صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گلایه «سوسن پرور» از وضعیت تئاتر خصوصی/جدول فروش سینمای هالیوود منتشر شد

۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰:۰۱
کد خبر: ۵۷۷۵۲۷
بیست و پنجمین روز از آذر ماه ۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به گلایه تند «سوسن پرور» بازیگر تئاتر و تلویزیون نسبت به وضعیت کنونی عرصه تئاتر اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، بیست و پنجمین روز از آذر ماه ۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به گلایه تند «سوسن پرور» بازیگر تئاتر و تلویزیون نسبت به وضعیت کنونی عرصه تئاتر اشاره کرد.

تئاتر خصوصی باید اعلام ورشکستگی کند

سوسن پرور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول بازی در نمایش «فیلادلفیا من دارم میام» به کارگردانی الهام صحت هستم که هر شب در تماشاخانه سپند روی صحنه می‌رود که خوشبختانه با اقبال نسبتاً خوبی روبرو شده است. 

وی در همین راستا ادامه داد: علاوه بر نمایش «فیلادلفیا من دارم میام»، مشغول تمرینات اثری دیگر هستم که هنوز اجازه خبررسانی در قبال آن را ندارم اما آن اثر هم در تماشاخانه سپند و دقیقاً بعد از اجرای فعلی‌ام شروع می‌شود. 

بازیگر و کارگردان نمایش «هایلایت» درباره اثر جدید خود در مقام کارگردان تئاتر اضافه کرد: به امید خدا سال آینده اثر جدیدم را روی صحنه خواهم برد، نمی‌خواهم اطلاعات زیادی درباره اثر به اشتراک بگذارم، اما نمایشنامه جدید هم فضایی کمدی اجتماعی داشته و فکر می‌کنم یکی از بهترین تجربیات من در عرصه تئاتر خواهد شد، زیرا ایده و سوژه انتخابی بسیار جذاب است. 

وی درباره مضمون نمایش جدید خود اذعان کرد: قصه و داستان نمایش جدیدم همانطور که گفتم کمدی است اما در آن نسبت به یکی از مشکلات جامعه با رویکردی کمدی طرح مسئله می‌کنم. 

بازیگر نمایش «دیکتاتور عاشق» با نقد وضعیت فعلی تئاتر ادامه داد: اوضاع تئاتر امروز افتضاح است، من اصلاً آدم بدبینی نیستم و همیشه نیمه پر لیوان را دیده‌ام اما اگر واقع بینانه به مقوله تئاتر نگاه کنیم باید از همین جا بگویم که وقت آن رسیده که تئاتر خصوصی اعلام ورشکستگی کند. 

وی در همین راستا افزود: در همین شهر تهران تعداد فراوانی تماشاخانه خصوصی وجود دارد که هر کدام چندین سانس در روز اجرا می‌روند اما شاید به اندازه انگشت‌های یک دست آثاری وجود داشته باشد که فروش خوبی داشته باشند. 

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

قربانی با «مغز استخوان» راهی جشنواره فیلم فجر می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، با نزدیک شدن به زمان برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اخبار و گمانه زنی‌ها در خصوص حضور و یا عدم حضور فیلمسازان، بازیگران و کارگردانان در میان اهالی رسانه و علاقمندان سینما به شدت داغ می شود. 

در این میان با شروع فصل تولید، بسیاری از آثار سینمایی برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شده و متعاقباً بازیگران نیز برای حضور در این آثار وارد قرارداد می شوند، همین عاملی است تا فهرست پرکارترین و یا غیابان سینما در جشنواره فیلم فجر به یکی از اخبار جذاب سینما در فصل پاییز مبدل شود. 

  • بیشتر بخوانید:
  • برای آشنایی با ۳۵ فیلمی که راهی جشنواره فیلم فجر می‌شوند اینجا کلیک کنید

فیلمبرداری این فیلم با بازی پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان، بهروز شعیبی، نوید پورفرج و جوادعزتی در تهران به پایان رسیده و اولین عکس فیلم از بازی پریناز ایزدیار منتشر شده است. این فیلم اکنون وارد مراحل آماده‌سازی فنی شده است تا بتواند در موعد مقرر برای حضور در جشنواره فجر آماده شود.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «الان مسئله‌ی شما چیه؟! می‌خواین بگین قانونی نیست؟! یعنی اینجا همه‌چی همیشه قانونی اتفاق می‌افته؟! هممون درستیم؟! هیچکی هیچ غلطی نکرده تا حالا؟!».

پیش از این، حضور پریناز ایزدیار، جواد عزتی و نوید پورفرج نیز در «مغز استخوان» به تهیه‌کنندگی حسین پورمحمدی اعلام شده بود. «مغزِ استخوان» نامِ موقتِ دومین فیلم سینمایی حمیدرضا قربانی در مقام کارگردان است که با فیلمنامه‌ای از علی زرنگار با مضمونی اجتماعی جلوی دوربین رفته است.

فیلم، «مغز استخوان» نام موقت دومین فیلم سینمایی حمیدرضا قربانی در مقام کارگردان است که با موضوعی اجتماعی، توسط علی زرنگار نوشته شده است و چند هفته دیگر جلوی دوربین می‌رود. حسین پورمحمدی تهیه‌کنندگی «مغز استخوان» را برعهده دارد.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

انتقاد مهم احمد شاکری از نحوه برگزاری «جایزه ادبی جلال آل احمد»

احمد شاکری نویسنده و برگزیده «جایزه ادبی جلال آل احمد» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، از روند برگزاری «جایزه ادبی جلال آل احمد» گلایه  کرد و گفت: «جایزه ادبی جلال آل احمد» جایزه‌ای ملی محسوب می‌شود، این امر ارزش این جایزه ادبی را چند برابر می‌کند. اما رویکردهای برگزار کنندگان این مراسم دلزدگی‌هایی را برای نویسندگان به دنبال داشته است.
  • بیشتر بخوانید:
  • برای مطالعه آخرین خبرها از «جایزه ادبی جلال آل احمد» اینجا کلیک کنید
وی به حضور در «جایزه ادبی جلال آل احمد» اشاره و ابراز کرد: علت شرکت من و قبول «جایزه ادبی جلال آل احمد» برای کتاب «درباره مانایی و میرایی» به دست آوردن فرصتی برای بیان دیدگاه ادبیات متعهد بود، نحوه اداره و رویکرد‌هایی که طی سال‌های اخیر توسط دست اندرکاران «جایزه ادبی جلال آل احمد» به اجرا گذاشته مناسب شخصیت جلال آل احمد و کشور نبوده و این نکته بسیار مهم و قابل توجهی است. من با حضور در اختتامیه «جایزه ادبی جلال آل احمد»  از تنها فرصت پیدا شده استفاده کردم تا صدای مخالفان این جایزه شنیده شود. این اعتراض نه تنها از سوی من بلکه سایر افراد فعال در عرصه ادبیات نیز بیان شده است.
 
وی ضرورت توجه به رویکرد‌های «جایزه ادبی جلال آل احمد» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: از آنجا که «جایزه ادبی جلال آل احمد» ملی و در عرصه ادبیات است، طبعا منعکس کننده گفتمان جمهوری اسلامی و حاکمیت خواهد بود، همانگونه که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود تاکید کرده‌اند باید توجه ویژه‌ای به جنگ فرهنگی که دشمنان برای کشور ایجاد کرده‌اند داشته باشیم لذا برای مقابله با این تهاجم ملی و فرهنگی نیاز به شنیده شدن صدایی متقن، شفاف و محکم داریم که شعار و پیام جمهوری اسلامی ایران را بیان کند، بنابراین «جایزه ادبی جلال آل احمد» باید چنین خصوصیاتی داشته باشد.

شاکری با انتقاد از روند برگزاری «جایزه ادبی جلال آل احمد» طی سال‌های اخیر اظهار کرد: «جایزه ادبی جلال آل احمد» طی سال‌های اخیر از شاکله تعریف شده خود سال به سال فاصله گرفته و متاسفانه معیار‌های آن تغییر کرده، همین امر سبب شده تا از ارزش «جایزه ادبی جلال آل احمد» به عنوان یک جایزه ادبی ملی کاسته شود و جایگاهش را از دست بدهد. متاسفانه در برگزاری «جایزه ادبی جلال آل احمد» شاهد معیار‌های سلیقه‌ای و تفاسیر غلط هستیم، حتی در انتخاب داوران نظرات و اعمال سلایق تاثیر گذار بوده است.
 
برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

«حشره»، روایت اتفاقاتی عجیب در یک سیرک بین‌المللی

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، نمایش «حشره» به نویسندگی مشترک مهیار قزل سوفلو، احسان یزدان پناه و به کارگردانی مهیار قزل سوفلو این شب‌ها در عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو روی صحنه رفته و تاکنون با استقبال خوبی از سوی تماشاگران روبرو شده است. 

سید امیر ذوالجلالی، سالار صمدیان، محسن قزل سوفلو، مهیار قزل سوفلو، سینا کولانی، آرمان مدرسی از جمله بازیگرانی هستند که در «حشره» به ایفای نقش پرداخته اند.

در خلاصه نمایشنامه «حشره» آمده است: گروهی از دلقک های سیرک که اجازه‌ی تخیل کردن ندارند بعد از مرگ رئیس، با ورود بچه دلقک متوجه اتفاقات عجیبی در سیرک می شوند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده نقد نمایش «سکوت سفید» اینجا کلیک کنید

نمایش «حشره» جهانی را در روایت خود به تصویر می‌کشد که در آن جزئیات بسیاری برای دیدن، شنیدن و کشف کردن وجود دارد. حال این موضوع در ابتدا برگرفته از جهان متنی است که قادر است مخاطب را بی‌آنکه بخواهد ترغیب به دانستن کند، لذا از ابتدای نمایش قراردادی بین جهان اثر و مخاطب مشخص می‌شود که آنچه وجود دارد تمام و کمال تحت تاثیر خیال و تخیل است، بنابراین در نمایش همه چیز به شکل اغراق شده ارائه می‌شود و شخصیت‌ها با مضمونی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده می‌کوشند تا روایتی بر آن اساس تشریح کنند.

اهمیت هم راستا شدن فرم و محتوا یکی از جزئیات قابل توجه این اثر تلقی می‌شود که توانسته است جذابیت‌های بصری را بنابر به وجود آوردن موقعیت خلق کند تا فضاسازی‌ها مجالی برای درک بهتر و باورپذیری مهیا نماید. اصولا عنصر تخیل در ذات خود داشته‎هایی را به همراه دارد که می‌توانند محتوا را حتی بی‌کلام مطرح کرده و تاکید‌های کدگذاری شده را به تدریج رمزگشایی کند؛ لذا موقعیت محور بودن ساختار اصلی این نمایش با در نظر گرفتن مخاطب در مقام شاهد تاکید خود را بیشتر به سوی تصویرسازی‌های مشخص سوق می‌دهد تا جهان اثر بنابر ارتباط مستقیم تخیل و سبک فانتزی حرفی برای گفتن داشته باشد.

نیمه ابتدایی نمایش با آنکه کاملا بی‌کلام برای مخاطب شرح داده می‌شود، اما تاثیرپذیری درستی را فراهم می‌آورد تا مخاطب بتواند متوجه شود که خرده پیرنگ‌های موجود بر چه اساس و تصمیمی شکل گرفته است. حال این رویکرد پست مدرن که در آن مولفه گروتسک و داده‌هایش جایگاهی مشخص در جهان نمایش دارند به شخصیت‌ها اجازه می‌دهد تا آن‌ها بتوانند فراتر از آنچه که باید اعمال و رفتار‌های خود را در ازای نیاز به کار بگیرند و موقعیت‌ها را موازی با موسیقی و آمبیانس‌های موجود برای رسیدن به هدف هدایت کنند.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

طوفان «جومانجی ۲» در باکس آفیس هالیوود/فروش ۶۰ میلیون دلاری «دواین جانسون»

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، فیلم سینمایی «جومانجی ۲» با بازی «دواین جانسون» یکی از پولسازترین بازیگر سینمای جهان در اولین هفته از اکران خود توانست با فروشی معادل ۶۰ میلیون دلار صدرنشین جدول فروش سینمای هالیوود موسوم به باکس آفیس شود.

سینمای هالیوود طی هفته گذشته شاهد اکران سه فیلم سینمایی بود که در این میان جومانجی موفق‌ترین رقم در گیشه را به نام خود ثبت کرد، ریچارد جول و کریسمس سیاه دو فیلم دیگری هستند که این هفته راهی سینما‌های جهان شدند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین باکس آفیس هالیوود اینجا کلیک کنید

جومانجی ۲

فیلم سینمایی «جومانجی ۲» با بازی «دواین جانسون» یکی از پولسازترین بازیگر سینمای جهان در اولین هفته از اکران خود توانست با فروشی معادل ۶۰ میلیون دلار صدرنشین جدول فروش سینمای هالیوود موسوم به باکس آفیس شود.

دواین جانسون، کوین هارت، جک بلک، کارن گیلان و نیک جوناس از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. «سال لونگوباردو» و «دارین فراررو» از جمله بازیگرانی هستند که در نسخه دوم جومانجی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این نسخه از فیلم جومانجی با نام جومانجی ۲ به بازسازی نسخه اول پرداخته و «دواین جانسون» بازیگر معروف سینمای هالیوود با لقب «راک» ادامه دهنده راز‌های «رابین ویلیامز» فقید در این اثر سینمایی است.

ژانر این فیلم فانتزی بوده و جیک کاسدان پسر لارنس کاسدان، نویسنده افسانه‌ای مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان وظیفه کارگردانی بازسازی فیلم جومانجی را بر عهده دارد.

فروزن ۲

انیمیشن سینمایی «فروزن ۲» در چهارمین هفته از اکران خود در سینما‌های جهان توانست با فروش چشمگیر ۱۹.۲ میلیون دلاری رتبه دوم باکس آفیس هالیوود را از آن خود کند.

این انیمیشن سه‌بعدی پویانمایی در سبک فانتزی، تئاتر موزیکال و ماجراجویی به کارگردانی جنیفر لی و کریس باک است که در سال ۲۰۱۹ از سوی استودیو سینمایی والت دیزنی منتشر شد.

این فیلم، دنباله فیلم منجمد محصول ۲۰۱۳ می‌باشد. ملکه برفی، ملکه یخی، فروزن و سرزمین یخبندان از دیگر نام‌هایی هستند که روی این فیلم گذاشته اند.

فروزن ۱ بر پایه رمان ملکه برفی اثر نویسنده مشهور هانس کریستیان آندرسن ساخته شده‌است. این فیلم پنجاه و سومین انیمیشن کلاسیک والت دیزنی است و بازیگران مطرحی نظیر کریستن بل، ایدینا منزل و جاناتان گروف در آن به صداپیشگی پرداخته‌اند.

همچنین این فیلم با تحسین گسترده منتقدان مواجه شد و از دیدگاه برخی بهترین صحنه‌های موزیکال فیلم‌های ساخت دیزنی را در خود داشت. یخ زده موفق به دریافت دو جایزه اسکار برای بهترین پویانمایی و بهترین ترانه اوریجینال برای ترانه رهاش کن، جایزه بهترین پویانمایی گلدن گلوب، بفتا پنج جایزه آنی (شامل بهترین پویانمایی) و چند جایزه دیگر شد.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

۱۱۰۰ نفر برای حضور در «جشنواره خانواده رضوی» ثبت نام کرده‌اند

علیرضا نائینی دبیر نخستین «جشنواره خانواده رضوی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، پیرامون برگزاری نخستین دوره این جشنواره گفت: ما در حوزه خانواده اگر بخواهیم کار جدی انجام دهیم، باید در ابتدا ظرفیت‌های موجود را مورد سنجش قرار دهیم، مسئله خانواده تنها از یک طریق قابل بررسی است و آن هم هنگامی است که کنشگران اجتماعی وارد این مقوله شوند.

وی در همین راستا ادامه داد: ما برای حل مسائل مربوط به خانواده در ابتدا به امر باید به خود جامعه و خانواده رجوع کرده و با استفاده از ظرفیت‌های همین دو نهاد اجتماعی به طرح مسئله بپذاریم. برای این موضوع باید شبکه‌های ارتباطی در حوزه را شناسایی کرده و به یکدیگر مرتبط کنیم، بررسی توانایی، مهارت سنجی و استعدادیابی در مقوله خانواده اتفاقی بوده که تا به حال به طور جدی رخ نداده است.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از جشنواره خانواده رضوی اینجا کلیک کنید

دبیر نخستین جشنواره خانواده رضوی ادامه داد: البته در شبکه مطالعات و پژوهش کارهایی انجام شده و تحلیل های فراوانی نسبت به مقوله خانواده صورت گرفته است، در بحث سیاست‌گذاری نیز اتفاقات مثبتی افتاده اما در عمل و در بخش کنشگری هنوز اتفاق ویژه‌ای را شاهد نبوده‌ایم.

وی همکاری در سطوح مختلف جامعه را نیاز اساسی پرداختن به موضوعات اجتماعی و مقوله مهم خانواده دانست و تاکید کرد: بخش دیگری که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد این است که کنشگران فعال خانواده را شناسایی کنیم، بخشی از این کنشگران دسترسی‌های خوبی به اطلاعات و آمار دارند و تاکنون از ظرفیت‌های اجتماعی خود به خوبی استفاده کرده‌اند اما بخش دیگری هستند که دستشان به منابع برای رسیدن به اهدافشان کوتاه است.

نائینی در همین رابطه اذعان کرد: ما برای تمامی کنشگران اجتماعی فرصتی عادلانه و مساوی به وجود آوردیم تا با برنامه‌هایشان آشنا شویم و اگر طرح یا برنامه‌ای امکان و استعداد حمایت داشت از آن حمایت کنیم، یکی از نقاط مثبت برگزاری چنین جشنواره‌ای تجمیع آرا در مقوله خانواده است، شاید یک کنشگر خانواده در حل یک مسئله به مشکل خورده باشد اما کنشگری دیگر در شهری متفاوت آن مسئله را حل کرده باشد، با کنار هم قراردادن این کنشگران در قالب یک جشنواره بسیاری از مشکلات این چنینی رفع شده است.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *