صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

مدیر حوزه‌های علمیه: بخش عمده سند نقش راهبردی حوزه نهایی شده است

۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷:۱۵
کد خبر: ۵۷۶۳۱۰
مدیر حوزه‌های علمیه اعلام کرد: اگر چه طراحی کلان و نقش‌های راهبردی حوزه با مشکلات مالی مواجه بوده و تا تحقق، فاصله زیادی دارد ولی بخش‌های عمده نهایی شده است.

به گزارش گروه سیاسی به نقل از حوزه، آیت‌الله اعرافی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه اساتید مدارس سطح یک قم که با موضوع «حوزه و گام دوم انقلاب» در مجتمع امام خمینی (ره) قم برگزار شد، گفت: مهمترین پیام این اجلاسیه تقدیر و تشکر از زحمات اساتید حوزه برای تربیت طلاب در مدارس علمیه است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فرمودند «دنیا در برابر حیات بشریت، آخرت و ... کوچک است». آنچه در این سخن حضرت بیان شده ذات دنیا است که ناچیز و بی مقدار است. دنیا همانطور که ذات پست دارد به شکل مطلق در قیاس‌های چندگانه عمر هم کم است، اما خدای بزرگ سرمایه‌ای به انسان داده که می‌تواند از محدودیت‌های بی پایان برون برود. این هنر انسان است. حوزه برای این است که انسان‌هایی تربیت کند تا قله‌های بلند را فتح کنند.

امام جمعه قم ادامه داد: استاد در حوزه کسی است که سخن حضرت را حس و درک کرده و فکر نهج البلاغه را در خود پرورش داده و هم اکنون مشغول تربیت جوانان برای رشد آینده حوزه و جامعه است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: مدیریت حوزه‌های علمیه در ۳ سال اخیر تلاش کرده در محور‌های اساسی گام‌هایی بردارد. طراحی کلان و نقش‌های راهبردی حوزه اولین محور است. اگر چه این کار و طرح با مشکلات زیاد مالی مواجه بوده و تا تحقق، فاصله زیاد دارد ولی در حال حاضر این کار انجام و بخش‌های عمده سند نهایی شده است.

وی عنوان کرد: طرح دوم برنامه ۵ ساله حوزه‌های علمیه است. حدود ۹۰۰ شاخصه در این برنامه وجود دارد. در کنار آن ۸۰ طرح اولویت دار هم در نظر هدف‌گذاری شده است.

عضو شورای عالی حوزه گفت: از طرح‌های دیگر، آمایش است. آمایش به معنای نقش حوزه در ارتباط با نظام، کشور، حوزه و تربیت نیرو است. از میان ۲۰۰ طرح، ۵۰ طرح نهایی و مشخص شده است و حوزه تلاش کرده افق چشم اندازی را برای خود طراحی کند.

امام جمعه قم اظهار داشت: محور چهارم می‌توان به ۵۰ اقدام کوچک و بزرگ اشاره کرد. اما با وجود این سه طرح کلان و محور اقدامات، ضعف‌هایی هم در حوزه است و آرزو‌هایی است که هنوز محقق نشده، ولی هدف و اراده این است این طرح‌ها و برنامه انجام شود و در همه آنها، هویت و اصالت ناب و سنت ها، استقلال آزادی فکر و اندیشه حوزه مورد نظر بوده است.

آیت الله اعرافی افزود: در حوزه سنت‌هایی بوده که باید به وسیله اساتید استفاده شود ولی حوزه پیش رو، حوزه‌ای است که از همه امکانات به نحو درست بهره بگیرد و تمدن ساز و برای تربیت افراد در عرصه بین الملل آماده شود.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه گفت: استاد یعنی معمار همه شخصیت طلبه که می‌تواند در آینده در همه زمینه‌ها نقش ایفاء کند. استاد نقش راهبری در مدارس علمیه را بر عهده دارد و قطعا این لوازمی دارد از جمله، برانگیختن حس پژوهش، تحقیق و پرسش گری طلبه، مراقبت‌های اخلاقی از طلاب، رعایت حق انتخاب در برنامه برای طلبه، ترویج مباحث علمی، آشنا کردن طلبه با تاریخ بلند حوزه، شکل گیری گروه‌های علمی، نقد متون از سوی اساتید، آشنا کردن طلبه با متن‌های غیر درسی، ترغیب به مقاله نویسی، یاد دادن فن سخن گفتن در طلبه، تربیت استاد و طلبه در تراز بین الملل، توجه به آیات و احادیث در قبل از تدریس، شناسایی و توجه به استعداد‌های برتر و اهتمام به رویکرد بیانیه گام دوم است.

امام جمعه قم ادامه داد: انتخاب یک درس برای طلبه باید در مدارس علمیه بماند، حس انتخاب گری با اشراف هوشمندانه کاری دشواری است که باید مدیر و استاد انجام دهند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: طلبه باید اهل بحث با رفیق و استاد باشد بطوری که زندگی او علمی شود تا به جایگاه بلند برسد. حوزه متکی به تاریخ بلند و غنی است. این تاریخ باید شناخته شود تا طلبه بداند درچه حوزه‌ای مشغول تحصیل است.

امام جمعه قم اظهار داشت: گروه علمی در شهرستان‌ها شکل گرفته است؛ ولی در قم هنوز به آن صورت تقویت نشده است و لازم است برای فعال سازی کار‌های جدی تری صورت گیرد.

بیشتر بخوانید:

آیت الله اعرافی افزود: باید بعضی مدارس بر روی تربیت طلاب زبان دان و تراز عرصه بین الملل فعالیت جدی تری کنند.

عضو شورای عالی حوزه گفت: بیانیه گام دوم و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از مباحث مهم در حوزه است. باید اهتمام ویژه‌ای به آن شود و حتی لازم است در میان طلاب گفتمان سازی شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *