عمدتا ناشران کنکوری مورد پذیرش جشنواره رشد نیستند
وی درباره ماموریت این جشنواره گفت: این جشنواره ماموریت شناسایی و تقدیر از کتابهای مناسب نظام تعلیم و تربیت کشور را بر عهده دارد.
دبیر هفدهمین جشنوار کتاب رشد افزود: این ماموریت مبین کتابهایی است که به این جشنواره راه پیدا میکنند. دوره آموزشی محتاج محتوا است و سازمان پژوهش مامور تامین این محتوا است و این محتواها در قالبهای متنوعی تهیه میشود و دلیلش این است که مخاطبان سلیقههای مختلفی دارند و باید پاسخ حداکثری به هر قالبی بدهیم.
وی گفت: قبل از دبستان هم ماموریت آموزش و پرورش است که محتوا تولید کند. هرچند کتابهای درسی به تنهایی تامین کننده نیستند. کتابهای درسی نیازمند پشتیبانی از سایر قالبهای کتابها است.
دبیر هفدهمین جشنوار کتاب رشد افزود: سازمان پژوهش برای رفع این نیاز برای ساماندهی شناسایی و تقدیر از کتابهای آموزشی و کمک درسی است که توسط بخش خصوصی تهیه و در قالب بستههای آموزشی سازمان ورود پیدا میکنند.
فیاضی گفت: در این دوره ۲۷ گروه علمی داریم. این جشنواره نقطه پایانی یک فرآیند یک ساله است که در این جشنواره کتابهای ناشران در فرآیند ارزیابی قرار میگیرند و این روی از سال ۸۷ شروع شده است و امسال هزار و ۱۳۰ ناشر به این عرصه وارد شده اند.کتابها با معیارهای درجه یک و دو و سه تقسیم میشوند. جشنواره از بین کتابهای درجه یک و دو برگزار میشود و کتابهای درجه سه هم به داوری نمیرسند و کتابهای درجه ۴ از روند به کلی خارج میشوند.کتابهای مناسب اعتبارنامه ورود به مدارس را دریافت میکنند. این کتابها اگر اعتبارنامه نداشته باشند ورودشان به مدارس غیر قانونی است.
فیاضی بیان کرد: ملاک انتخاب این کتابها استانداردهای برنامه درسی ملی است. از زمان تدوین این استانداردهای تاکنون کتابهای مناسب بیشتر شدند و اگر در سالهای قبل ۱۸ درصد کتابها مناسب تشخیص داده میشد امسال ۶۰ درصد کتابها استاندارد است.
۲ هزار ۲۶۳ عنوان کتاب برگزیده شدند
دبیر هفدهمین جشنوار کتاب رشد درباره گزارش آماری تعداد ورود کتابهای شرکت کننده در هفدهمین جشنواره کتاب رشد کشور گفت: تعداد ۴ هزار ۲۶۴ کتاب از بیش از ۴۰۰ ناشر توسط دبیرخانه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی دریافت شده و ۲ هزار ۲۶۳ عنوان کتاب در ۱۱ حوزه یادگیری مناسب تشخیص داده شدند از بین این کتابها ۹۵۹ عنوان کتاب حائز رتبه یک دو و سه شدند به مرحله داوری نهایی جشنواره راه یافته است.
فیاضی افزود: در هفدهمین دوره جشنواره کتاب در ۲۷ گروه جمعا ۸۱ داور تخصصی و ۳ داور متخصص گرافیک در این جشنواره تشکیل شدند. امسال برای اولین بار داوران مختصات شکلی و گرافیگی از سایر بخشها جدا شده اند و تمام این کتابها در این گروهها نیز بررسی شدند.
مدیر دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در ادامه افزود: ۱۲۰ عنوان کتاب از این کتابها توسط گروههای داوری کاندیدا شده و ۱۵ عنوان کتاب برگزیده انتخاب شده و از ۳۹ عنوان کتاب تقدیر شده است.
وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار کتابها توسط مخاطبان نیز داوری شدند، افزود: در این دوره برای اولین بار با حضور بیش از ۴۰ دانش آموز دوره ابتدایی و اول متوسطه از میان کتابهای داستان، رمان کودک و نوجوان کتاب برگزیده از نگاه مخاطبان انتخاب و در مراسم اختتامیه معرفی خواهد شد.
فیاضی افزود: امسال علاوه بر تقدیر از نویسندگان از ناشرین هم به وسیله خریداری کتاب تقدیر خواهیم کرد.
تیراژ ۳۰ میلیونی کتابهای رشد در کشور بی نظیر است
دبیر هفدهمین جشنوار کتاب رشد افزود: امسال این کتابها در مجلات رشد نیز معرفی میشوند و تیراز مجلات در سال به ۳۰ میلیون میرسد و در کشور بی نظیر است.
فیاضی بیان کرد: به دنبال این هستیم که بخش خصوصی بتواند به بهترین نحو در تعلیم و تربیت حضور پیدا کند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار میزان درباره احتمال وجود زد و بند بین داوران و ناشران برای برگزیده شدن بیان کرد: زد و بند وقتی اتفاق میافتد که امکان ارتباط گیری وجود داشته باشد و این امکان در فرآیند ارزیابی کاملا صفر است و در طول سال این داوران با کد مشخص فعالیت میکنند و سازمان ناشر و داور را با هم مشارکت نمیدهد و گروه ارزیاب است که نهایتا نظرات را اعلام میکند. امسال ۷۰ درصد داوران جدید آمده اند که خودش تضمین کننده این سلامت است، ولی باز هم احتمال خطا وجود دارد.
دبیر هفدهمین جشنوار کتاب رشد بیان کرد:، هرچند ممکن بوده در کیفیت داوریها اعتراض بشود، ولی در زمینه زد و بند و انتخابها کتابها گزارشی نداشته ایم.
فیاضی بیان کرد: در دوره ابتدایی کتابهای کمک درسی وارد نمیشود، ولی کتاب شعر و داستان و ... منع نشده است. در گذشته کتابهایی که وارد میشدند زیر ۱۰ درصد استاندارد بودند.
وی بیان کرد: کتابرهای رمان و داستان کودک رتبه اول، آداب و مهارتهای زندگی رتبه دوم در جشنواره و داستان و رمان کودک و نوجوان رتبه سوم را دارد.
دبیر هفدهمین جشنوار کتاب رشد افزود: بیش از ۹۰ درصد کتابهای مهارتی ترجمه هستند و این یعنی آداب مهارتی و تربیتی ما از خارج به مخاطبان ما عرضه میشود.
فیاضی افزود: آموزش و پرورش باید راهبرد ایجاد بازار مناسب را ایجاد کند تا به سمت بازار مهارتی خوب و متناسب پیش ببرد و اگر این بازار ایجاد نشود بازار نامطلوب کتاب ایجاد میشود.
وی گفت: کسی که اجازه ورود کتابها به بازار را میدهد، آموزش و پرورش نیست، بلکه وزارت فرهنگ است و رویکردهای خودش را دارد و تا وقتی آموزش و پرورش به این بازار ورود نکند این بازار سامان پیدا نمیکند.ملاکمان در انتخاب کتاب و ناشران سمت و سو گیری نیست و عمدتا ناشران کتابهای کنکوری مورد پذیرش ما نیستند و برگزیده ما در جشنواره کتاب رشد نمیشوند.کتاب خوب یک ناشر را به دلیل اینکه کتاب کنکوری دارد رد نمیکنیم و کتابهای زیادی نیز است که ناشران مطرح کشور تولید میکنند، ولی مناسب نیستند.