"آبسوز" کردن خودروها فریبی بیش نیست
در حقیقت در اینجا آب را باید الکترولیت کرد. امیرحسن کاکایی ادامه داد: زمانی که میخواهیم آب را الکترولیت کرده و هیدروژن آن را محترق کنیم، نیاز به انرژی بیشتری است، لذا یک منبع انرژی اضافه لازم است؛ بنابراین نمیتوان با روشهای الکتریکی یک موتور احتراق داخلی را برای مدت زیادی به حرکت درآورد.
روش دیگری که احتمالا این افراد از آن استفاده میکنند، این است که میتوان آب را روی یک ماده شیمیایی ویژهای همچون ترکیب پتاسیم-آلومینیوم ریخت که در این حالت هیدروژن و اکسیژن تولید میشود که هیدروژن در نقش سوخت عمل خواهد کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه آب را نمیسوزانیم، بلکه تجزیه کرده و هیدروژن را استفاده کرده و میسوزانیم، در ظاهر آب در محل سوخت جایگزین بنزین میشود، اما باید دید بعد از یک مدت چه ماده اضافهای به این آب اضافه میشود.
این ماده اضافه به تمام اجزای داخلی موتور و خودرو آسیبزده و پس از مدتی باید مبلغ کلانی بیشتر از هزینه سوخت و بنزین، هزینه تعمیر خودرو کرده و حتی قید کل خودرو را زد.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: چیزی که این افراد ادعا میکنند به ظاهر شدنی است. یک خودرو را جلوی چشم مردم نشان میدهند که به باک آن آب ریخته و خودرو کار هم میکند؛ اما نکتهای که برای آن جوابی وجود ندارد، این است که چه مدت موتور این خودرو با آب کار خواهد کرد و بعد از چند وقت چه هزینههایی را به مردم تحمیل میکند.
کاکایی تصریح کرد: در بحث خودرو یک موضوع مهم، هزینه نگهداری آن است. ادعاهایی که برخی افراد میکنند، برای مردم قابل استفاده نیست و باید مراجعی همچون خودروسازان، حفاظت از محیط زیست و سازمان ملی استاندارد، آزمایشهای دقیقی را در مورد آن انجام دهند و بعد اجازه دهند که مورد استفاده عموم قرار بگیرد.
در حال حاضر بازار این جور حرکتها داغ شده است. وی خاطرنشان کرد: این موضوع پایهای در علم دارد، اما کاربرد روزمره نداشته و ضمانتی هم برای آن وجود ندارد؛ بنابراین به مردم توصیه میکنیم که به هیچوجه گول این تبلیغات را نخورند.
کسانی که ادعا میکنند خودروهای آبسوز دارند، در هیچ یک از مراجع معتبر صنعتی و رسمی کشور، مورد مطالعه قرار نگرفتهاند و حتی در کشورهای پیشرفتهای همچون آمریکا نیز نمونه خودروی آبسوز وجود ندارد.
برای ما عجیب است که چگونه اجازه تبلیغات چنین ادعاهایی داده میشود؟! برای دریافت پاسخ و توضیحات از مدعیان آبسوز کردن خودرو، تلاش کرد با آنها تماس بگیرد، اما در سایت مربوطه هیچگونه شماره تماس و حتی آدرسی برای برقراری ارتباط قید نشده بود.
در همین رابطه سیدرضا مفیدی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در گفت و گو با ایسنا تاکید کرد که تاکنون هیچ مجوزی در خصوص پیشفروش تجهیزات خودروهای آبسوز صادر نشده است.