افزایش هزینه مواد اولیه تولید کتاب/ارائه راهکاری برای رهایی از بحران انتشاراتیها
معاون تولید انتشارات «به نشر» گفت: تولید کالاهای با کیفیت و پیدا کردن بازارهای جدید و توسعه شبکه توزیع برای جذب مخاطب بیشتر، ظرفیتهایی هستند که در این شرایط اقتصادی سخت میتواند گزینهای ارزشمند برای ناشران باشد.
سید احمد میرزاده معاون تولید انتشارات «به نشر» آستان قدس رضوی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون دلایل افزایش قیمت کتاب گفت: افزایش قیمت مواد اولیه کتاب در کنار بالا رفتن قیمت کاغذ زمینه را برای افزایش قیمت کتاب و بر هم خوردن تعادل هزینهها در انتشاراتیها در بر داشته است.
وی به تاثیر هزینههای مواد اولیه در زمان تولید کتاب در انتشارات «به نشر» اشاره و تاکید کرد: در انتشارات «به نشر» در سالهای گذشته هزینههای آماده سازی قیمت کتاب حدود دو سوم و هزینه مواد اولیه حدود یک سوم بوده، اما این هزینهها طی سالهای اخیر تغییر کرده است، یعنی هزینه آماده سازی کتاب حدود یک سوم و هزینه مواد اولیه حدود دو سوم شده است. هزینه مواد اولیه مقولهای است که مدیریت داخلی انتشارات نمیتواند برای حل آن کاری به تنهایی انجام دهد.
وی به تاثیر هزینههای مواد اولیه در زمان تولید کتاب در انتشارات «به نشر» اشاره و تاکید کرد: در انتشارات «به نشر» در سالهای گذشته هزینههای آماده سازی قیمت کتاب حدود دو سوم و هزینه مواد اولیه حدود یک سوم بوده، اما این هزینهها طی سالهای اخیر تغییر کرده است، یعنی هزینه آماده سازی کتاب حدود یک سوم و هزینه مواد اولیه حدود دو سوم شده است. هزینه مواد اولیه مقولهای است که مدیریت داخلی انتشارات نمیتواند برای حل آن کاری به تنهایی انجام دهد.
میرزاده در همین راستا ادامه داد: در گذشته برای کاهش هزینهها، تیراژ کتاب را بالا میبردند تا هزینه آماده سازی در افزایش قیمت کتاب تاثیر نداشته باشد، اما اکنون قیمت مواد اولیه را نمیتوان با افزایش تیراژ کنترل کرد و در نتیجه قیمت تولید کتاب افزایش پیدا میکند.
وی رویکرد جامعه نسبت به خرید کتاب و تاثیر آن بر حوزه نشر را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: افزایش قیمت کتاب باعث حذف کتاب از سبد خانواده شده، همین امر تاثیر بسیار منفی بر حوزه نشر داشته و رکود را برای این بخش مهم فرهنگی به همراه آورده است.
میرزاده وضعیت بازار نشر را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت در بازار نشر در شرایط مناسبی قرار ندارد، زیرا کتابها با قیمتهای بالا و تیراژهای پایین تولید میشوند، طبعا ادامه این روند وضعیت نشر را با مشکلاتی روبرو میکند.
وی به برنامههای انتشارات «به نشر» با توجه به شرایط بوجود آمده در افزایش قیمت کاغذ اشاره و تصریح کرد: انتشارات به نشر با توجه به مشکلات ایجاد شده تلاش کرده رویکردها و برنامههای خود را با افزایش قیمت کتاب تغییر دهد در این راستا بالا بردن کیفیت کتابهای منتشر شده را در دستور کار قرار دادهایم تا اگرچه مخاطب مجبور شد تا قیمت بیشتری را برای خرید کتاب بپردازد اما کتاب ارزشمند و با کیفیتی را دریافت نماید. کتابهای منتشر شده در انتشارات «به نشر» در بخش محتوایی همچنین از لحاظ تکنیکی با دقت بیشتری انتخاب و برای نشر آماده میشوند.
میرزاده به راهکارهایی برای انتشاراتها در مقابل افزایش قیمت کتاب اشاره و خاطر نشان کرد: تولید کالاهای با کیفیت و پیدا کردن بازارهای جدید و توسعه شبکه توزیع برای جذب مخاطب بیشتر، ظرفیتهایی هستند که در این شرایط اقتصادی سخت میتواند گزینهای ارزشمند برای ناشران باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *