو است چرا که ما باید پاسخگو باشیم در صورتی که سازمان فقط چارچوب و ضوابط را تعیین می‌کند.


شانه ساز گفت: بحث شناسه کالا در حوزه تصمیم حاکمیتی و نظارتی است و همه به این نتیجه رسیده اند که باید این برچسب‌ها روی محصولات نصب شود تا مصرف کننده از اصالت محصول اطلاع پیدا کند و با اجرای آن تبلیغات در ماهواره‌ها خود به خود جمع می‌شود چرا که دیگر مصرف کننده می‌داند که این کالا‌ها تاییده دارد یا خیر.


وی با اشاره به اینکه ایرادات فراوانی به تی تک وجود داشته است، تصریح کرد: در جمع بندی های نهایی به این‌ نتیجه رسیدیم که کار متوقف نشود و قطار در حال حرکت سامانه تی تک را در مسیر بهبود ببخشیم.


رئیس سازمان غذا و دارو به نبود شرکت‌های پخش در حوزه غذا و آرایشی و بهداشتی اشاره کرد و گفت: در بحث جاسازی قرص در کیک‌های خوراکی ضرورت وجود و حضور شرکت‌ها و پخش‌های دارای شناسنامه دار احساس شد و نبود این شرکت علت عدم شناسایی سر منشا تخلفات بود از این رو باید شبکه‌ای داشته باشیم تا همه محصولات را رصد کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *