دولتها با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی فاصله داشته اند
وی افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود، اما پیوند این فرهنگ با انقلاب فرهنگی یک مساله مهم است.
عاملی گفت: امروز پیشران تمام تحولات علم و دانش و فناوری است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: انسان قدرتمندتر از فناوری است و اگر فناوری قدرت دارد، به دلیل فناوری است.
وی افزود: نقش مردم در پروژه علم و فناوری پر رنگ است.
عاملی افزود: وجه نو بودن فناوریهای جدید به دلیل تغییر در ماهیت است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جهان دوم یک جهان سیستمی و جهانی است که ما مجبوریم در درون آن فعالیت کنیم.
وی افزود: ما با یک تغییر بنیادین به نام فضایی شدن جهان مواجه شده ایم.
عاملی افزود: دهه اول ظهور اینترنت دهه خیرهگی است و باعث میشود افراد به نظام قالب توجه نکنند.
وی افزود: تا سال ۲۰۰۶ حدود ۷۵ درصد منابع اطلاعاتی جهان در اختیار آمریکا بود و به مرور زمان مدیریت دادهای از آمریکا گرفته میشود و امروز ۵۰ درصد ذخایر دادهای در اختیار آمریکا است.
این مقام مسئول بیان کرد: دولت اینترنت ملی را برای حفاظت از دارایی ملی کشور تاسیس کرد. تمام اطلاعت در درون شبک ملی اطلاعات است و اولیوت آن داراییهای دادهای کشور است.
عاملی بیان کرد: ۲ تریلیون و ۸۰۰ ایمیل در همین سال ارسال شده که نشان دهنده این است که ما در عصر انتشار اطلاعات هستیم.
وی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تمرکز در حوزه فرهنگ میتواند به وجود بیاورد، ولی دامنه ارتباطات امروز خیلی گسترده شده است. امروز در تمام جهان با سردرگمی فرهنگی مواجه هستیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز پلتفرم سیاست ارتباطات را تعریف میکند و بعضی از فرهنگ شناسان معتقدند انسان دچار گم گشتگی فرهنگی شده اند.
عاملی بیان کرد: این جهان دوم بحث دیگر الگوریتمی بودن آن است. علت آن چیست؟ چون الگوریتمها نظامهای برنامه ریزی هستند. یا به عبارتی سورئال تبدیل به رئال شده است.
- بیشتر بخوانید:
- امنیت شبکه کشور در گرو ایجاد شبکه ملی اطلاعات
مهمترین ابزار انقلاب اسلامی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه است که قویترین ابزارش ایجاد سیستم است. عدالت اجتماعی برای محقق شدن نیازمند نظام واره است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما با ورود به فضای مجازی و جهان دوم چالشهای استعمار سوم را داریم، ولی قابلیتهایی نیز وجود دارد که کمک میکند به محقق شدن آرمانهای انقلاب اسلامی.
عاملی افزود: ما میتوانیم به آینده امیدوار باشیم، اگر اندیشههای انقلاب اسلامی را تبدیل به نظام قطعی بکنیم.
شورای عالی انقلاب فرهنگی علم و فناوری و فرهنگ دارد. ۲ هزار ۳۰۰ مصوبه در این سالها داشتیم که ۶۶ درصد آن مربوط به حوزه علم و فناوری است و ۲۷ درصد مربوط به فرهنگ و ۸ درصد مصوبات مشترک بوده است.
این ۲ هزار ۳۰۰ مصوبه در ۲۸ قالب بوده که این پراگندگی مصوبات خودش یک صعف است. نزدیک هزار و ۱۱۷ مصوبه مربوط به افراد بوده که افراد منصوب شده اند که اجرایی سازی افراد صد درصد عملی شده است.
وی افزود: ۶۸ درصد مصوبات یعنی هزار و ۷۹۰ مصوبه اجرایی شده که از ایم مقدار هزار ۲۲۷ مصوبه که ۶۸ و نیم درصد است مربوط به حوزه فناوری و ۲۳ درصد که ۴۲۷ مصوبه را تشکیل میدهد حوزه فرهنگ بوده است.
عاملی بیان کرد: این اجرایی نشدن مصوبات عمدتا دلیلش دولت بوده و در واقع دولتها با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی فاصله داشته اند که دلیلشان هم این بوده که مصوبات مبهم بوده است؛ و دلیل دوم فقدان نگاه نگاشت نهادی بوده است.
عاملی افزود: نقشه جامع علمی کشور نیازمند به روز رسانی با تحولات جامعه است.
وی افزود: ارتباط قوی بین شوراهای تخصصی و کمیسیونهای تخصصی و حوزه تصمیم سازی در ستاد نقشه جامعه علمی کشور و فرهنگ وجود نداشت و به همین دلیل شورای فرهنگ و شورای نقشه جامع علمی کشور تاسیس شدند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در کار کسی دخالت نمیکند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود: حوزه سیاست گذاری علم و فناوری اعم از حوزههای سه وزارت خانه آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت بهداشت مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است و رهبر معطم انقلاب این وظیفه را به شورا محول کرده است و در واقع مجری اگر خودش سیاست گذار باشد دچار تناقض میشویم و دستگاه هاربه دنبال تامین منافع خودشان میروند. در جلسات سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی ۵ وزارت خانه عضو هستند. وزارت خانههای مربوط به حوزه علم و فرهنگ در این شورا عضو هستند و ترکیبی ترتیب شده تا مجلس و دولت در آن شرکت کنند. شورای عالی در کار کسی دخالت نمیکند بلکه وظیفه سیاست گذاری خود را انجام میدهد.
عاملی در ادامه بیان کرد: در سند مهندسی فرهنگی کشور مردم محور فرهنگ هستند و بحث مهندسی توجه به هندسه فرهنگ جامعه است. در سند مهندسی فرهنگی ۱۳ برنامه کلان داریم و ۳۰۰ اقدام در دست داریم. این سند در سال ۹۳ ابلاغ شده بود، ولی هیچ جلسهای درباره آن تشکیل نشده بود و خوشبختانه جلسات آن تا به حال ۳ بار تشکیل شده و یکی از اتفاقات خوب آن اتصال این سند به برنامههای ۵ ساله کشور است.
وی در ادامه افزود: سند تحول آموزش و پرورش ۲۳ هدف راهبردی دارد و چندین راهکار برای آن تعریف شده و ۱۵ کارگروه تشکیل شده و برنامههای اقدام ایجاد شده است. میز سند تحول در داخل آموزش و پرورش فعال بوده، ولی در سطح شورا نبوده و سطح پیگیری از نظر ما باید بیشتر باشد.
شبکه ملی اطلاعات به معنی جایگزینی با شبکه جهانی اینترنت نیست
عاملی در ادامه گفت: شبکه ملی اطلاعات جایگزین شبکه جهانی اینترنت نخواهد شد. شبکه ملی اطلاعات هیچ گاه به عنوان شبکه ملی نیست بلکه به معنی این است که داراییهای دادهای ملی کشور مدیریت شود که اگر اینترنت جهانی قطع شود بتوان کارها را انجام داد.
وی در ادامه بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات به معنی تعطیل کردن اینترنت جهانی نیست.
وی درباره لایحه ساماندهی سهمیههای کنکور گفت: اضافه شدن برخی سهمیههای کنکور در مجلس اتفاق افتاده و اگر این مصوبه ساماندهی سهمیههای کنکور به مجلس برود به سال ۱۴۰۰ هم نخواهد رسید و باید بین شورا و مجلس به توافق برسیم.
وی در ادامه درباره اینکه این مصوبه در کجا به تصویب خواهد رسید گفت: قاعدتا مصوباتی که در شورای عالی بوده اصلاحش هم باید در شورا باشد. این لایحه هم میتواند به شورای عالی انقلاب فرهنگی بیاید و هم به مجلس برود؛ که هنوز درباره آن تصمیم گیری نشده است.
در برداشتن کنکور موفق نشده ایم
عاملی افزود: موسسات کنکوری منتفع اصلی کنکور هستند. اقتصاد کنکور مانع اصلی برداشته شدن کنکور است. بسیار تلاش شده که کنکور برداشته شود، ولی موفق نشده ایم.
عاملی افزود: در سواد رسانهای باید فرد را به فهم رسانهای برسانیم.