صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دورخیز نفتکش های ایرانی برای حضور در بنادر اروپایی

۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹:۱۶
کد خبر: ۵۷۸۹۹
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
خبرگزاری میزان: شرکت ملی نفتکش ایران، دارنده بزرگترین ناوگان نفتکش های غول پیکر دنیا، هم اکنون در حال مذاکره با شرکت های غربی برای حضور در بنادر اروپایی پس از لغو تحریم هاست.
به گزارش و به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال از تهران، به گفته مقامهای ارشد، شرکت ملی نفتکش ایران (ان آی تی سی)، بزرگترین شرکت حمل و نقل محموله های نفتی ایران، بزرگترین ناوگان نفتکشهای غول پیکر دنیا را دارد و هم اکنون این شرکت در حال مذاکره برای بازگشت به بنادر اروپایی پس از به نتیجه رسیدن توافق هسته ای ایران با کشورهای گروه ١+٥ و لغو تحریمهاست.

شرکت ملی نفتکش ایران، یک شرکت کشتیرانی خصوصی ایرانی، اعلام می کند که پس از خرید ٢٠ شناور حمل نفت خام در دو سال و نیم گذشته که در چین ساخته شده اند، هم اکنون ٤٢ نفتکش غول پیکر (وی ال سی سی) در ناوگان خود دارد.

برای نخستین بار است که شرکت ملی نفتکش ایران به تعداد ناوگان خود اشاره می کند، این شرکت برای مقابله با تحریمهای بین المللی و قطع همکاری بیمه گران اروپایی برای بیمه نفتکشهای حامل نفت خام ایران، ناوگان خود را گسترش داده است.

کاپیتان نصرت الله سردشتی، مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران در گفتگو با وال استریت ژورنال در تهران گفت: هیچ شرکتی در جهان به اندازه شرکت ملی نفتکش ایران، نفتکش غول پیکر (وی ال سی سی) در ناوگان خود ندارد.

نفتکشهای غول پیکر توانایی حمل دو میلیون بشکه نفت خام را دارند.

یک تحلیلگر مستقر در لندن که فعالیت ناوگانهای نفتکش را در دنیا رصد می کند، نیز معتقد است شرکت ملی نفت ایران بزرگترین ناوگان نفتکش را در دنیا دارد.

شرکت های ژاپنی ماند میتسویی او اس کی لاینز و نیپون یاسن کایشا و شرکت یوروناو بلژیک نیز تایید کرده اند که نسبت به شرکت ملی نفتکش ایران، تعداد نفتکشهای کمتری در ناوگان خود دارند.

آمارهای مربوط به شرکت ملی نفتکش عربستان سعودی قابل دسترس نیست، اما این شرکت روی پایگاه اینترنتی خود اعلام می کند که ٣١ نفتکش غول پیکر در ناوگان خود دارد.

پس از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا و منع شدن بیمه گران اروپایی از بیمه نفتکش های حامل محموله های نفت ایران، این کشور مجبور شد برای حمل محموله های نفتی خود به شرکت ملی نفتکش ایران، که پیش تر یک شرکت دولتی بود، وابسته شود.

تحریمها آمریکا و اتحادیه اروپا از سال ٢٠١٢ سبب کاهش صادرات نفت خام ایران شد، اما این کشور هم اکنون با استفاده از نفتکشهای ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به مشتریان آسیایی خود از جمله چین و کره جنوبی نفت صادر می کند.

در حالی که تهران و کشورهای گروه ١+٥ اکنون به یک توافق جامع هسته ای نزدیک هستند،
ایران در نظر دارد پس از لغو تحریمها روابط خود با شرکتهای اروپایی که پیش تر به طور سنتی با آنها همکاری می کرده است، را از سرگیرد.

علی اکبر صفایی، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در گفت وگویی اعلام کرد که این شرکت در حال مذاکره با شرکتهای بیمه گر غیر عضو در گروه بین المللی باشگاه های پی اند آی لندن است، این در حالی است که شرکت ملی نفتکش ایران خواهان بازگشت به بنادر اروپاست.

وی افزود: ما ارتباط خود با شریکان خارجی فعال در صنایع دریایی را از سرگفته ایم، شرایط به خواست بنادر اروپایی بستگی دارد.

صفایی همچنین به ارتباط با آژانسهای رتبه بندی ایمنی، آژانسهای لجستیک کشتیرانی و موسسه های بین المللی اشاره کرد.

علاوه بر تحریمهای بین المللی اعمال شده علیه صنعت نفت ایران، اتحادیه اروپا همکاری با شرکت بین المللی نفتکش ایران را منع کرده است، اگر چه پارسال رای دادگاه اروپایی این تصمیم را غیر قانونی و غیر منطقی خواند، اما اتحادیه اروپا دوباره این تحریم را از سرگرفت.

صفایی گفت: گروهی از کارشناسان شکت ملی نفتکش ایران در حال ارزیابی ارزش مالی از دست رفته این شرکت در زمان تحریم  اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا هستند، بنابراین ما سرانجام درباره اقدام مقتضی تصمیم می گیریم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *