بحران جمعیتی در مترو تهران/ منابع حاصل از اصلاح نزخ بنزین در توسعه ناوگان هزینه شود
وی با بیان اینکه دولت یک هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس اوراق مشارکت تخصیص داده است، افزود: در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ اتوبوس باید از این محل ظرف ۶ ماه خریداری شود.
علیخانی همچنین از ایجاد تکلیف برای دولت در حوزه کمک به شهرداریها برای خرید اتوبوس خبر داد و تصریح کرد: دولت موظف شد ۶ هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس به شهرداری کلانشهرها اختصاص دهد که از این تعداد نصف آن برای تهران و نصف آن برای سایر کلانشهرها است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در حوزه تامین واگنهای مترو نیز دولت متعهد به تامین مالی خرید ۶۳۰ واگن شده است، گفت: در این حوزه مناقصه برگزار و با یک شرکت چینی قرار داد بسته شده است، اما در حوزه انتقال واگنها با توجه به تحریمها مشکلاتی مطرح است.
علیخانی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی پیگیر رفع مشکل مالی رخ داده در حوزه خرید واگنها با توجه به تحریمها است، افزود: ارایه پیش پرداخت به طرف چینی برای شروع مراحل ساخت لازم است، واگنها نیز ۱۵ ماه بعد از زمان پیش پرداخت شروع به تحویل میشود.
وی با بیان اینکه در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز باید با توجه به وضعیت فعلی ناوگان خرید از خارج صورت بگیرد، تصریح کرد: تاخیر زیاد در نوسازی ناوگان نشان از سهل انگاری صورت گرفته است از سوی دولتها در حوزه بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی است.
این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه نیاز شهر تهران به ناوگان حمل و نقل عمومی زیاد است، گفت: در حال حاضر به ۲ هزار واگن در مترو و ۳ هزار اتوبوس در شهر تهران نیاز است که باید در اولویت تامین قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه در افق ۱۴۰۰ باید اتوبوسهای تهران به ۱۱ هزار اتوبوس برسد، افزود: در حال حاضر از ۵ هزار و ۹۰۰ اتوبوس موجود در تهران بسیاری از آنها فرسوده بوده و باید از رده خارج شود.
علیخانی با تاکید بر اینکه مترو تهران پس از اصلاح نرخ بنزین با بحران جمعیتی مواجه شده است، گفت: با توجه به گران شدن بنزین بحث امنیتی در استفاده از ناوگان عمومی مطرح است از این رو لازم است دولت از محل افزایش نرخ بنزین بهبود وضعیت ناوگان را در دستور کار قرار دهد.