۲ هزار کیلومتر به آزادراه و بزرگراههای کشور اضافه میشود
وی افزود: نمایشگاه فرصتی برای تبادل تجربیات، ارزیابی عملکرد، تصویر سازی برای آیندهای مطلوبتر، فرصتی برای میثاق مجدد و هماهنگی برای توسعه و پیشرفت کشور است و باید فرصت را مغتنم بشماریم و سنگ بنای حرکت نو را بگذاریم و از این فرصت برای تحرک بیشتر در حوزه حمل ونقل و صنایع وابسته استفاده کنیم.
اسلامی تصریح کرد: در حوزه مسکن و ساختمان و حمل و نقل باید سهم خود را برای خروج از رکود اقتصادی پایه گذاری کنیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: از نمایشگاه سال گذشته تاکنون دستاوردهای زیادی کسب کردیم و در این راستا موانع را شناخته و آنها را برطرف کردیم، کمیسیونهای مشترک با کشورهای همسایه تشکیل دادیم تا موانع و مشکلات یک بار برای همیشه برطرف شود؛ و خوشبختانه امروزه در مسیر ترانزیتی عدم هماهنگی نداریم و مشکلات تا حد بسیاری در این زمینه حل شده است.
وی اظهار کرد: در بحث راه آهن عضو انجمن بین المللی راه آهن شدهایم و قطارهای باری ما از شرق به سمت چین فعال شدهاند و در این میان شاهد بازگشایی مجدد حرکت قطار از ایران به سمت ترکیه هستیم که این امر موجب میشود حجم همکاری ایران در بحث ترانزیت افزایش بسیار مطلوبی داشته باشد.
اسلامی گفت: در حوزه دریایی و هواشناسی نیز پیشرفتهای خوبی حاصل شده و جایگاه مطلوبی در حوزه داخلی و بین المللی کسب کردهایم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سرمایه گذاری و شدت بخشیدن به پروژههای زیرساختی امروز با تمرکز بیشتری صورت میگیرد تا بتوانیم بهترین استفاده را از منابع داخلی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: با استفاده از منابع و زیرساختهای داخلی کشور این نوید را میدهیم که تا پایان دولت دوازدهم ۲ هزار کیلومتر آزادراه و بزرگراه به آزادراهها و بزرگراههای کشور اضافه کنیم.
اسلامی افزود: رفاه و معیشت مردم از مهمترین اهداف ما به شمار میآید به همین دلیل در توسعه راههای روستایی اقدامات ملی انجام دادهایم که این اقدامات منجر شده که تا پایان سال روزانه ۲۰ کیلومتر راه روستایی به راههای روستایی آسفالته کشور اضافه شود. روند نوسازی و بهسازی جادههای روستایی و ساخت آزادراه و بزرگراهها در کشور همچنان ادامه مییابد.
وی گفت: محرومیت زدایی را در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داده ایم و در بحث نوسازی راهها، بهینه سازی مصرف و بهبود حرکت به سمت توسعه را دنبال میکنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مسیر چابهار به ایرانشهر یکی از نقاط پرحادثه بود که در حال حاضر بیش از صد هزار تن بار در سال از طریق این بندر جابهجا میشود.
اسلامی توضیح داد: در سال ۱۳۹۶ سهم جابه جایی بار در کشور ۴۵۰ هزار تن بوده که در این میان سهم تصادفات ۴۰۳ حادثه و تلفات انسانی ۹۰ مورد بوده است که این آمار در سال ۹۷ و ۹۸ با همان حجم ۴۵۰ هزار تن در سال به ۴۰۳ تصادف و ۸۹ تلفات رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تجهیزات برای اصلاح زیرساختها ایجاد شده و در حال افزایش است همچنین برای رونق کسب و کار و ایجاد فرصت سازی تلاشهای بسیاری کرده ایم تا بتوانیم پروژه خط راه آهن چابهار را تا سال ۱۴۰۰ با استفاده از نیروی انسانی به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: امسال سندی برای نوسازی ناوگان حمل ونقل جادهای آماده شده تا بتوانیم بازدهی این صنعت را افزایش و از طریق حمایت نظام پولی و بانکی این ناوگان را مجدد نوسازی کنیم تا شاهد بهینه سازی و کیفی سازی ناوگان حمل ونقل کشور باشیم.
اسلامی گفت: اشتغال و رونق تولید در صنعت حمل ونقل از اهمیت ویژهای برخوردار است که دراین زمینه دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان ریلی، مسافری، باری، واگن باری و مسافر در نظرگرفته شده است که با این وجود میتوانیم شاهد تحرک در زمینه حمل و نقلی ریلی، جادهای، دریایی و هوایی کشورباشیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: از تمام ظرفیتهای شرکتهای صنعتی و دانش بنیان در جهت بهسازی ناوگان حمل و نقل کشور همچنین ناوگان شناوری استفاده خواهیم کرد؛ تلاش میکنیم با استفاده از منابع در زمینه بنادر در جهت ایجاد سفرهایی دریایی استفاده کنیم و آن را ارتقا ببخشیم.
وی بیان کرد: نمایشگاه صنعت حمل و نقل توجه ویژهای به بحث هوشمند سازی و لجستیک دارد، چون این دو موضوع در اقتصادی کردن حمل ونقل به بازرگانان کمک ویژهای خواهد کرد و تجارت ناوگان از استاندارد سازی مطلوبتری برخوردار میشود.
اسلامی گفت: هوشمند سازی و لجستیک موجب تحول بیشتر در صادرات خواهد شد و شکوفایی را در این زمینه فراهم میکند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: توسعه فرودگاههای کشور جزو اولویت ما قرار گرفته است چرا که فرودگاهها از حلقههای مفقوده کشور به حساب میآید و در این راستا تلاش کرده ایم تا فرودگاهها را از تهران محوری خارج و به هابهای دیگر منتقل کنیم و در این شرایط شکوفایی و رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود.
وی مطرح کرد: در حال حاضر کشور زیر سایه تحریمهای غیر قانونی و ظالمانه قرار دارد و اگر عزم و اراده خود را بکار ببندیم و به صورت یکپارچه با همکاری حوزههای دانش بنیان تلاش کنیم میتوانیم با استفاده از قدرت لجستیک ظرفیت بیشتری در فضای حمل ونقل ایجاد کرده و این ظرفیت را شکوفا کنیم.