صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

نظام تعلیم و تربیت با نقدهای زیادی رو به رو است

۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷:۰۵
کد خبر: ۵۷۷۰۴۵
وزیر آموزش و پرورش گفت: نقد‌های جدی به نظام تعلیم و تربیت کنونی وجود دارد. برای دستیابی به اهداف و رد شدن از نقد‌ها نیاز به پژوهش داریم

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده گفت: اگر بخواهیم ارزیابی واقع بینانه و منصفانه‌ای از جریان پژوهش داشته باشیم باید ببینیم کدام مسائل را حل کرده‌ایم. در شرایطی هستیم که منابعمان محدود است و فرصت‌ها گذرا و هر انتخابی که بکنیم در واقع انتخاب‌های بعدی مارا محدود می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هر تصمیمی که بگیریم بخشی از جامعه را متاثر می‌کنیم. اهداف و در عین حال نقد‌های جدی به نظام تعلیم و تربیت کنونی وجود دارد. برای دستیابی به اهداف و رد شدن از نقد‌ها نیارمند پژوهش هستیم و باید هرسال به کمک پژوهش گام‌های رو به جلو برداریم. باید درک روشنی از تغییرات و آینده پیش رو داشته باشیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: آموزش و پرورش با تحقیق و پژوهش نسبت و ارتباط جدی دارد. برای همین است که باید افراد را پژوهشگر تربیت کنیم و این موضوع مهم‌تر از انتقال دانش است. وقتی به دنیای سیاسی کشور نگاه می‌کنیم و یا حتی به برخی از محافل علمی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که حرف‌ها پایه و اساس علمی ندارد. پژوهشگری به افراد می‌آموزد که سنجیده سخن بگویند و تصمیمات متکی بر قابلیت‌های حقیقی بگیرند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: خروجی آموزش و پرورش هم باید پژوهش محور باشد، نظام سنجش بابد این ظرفیت را در پایان دوران تحصیل بسنجد. در تمام کشور هیچ عرصه‌ای به اندازه آموزش و پرورش خلاق نیست.

حاجی میرزایی ادامه داد: اکنون ۴۲ هزار معلم پژوهنده داریم که این تعداد کم زیبنده آموزش و پرورش نیست. باید تمام معلمان ما پژوهنده باشند. هیچ شغلی برای اعتلای شخصیت انسان غنی‌تر از معلمی نیست، هرچند ممکن است مشاغلی مزایای بیشتری داشته باشند، اما معلمی کاری پر اهمیت است.

وی در پایان بیان کرد: کسانی که در کار تربیت انسان‌ها هستند، معلم هستند و این عرصه نابی است که فرصت فعالیت در آن وجود دارد، امیدوارم کم کم مجالی پیدا کنیم که از حواشی فاصله بگیریم و ببینیم چگونه می‌توانیم نظام تربیتی دیگری داشته باشیم. امیدوارم سال آینده اگر فرصت باقی ماند در این جلسه ببینیم چند مشکل را به مدد این پژوهش‌ها برطرف کرده باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *