صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

دانش‌آموزان ۳۰ روز کمتر آموزش می‌بینند!

۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰:۰۱
کد خبر: ۵۷۸۱۸۱
عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه به دلیل تعطیلات مختلف دانش‌آموزان ۳۰ روز کمتر از میزان مقرر آموزش می‌بینند، گفت: میان عملکرد مدارس و زمان آموزش ارتباط مستقیمی وجود دارد.

به گزارش گروه فضای مجازی ، مسعود کبیری درباره زمان‌های از دست رفته آموزش در مدارس با توجه به تعطیلات پیش‌بینی نشده اظهار کرد: مسئولان آموزش‌وپرورش مدتی قبل می‌گفتند، زمان آموزش در مدارس ایران بیشتر از استاندارد جهانی است؛ ایرانی‌ها ۴۹۰۰ ساعت بیشتر از دانش‌آموزان سایر کشور‌ها درس می‌خوانند و ۱۲۹۰۰ ساعت زمان آموزش در مدارس‌مان داریم؛ مبنای رسیدن به این زمان بدین شیوه است که می‌گویند براساس سند تحول بنیادین دانش‌آموزان دوره ابتدایی باید ۹۲۵ ساعت، متوسطه اول ۱۱۱۰ ساعت و متوسطه دوم ۱۳۲۰ ساعت آموزش ببینند.

وی افزود: این زمان آموزش وقتی در تعداد پایه‌های تحصیلی ضرب می‌شود عدد حاصل به ۱۲۹۰۰ ساعت نزدیک است، ۱۲۹۰۰ ساعت زمان رسمی آموزش است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده و اگر این زمان آموزش در مدارس ارائه شود، مشکلی نداریم، اما واقعیت این است که سال تحصیلی گذشته در دوره ابتدایی دانش‌آموزان حداکثر ۱۵۵ روز در مدرسه بودند و در مجموع ۴۶۵۰ ساعت آموزش دیدند که ۱۰۰۰ ساعت از زمان تعیین‌شده آموزش کمتر است.

کبیری ادامه‌داد: ۹۲۵ ساعت آموزش دوره ابتدایی در طول سال تحصیلی با احتساب ۵ ساعتی که در برنامه درسی ملی ذکر شده، معادل ۱۸۵ روز می‌شود که این میزان آموزش براساس معیار‌های بین‌المللی مناسب و قابل دفاع است.

۱۵۵ روز آموزش در دوره ابتدایی بسیار خوشبینانه است!

وی با طرح این پرسش که چه میزان از این ساعات آموزش در مدارس محقق می‌شود؟ عنوان‌کرد: اگر در طول سال تحصیلی، کلاس‌های درس هر روز هم تشکیل شود، یک دانش‌آموز ابتدایی ۱۵۵ روز به مدرسه می‌رود و در مواقع آلودگی هوا در برخی استان‌ها مانند خوزستان حدود ۲۰ تا ۲۵ روز تعطیل می‌شوند از سوی دیگر در ایام نزدیک به عید نوروز، مدارس عملاً از ۲۵ اسفند تعطیل می‌شوند و تمام این مسائل در کنار هم باعث می‌شود ۱۵۵ روز آموزش خیلی خوشبینانه تلقی شود.

کبیری گفت: این سؤال مطرح است، هنگام اجرا چه اتفاقی می‌افتد که زمان آموزش کم می‌شود؟ آموزش‌وپرورش به عنوان متولی چه سیاستی برای مراقبت از زمان آموزش دارد و چه تدابیری اندیشیده شده است که اگر به عنوان مثال دانش‌آموز خوزستانی ۲۰ روز را به دلیل سیل یا آلودگی هوا از دست داد، این زمان آموزش برای او جبران شده و حقی از دانش‌آموز تضییع نشود.

تعطیلاتی که آموزش‌وپرورش رقم می‌زند

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با تأکید براینکه باید از منافع واقعی دانش‌آموز و کشور پاسداری کنیم، مطرح‌کرد: متأسفانه در برخی مواقع نیز شاهد کاستن از زمان آموزش توسط آموزش‌وپرورش هستیم یعنی به غیر از تعطیلاتی که پیش می‌آید، مدارس ابتدایی از ۳۱ اردیبهشت به بعد تعطیل هستند و در اینجا فرصت یک ماه آموزش از دانش‌آموزان گرفته می‌شود.

دانش‌آموزان ۳۰ روز کمتر آموزش می‌بینند!

وی بیان‌کرد: مسئله این است اگر به واقع می‌خواهند برنامه درسی رسمی را اجرا کنند باید ۱۸۵ روز آموزش ارائه شود و براساس اسناد رسمی، وظیفه آموزش‌وپرورش این است که دانش‌آموزان را این تعداد روز آموزش دهد، اما هم‌اکنون در خوش‌بینانه‌ترین حالت دانش‌آموزان ۳۰ روز کمتر آموزش دریافت می‌کنند.

کبیری در پاسخ به این پرسش که آیا چشم‌پوشی از زمان واقعی آموزش جنبه‌های مالی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها را دارد؟ گفت: خیلی دقیق نمی‌دانم، اما هم‌اکنون تعداد زیادی از معلمان، نیروی رسمی آموزش‌وپرورش هستند و حقوق خود را در ایام تعطیلات هم دریافت می‌کنند، اینکه بخشی از روز‌های آموزشی توسط خود آموزش‌وپرورش از دست می‌رود و به حق دانش‌آموزان برای دریافت کافی زمان آموزش بی‌توجه هستیم، جای سؤال دارد و در وضعیتی هستیم که به تدریج داده و ستانده را به سمت کمتر شدن می‌بریم.

عملکرد بهتر مدارسی که بیشتر آموزش می‌دهند

وی ادامه داد: سال ۲۰۱۱ تحقیقی براساس نتایج آزمون تیمز و پرلز انجام شد و میزان ساعات آموزش هر مدرسه و عملکرد آن را بررسی کردند، این تحقیق در همه کشور‌ها انجام شد که براساس آن در بسیاری از کشور‌ها بین ساعت آموزش و عملکرد مدرسه ارتباطی دیده نشد، اما در ایران بالاترین همبستگی بین ساعات آموزش و عملکرد تحصیلی به وجود آمده است به این معنا که هر چقدر مدارس بر مسئله فراهم کردن زمان آموزش تأکید داشته باشند، نتایج بهتری می‌گیرند.

عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش گفت: هم‌اکنون مدارس خوب، دانش‌آموزان را بیشتر نگه می‌دارند مثلاً مدارس غیردولتی، تیزهوشان و شاهد اینگونه هستند؛ هر چقدر آموزش بیشتر باشد مدارس عملکرد بهتری دارند.

وی متذکر شد: در مدارس عشایری زمان آموزش به شدت کم است یعنی سال تحصیلی از اول مهر شروع نمی‌شود و بعد از عید هم به دشواری می‌توان آن‌ها را پیدا کرد بر همین اساس عملکرد مدارس روستایی و عشایری به شدت پایین‌تر است یعنی ۱۰۰ نمره از عملکرد مدارس دولتی پایین‌تر هستند که بخشی از آن به دلیل زمان کمتر آموزش است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *