صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

در مورد راه‌های کاهش سفر‌های غیر ضروری مردم برنامه ریزی نشده/ میزان تردد‌ها در سطح شهر بسیار زیاد است

۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱:۰۱
کد خبر: ۵۷۷۸۹۲
کارشناس محیط زیست گفت:متاسفانه روی این مسئله فکر نشده که چطور سفر‌های غیر ضروری مردم را کاهش بدهیم در حالی که نکته خیلی مهمی است.

یوسف رشیدی، کارشناس مسائل محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، در پاسخ به این سوال که بسیاری علت آلودگی هوای تهران را تردد‌های بی شمار می‌دانند آیا این موضوع صحت دارد؟ اظهار کرد: در ابتدا باید گفت که یک سری مسائل مسائل مدیریتی است که نه پول می‌خواهد و نه امکانات بلکه فقط تدبیر می‌خواهد و برخی از قوانین و مقررات ما خیلی قدیمی است مثلا چند سالی است که بانکداری الکترونیک به وجود آمده، ولی هنوز خیلی از کار‌هایی که باید انجام دهیم را باید شخصا به بانک مراجعه حضوری داشته باشیم و اجبارا تردد داشته باشیم.

کارشناس محیط زیست در ادامه افزود: در کشور چیزی به نام کد ملی و کارت ملی داریم که به وسیله آن تمام اطلاعات فرد قابل دسترس است، ولی با این وجود وقتی می‌خواهید یک وام بگیرد باید تردد زیادی داشته باشید این مسائل شاید کوچک به نظر برسد، ولی حجم زیادی از تردد‌ها را به وجود می‌آورد.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه روی این مسئله فکر نشده که چطور سفر‌های غیر ضروری مردم را کاهش بدهیم در حالی که نکته خیلی مهمی است.

رشیدی در ادامه افزود: در دنیا بیشترین ترددی که مردم انجام می‌دهند برای سر کار رفتن است و بیشتر کار‌ها از راه دور انجام می‌شود و متاسفانه هر اداره‌ای ساختمال بزرگتر و مراجعه کننده بیشتر داشته باشد به خودش افتخار می‌کند. این امر یعنی خلاف جهت دنیا عمل کردن. در کشور‌های خارجی وزارت خانه‌ها در حد طبقه یک ساختمان است، ولی در کشور ما هر وزارت خانه علاوه بر ساختمان اصلی ۲۰ ساختمان دیگر نیز دارد و این را افتخار می‌دانند این مسائل شاید به نظر کوچک به نظر بیاید، ولی رفت و آمد‌های زیادی را به وجود می‌آورد.

این کارشناس سازمان محیط زیست در ادامه افزود: باید عملکرد‌ها برای کاهش آلودگی هوا به سوی سیستم‌های نوین پیش برود. خودرو‌های ما و سوختمان به نسبت خوب است، ولی سفر‌های زائد و حرکت نکردن در مسیر روش‌های جدیدی حکمروایی باعث شده مردم از صبح تا شب در سطح شهر رها باشند؛ بنابراین اقدامات فنی و مدیریتی نهایتا از پس سازمان محیط زیست برنمی آید، چون مسئله بسیار فراتر است و فقط معاون اول رئیس جمهور با ایجاد یک کارگروه می‌تواند این مسئله را حل کند.

وی در ادامه گفت: محیط زیست توان و قدرت لازم برای برخورد با این وضعیت را ندارد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که بیشترین علت آلودگی هوا سیستم معیوب است و یا نقص فرهنگی افزود: ما اگر یک سیستم درست را ساماندهی کنیم قطعا فرد در درون سیستم درست خودش را هماهنگ می‌کنند. آموزش محیط زیست نیز بسیار با اهمیت است و از ابتدایی تا دانشگاه و برای مدیران و مسئولان باید باشد.

وی در ادامه افزود: نکته مهم‌تر این است که باید سیستم کشور این مسئله را به شکلی پذیرا باشد و بستر آن فراهم شود. مثلا بار‌ها گفته شده که ایرانی‌ها بد رانندگی می‌کنند، ولی آیا تاکنون شنیده اید که در فلان کشور خارجی گفته شود که ایرانی‌ها بد رانندگی می‌کنند؟ خیر. اما چرا؟ چون بستر لازم در آنجا فراهم است.

رشیدی در ادامه تاکید کرد: اگر بستر سیستماتیک مناسب وجود داشته باشد فرد یک بار اشتباه می‌کند و برای بار دوم خودش را تطبیق می‌دهد و اگر دولت در بحث‌های محیط زیست خیلی قوی‌تر حاضر شود مردم هم در این مسائل جلو می‌روند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *