صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

آخرین جزئیات درباره سهمیه‌بندی بنزین سرویس مدارس استثنایی

۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹:۱۵
کد خبر: ۵۷۲۷۲۸
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: هفته گذشته ۳ میلیارد تومان برای این موضوع دریافت اعتبار کردم که اکنون ۴۶ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۹۸ برای سرویس در نظر گفته شده و این اعتبار نسبت به سالیان گذشته ۴۴ برابر افزایش یافته است. ۱۵ میلیارد نیز از سوی شهرداری تهران برای این موضوع پذیرفته شده است لذا بنزین سرویس دانش‌آموزان استثنایی با سهمیه‌ای مواجه است که خللی در آمد و رفت ایجاد نمی‌کند.

به گزارش گروه جامعه ، سیدجواد حسینی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین (۱۲آذر) برگزار شد با اشاره به اینکه باید این سازمان اجتماعی و مردم نسبت به این دانش‌آموران متناسب‌سازی شوند گفت: نگاه ما به معلولین نگاه علمی است که باید به آنان با رویکرد جامعه‌محور و توانمندساز نگاه کنیم و در مرکز ثقل نگاه خود نگاه دارایی‌محور داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: نگاه دارایی‌محور نیز مهم است. اگر این دارایی را به رسمیت بشناسانیم و زمینه فعالیت آنان را فراهم کنیم موفق هستیم ۱۵۲ هزار دانش‌آموز در دو بخش تلفیقی و فراگیر و استثنایی در حال تحصیل هستند.

رئیس سازمان استثنایی کشور به ۸ رویکرد اشاره کرد و گفت: نگاه فراگیرسازی را در این سازمان پی می‌گیریم هر چه از سمت تفکیک و ایزوله کردن این دانش‌آموزان به سمت فراگیری پیش رویم موفق هستیم. هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز در مدرسه ویژه استثنایی درس می‌خوانند که ۸۰ هزار نفر از ۱۵۲ هزار را شامل می‌شود بیش از ۷۱ هزار دانش‌آموز نیز در مدرسه پذیرا تحصیل می‌کنند.

حسینی ادامه داد: مدارس پذیرا ۸۰۰ مدرسه پشتیبان دارند. ۱۲ مرکز در مرحله مجوز است و ۱۲ مرکز مشاوره خانواده در حال فعالیت است. همچنین ۶۵۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه داریم.

وی افزود: با رویکرد فراگیرسازی و عدالت آموزشی سند جامع تشخیص، آموزش و پیشگیری کودکان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری را تا ۳۰ دی آماده می‌کنیم.

حسینی گفت: رویکرد دوم رویکرد مناسب‌سازی است که ارتقای کیفیت را شامل می‌شود. ۲۱۰ مدرسه استثنایی ویژه نیاز داریم که پوشش دانش‌آموزان را داشته باشیم. اکنون ۴۶ مدرسه اوتیسم در سطح کشور و ۲۰۰ کلاس ضمیمه اوتیسم داریم. همچنین ۸۲ کلاس کانکسی که ۶۲۰ دانش‌آموز در آن درس می‌خوانند و ۱۰۵ پروژه در دست احداث داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در ۱۵ استان سالن ورزشی برای دانش‌آموزان نداریم. همچنین در ۱۴ استان مدرسه اوتیسم نداریم لذا شروع مراسم خشت‌گذاری مدارس را در یکی از شهرستان‌های نهران از سوی خیران آغاز می‌شود.

وی افزود: فیلمی را درباره مدارس اوتیسم آماده می‌کنیم تا سند کمی و کیفی طیف مدارس اوتیسم تدوین شود. تا پایان امسال در ۱۵ استان با همکاری یونیسف یکی از مدارس پذیرا را مناسب‌سازی می‌کنیم و تا پایان ۹۹ در کل استان این موضوع شکل می‌گیرد.

رئیس سازمان استثنایی کشور افزود: سند توسعه کمی و کیفی مشکلات توانبخشی را آماده خواهیم کرد شعار ما این است در هر منطقه یک مرکر توانبخشی وجود داشته باشد. برای تحقق فراگیری آموزش‌های منزل محور، بیمارستان محور و موسسه محور را در دستور کار داریم برای شروع کار ۶.۵ میلیون اعتبار گذاشتیم که اکنون ۲۱ دانش‌آموز تحت این آموزش‌ها هستند.

حسینی بر مناسب‌سازی محتوا تاکید کرد و گفت: ۱۷۵ کتاب بریل برای نابینایان تولید و ۱۶۸ کتاب عادی نیز برای آنان متناسب‌سازی کردیم. همچنین ۱۹ کتاب غیردرسی و ۴۲ عنوان کتاب صوتی برای دانش‌آموزان تولید شده است.

وی افزود: از ۱۲ آذر نهضت بریل‌آموزی را برای همکاران و کارشناسان کلید می‌زنیم. زبان اشاره و تولید کتاب‌های صوتی نیز در این بخش مهم است. مناسب‌سازی معلمان شاغل هم مهم است که ۶۶ دوره ضمن خدمت را برگزار می‌کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش بر مشارکت خانواده در این سازمان تاکید کرد و گفت: آموزش و تولید محتوا برای والدین برای ما بسیار مهم است. ۸۰ هنرستان کاردانش و فنی و حرفه‌ای ویژه برای دانش‌آموزان داریم که در ۱۹۶ رشته فنی و حرفه‌ای ۱۰ هزار و ۶۳۰ نفر تحصیل می‌کنند.

حسینی گفت: دو سوم محتوای آموزش‌های ما در مدارس حرفه‌ای است باید به سمت رشته‌هایی برویم تا نیازسنجی رشته‌ها صورت گیرد. جشنواره مهارتی متوسطه دوم را در بهمن اجرا می‌کنیم و برای استاندارسازی کارگاه‌ها تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: تولید همراه با آموزش به‌عنوان یک پروژه در دستور کار است لذا سند جامع توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را آماده خواهیم کرد. نظام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری علم‌بنیان و مشارکت‌محور را رقم می‌زنیم که ۶ سیاست را برای مجمع خیرین مدرسه‌ساز در نظر گرفتیم. مجمع خیرین توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای شکل می‌گیرد و مدرسه یاری توسعه خواهد یافت.

رئیس سازمان استثنایی کشور گفت: نظام تصمیم‌گیری مبتنی بر مشارکت از مدرسه تا ستاد شکل گرفته است. همچنین به زودی پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی ایجاد خواهد شد و استفاده از ۲۴ هزار همکار ما در تمام تصمیمات اساسی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حسینی در ادامه از راه‌اندازی کارگروه کاربست طرح‌ها و مطالعات ملی و بین‌المللی و طراحی میز خدمت الکترونیکی در ۹ محور خبر داد.

وی درباره تعداد مدارس استثنایی که از سوی خیرین ساخته شده است گفت: بیش از ۳۰ درصد مدارس از سوی خیرین و به‌ویژه در خراسان رضوی ۸۰ درصد از سوی این افراد ساخته شده است و ساخت ۲۱۰ مدرسه را تعهد کرده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال پانا درباره اینکه برای بازار کار این دانش‌آموزان چه تصمیماتی دارید افزود: درباره بازار کار معتقدیم به‌طور جد و حتما دانش‌آموزان استثنایی باید یک مهارت را بیاموزند تا به بازار اشتغال متصل شوند. اکنون نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی را داریم و از هفته بعد با وزارتخانه‌های مرتبط تفاهم‌نامه می‌بندیم تا بازارچه‌های اشتغال را طراحی کنیم و آموزش توام با تولید شکل گیرد.

حسینی گفت: ۲۴ هزار همکار فرهنگی داریم و تعدادمعلم به دانش‌آموز یک به ۶.۱۶ است، اما در بخش توانبخشی به نیروی انسانی نیاز داریم. در این‌باره با دانشگاه فرهنگیان مذاکراتی خواهیم داشت.

رئیس سازمان استثنایی کشور افزود: امسال از حدود ۱۷ هزار نیروی انسانی ۵۷۰ نفر معلمانی بودند که به سازمان ما جذب شدند و از آزمون استخدامی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار سهمیه برای سازمان داریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره افزود: امسال ۴۶ میلیارد بودجه ایاب و ذهاب و ۶ میلیارد اعتبار برای توانبخشی داریم. همچنین در خدمات حمایتی بیشتر خدمات را افزایش دادیم.

حسینی به وجود ۱۲ هزار مدرسه پذیرا اشاره کرد و در ادامه درباره طرح رتبه‌بندی و جایگاه معلمان افزود: برای فرستادن دانش‌آموز به بخش فراگیر باید خانواده، مدیران و معلمان مدارس مناسب‌سازی شوند. از ۲۴ هزار معلم استثنایی ۲۰ هزار معلم در دوره ابتدایی‌اند و اغلب آنان ۱۰ درصد بیش از سایرین از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند.

وی درباره سهمیه‌بندی بنزین سرویس مدارس استثنایی افزود: هفته گذشته ۳ میلیارد تومان برای این موضوع دریافت اعتبار کردم که اکنون ۴۶ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۹۸ برای سرویس در نظر گفته شده و این اعتبار نسبت به سالیان گذشته ۴۴ برابر افزایش یافته است. ۱۵ میلیارد نیز از سوی شهرداری تهران برای این موضوع پذیرفته شده است لذا بنزین سرویس دانش‌آموزان استثنایی با سهمیه‌ای مواجه است که خللی در آمد و رفت ایجاد نمی‌کند.

وی در پایان گفت: برای پوشش عمومی کاری را آغاز کردیم و آن طرح سنجش آمادگی تحصیلی است که این طرح تمام دانش‌آموزان عادی و استثنایی را تحت‌پوشش قرار می‌دهد. به دنبال این هستیم هیچ دانش‌آموزی نیاز خاصی در آموزش نداشته باشد که از سیطره آموزش و پرورش استثنایی خارج باشد. این طرح به ۹۸ درصد رسیده که در ۲ هزار پایگاه سنجش و ۸۰۰ پایگاه تخصصی سنجش می‌شوند. مرکز جامعه آزمون‌ها راه‌اندازی می‌شود که مرجعیت آزمون‌ها را در کشور خواهد داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *