سه آسیب اساسی در پژوهش
وی گفت: در مدارس ما دبیران و معلمان به خاطر علاقه و دغدغه اینکه طرح دانش آموز امتیاز بیاورد، از جانب دانش آموز کار پژوهشی را انجام میدهند. به همین دلیل پژوهشهای ما گلیشهای میشود.
ذوعلم افزود: سومین نقش این است که فراتر از برنامه درسی از دانش آموز انتظار داریم کار پژوهشی انجام دهند. در همین زمینه گاهی موضوعات فانتزی و مشهور مطرح میشود؛ و بعضی از این پژوهشها فراتر از این است که ذهن دانش آموز را توانمندی بار بیاورد.
وی افزود: رقابت زدگی افراطی در این کارهای پژوهشی ایجاد شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: بحث رقابت زدگی را باید بازطراحی کنیم تا جنبههای رقابت در بین دانش آموزان کاهش پیدا کند.
- بیشتربخوانید:
- پژوهش برای آموزش و پرورش باید یک مبنا تلقی شود