تصویر پیوند قومیت های مختلف ایران در سریال تلویزیونی «وارش»
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ کاوری درباره جدیدترین کار خود سریال «وارش» در گفتگو با ""روابط عمومی سیما"" گفت: این سریال قصه پرفراز و نشیبی را به نمایش میگذارد که از دهه ۳۰ آغاز میشود و به دهه حاضر میرسد. در فاز اول سریال بخشهای مربوط به دهههای سی و چهل تصویربرداری شد. در فاز دوم بخشهای مربوط به دهه ۵۰ که منتهی به رویدادهای انقلاب و تاثیرات آن بر فضای داستان و سرنوشت شخصیتها میشود جلوی دوربین میروند.
کاوری با بیان اینکه میزان استقبال بینندگان شبکه سه تاکنون از این سریال خوب بوده، افزود: با آنکه تنها ۳ قسمت از این مجموعه پخش شده است، اما علاقمندان مجموعههای سریالهای تلویزیونی رسانه ملی، درباره ماجراهای پیش روی این سریال، حدس و گمانهایی زده اند.
کارگردان سریال وارش خاطرنشان کرد: در قسمتهای آتی بینندگان با اتفاقات غیرقابل پیش بینی روبه رو خواهند شد. به عنوان مثال در قسمتهای آتی کفه سنگین این اتفاقات به نفع تراب و همراهانش پیش خواهد رفت تا تمام مزاحمتها را از سر راه بردارند و خودشان را به عنوان یک قدرت در جغرافیای داستان تثبیت کنند.
شخصیت تراب در ادامه قصه به فردی با سمبل گذشت و فداکاری بدل میشود و قصه از حالت یکسونگری خارج شده و از اقوام میر، ولی، افرادی وارد داستان خواهند شد که به تقسیم و دسته بندی آدمهای مثبت و منفی خط بطلان میکشد.
کارگردان سریال وارش در ادامه این گفتگو افزود: با توجه به بازخوردهایی که در این مدت درخصوص سریال دریافت کردیم مردم کنجکاوند بدانند قهرمان داستان چه کسی است و ضد قهرمان این مجموعه کیست که با پیش رفتن داستان، بینندگان متوجه میشوند «وارش» شخصیت اصلی داستان، زنی سلحشور از خطه قهرمان پرور گیلان است که تا آخرین لحظه پای شرافت و اعتقادش میماند و غیورانه محیطی پر از کینه، بدبینی و نفرت را با عشق مادرانه به بهشتی واقعی و ماندگار تبدیل میکند و به عنوان مادرى قهرمان از خطه گیلان نقشى به یادماندنى را به نمایش مى گذارد.
کاوری همچنین درباره شخصیت دیگر داستان با نام «ملنگ» با بازی برزو ارجمند گفت: وی که از همشهری هاى جنوبی یارمحمد است با ورودش به داستان و نمایش رفتارهاى منفى، این نکته براى بیننده روشن مى شود که در هر قوم و قبیله و شهر و دیارى آدم هاى مثبت، منفى و خاکسترى در کنار هم زندگى مى کنند و نگاه متعصبانه به افراد و قومیتها غلط است.
کارگردان سریال «وارش» با اشاره به اینکه شاید برای برخی شائبههای درباره برخی دیالوگهای فیلم پیش آید، گفت: تراب به عنوان نقش منفى سریال که خودش هم شمالى است براى تحریک همشهری هایش در حالى به عمد از واژگانی نامناسب استفاده مى کند که سریال پر است از شمالى هاى غیوری همچون پیله آقا، وارش، صادق، گیلان جان، جاوید.
کاوری خاطرنشان کرد: این سریال سعی کرده است اتحاد و پیوند قومیتهای ایران اسلامی را به تصویر بکشد و در این سریال خواهیم دید اقوام مختلف چنان در هم میآمیزند و ممزوج میشوند که به دستی یگانه تبدیل شده و مهاجران با ورود به خطه فرهنگ خیز شمال بالاخص گیلان، در فرهنگ و تمدن آن سرزمین چنان حل میشوند که با حفظ هویت ایرانی، رنگی از آن سرزمین را به خود گرفته و فرزندانشان در هویت ملی شمال کشور حل خواهند شد.
کارگردان سریال وارش تاکید کرد: ساخت آثار تلویزیونی با رویکرد نشان دادن فرهنگ و آداب اقوام و طوایف ایرانی کار ارزنده و ابزار بسیار مهم رسانه در حفظ پیوند، وحدت، انسجام و همدلی بیشتر اقوام و طوایف ایرانی است که باید به آن توجه ویژهای شود.
«وارش» که در بندر کیاشهر، ساحل چمخاله، ارتفاعات سیاهکل و مناطقی دیگر در شمال کشورمان تصویربرداری شده است قصه پرفراز و نشیبی را به نمایش میگذارد که از دهه ۳۰ آغاز میشود و به دهه حاضر میرسد.