صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

چه کسی مسئول توزیع کالا‌های استراتژیک مردم است؟

۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰:۲۱
کد خبر: ۵۷۶۸۵۲
در حالی که دو شرکت بزرگ خصوصی در مناقصه شرکت بازرگانی دولتی برای توزیع کالا‌ها در سراسر کشور پیروز شده اند، شرکت بازرگانی دولتی در اقدامی شائبه برانگیز این مناقصه را ابطال کرده است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، به نقل از راه دانا، شرکت بازرگانی دولتی متولی اصلی تهیه و تامین، خرید، ذخیره سازی و توزیع کالا‌های اساسی در کشور است که در چند ماه گذشته از وزارت جهاد کشاورزی جدا شده و با دستور دولت به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیوست.

یکی از عمده کار‌های شرکت بازرگانی حمل و نقل کالا‌های اساسی تهیه شده به سراسر کشور است که هر ساله این وظیفه را از طریق برگزاری مناقصه‌هایی به شرکت‌های حمل و نقل واگذار می‌کند.

در همین راستا دو هفته گذشته مناقصه‌ای از سوی شرکت بازرگانی دولتی برگزار شد.

در نهایت از میان شرکت‌های حمل و نقل هاگ بار، خلیج فاس و آبادان، شرکت هاگ بار حذف شده و خلیج فارس و آبادان در این مناقصه برنده شدند؛ که این مناقصه در مقابل نمایندگان رسمی شرکت‌ها و همچنین نماینده سازمان بازرسی برگزار شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد علیرغم اعلام برندگان این مناقصه، که دو شرکت خلیج فاس و آبادان آن با سابقه حمل و نقل کل آرد کشور در آن پیروز شده اند، یکباره مناقصه ابطال شده و اعلام شده است که دوباره این مناقصه برگزار شود.

در همین راستا عبدالکریم نعناکار عضو هیئت مدیره شرکت حمل و نقل خلیج فارس در خصوص علت ابطال این مناقصه گفت: هنوز علت این ابطال مشخص نیست و نمی‌دانیم بر چه اساسی مناقصه را باطل کردند، زیرا هنگام برگزاری مناقصه نماینده شرکت هاگ بار و همچنین نماینده سازمان بازرسی حضور داشت.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در قبال شرکت‌های خصوصی هم گفت: دولت به جای کمک کردن چوب لای چرخ بخش خصوصی می‌گذارد و بعد از سه بار واگذاری این شرکت، بدون هیچ کمکی، اعلام می‌کنند که این شرکت بدهی دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت حمل و نقل خلیج فارس گفت: این شرکت با بدهی بسیار واگذار شد و طبیعتاً حل مشکلاتی که به بخش خصوصی رسیده بود زمان می‌برد، اما با این حال اکنون بالغ بر ۱۲۰۰ نیرو در نمایندگی‌های فعال این شرکت در سراسر کشور مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می‌کنند.

نعناکار با انتقاد از عملکرد شرکت بازرگانی دولتی در خصوص مناقصه حمل و نقل کالا‌ها در سراسر کشور گفت: در سال‌های گذشته آرد کل کشور توسط شرکت خلیج فارس و آبادان حمل و نقل میشد که با وجود افزایش هزینه‌ها دولت به ما اجازه افزایش قیمت را نمی‌داد؛ چرا که در این صورت قیمت نان هم افزایش پیدا می‌کرد.

وی در ادامه افزود: حمل و نقل آرد برای این شرکت‌ها به صرفه نبود، اما به خاطر فشار‌هایی که به ما وارد شد ما این اقدام را انجام دادیم و در شرایطی که در مناقصه پیروز شده و امیدوار بودیم خسارت‌های ناشی از حمل و نقل آرد جبران شود یکباره این مناقصه را ابطال کردند.

عضو هیئت مدیره شرکت حمل و نقل خلیج فارس همچنین تأکید کرد: مناقصاتی که برگزار می‌شود اعتبار دارد و اگر قرار است هر بار که نتیجه این مناقصات به ضرر عده‌ای شد، آن را باطل کرده مناقصه جدیدی برگزار کنند، اعتبار مناقصات از بین می‌رود و بخش خصوصی نمی‌تواند در شرایط فعلی امیدوار به ادامه حیات خود باشد.

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که بخش خصوصی با وجود تحریم‌ها و فشار زیاد در حال فعالیت هستند واگذاری‌های غیر قانونی می‌تواند انگیزه ادامه فعالیت این بخش‌ها را از بین ببرد؛ حمل و نقل کالا‌های استراتژیک در کشور موضوع مهمی است که بر اساس شایستگی‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شود و طبیعتاً شرکت‌هایی که نیروی انسانی و امکانات محدودی دارند نمی‌توانند از عهده آن بر آمده و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند.

در همین راستا مشخص نیست توجیه شرکت بازرگانی دولتی برای ابطال این مناقصه و عدم واگذاری حمل و نقل کالا‌های اساسی به دو شرکت خصوصی، اما با سابقه آبادان و خلیج فارس چه بوده و طبیعتا عدم اعلام این دلایل شائبه‌های رانت برای سایر شرکت‌ها را تداعی خواهد کرد.

 

 

منبع: راه دانا

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *