برنامهای برای حضور در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده ندارم/ پروندههایی درباره تخلفات مسئولان قبلی و فعلی در دیوان محاسبات وجود دارد/ امکان گفتوگو وجود دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دیوان محاسبات در بررسی پروندههای تحقیق و تفحص افزود: پروندههایی در دیوان محاسبات درباره تخلفات مسئولان قبلی و فعلی وجود داشته که در حال بررسی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقریباً طی سالهای گذشته که بنده رئیس قوه مقننه بوده ام، تغییرات لایحه بودجه کاهش یافته است، افزود: ممکن است برخی مواد در لایحه بودجه کیفی باشند، همانند موضوع آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی که طی چند سال بر اجرای آن در قالب بودجه اصرار داشتیم، اما مجلس تغییرات کلانی در بودجه انجام نداده است.
بیشتر بخوانید:
وی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه باید ابتدا در دولت انجام شود، ادامه داد: لایحه بودجه باید با ساختار بودجه واقعی تطبیق یابد و سازمان برنامه و بودجه باید برنامه مدونی در این خصوص داشته باشند که اگر این سازمان در این باره استدلال سنجیدهای داشته باشد، مجلس حتما کمک میکند.
لاریجانی با اشاره به طرح بودجه دو سالانه از سوی دولت اظهار کرد: بخشهایی از بودجه در قانون مشخص شده اند مانند پیشنهادی که برای بودجه دو سالانه مطرح شده و با نص قانون اساسی مغایر است، البته دولت میتواند برای مطالعه بودجه دو سالانه ارائه دهد.
رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر اینکه مجلس اصراری برای گسترش ردیفهای بودجه ندارد، تصریح کرد: در قانون اساسی عنوان شده که باید ردیف بودجه برخی دستگاهها مشخص شود و برخی دستگاهها نیز ممکن است، مشکل خود را با کمیسیونهای تخصصی مطرح کنند که این موضوع در کمیسیونها مورد بررسی قرار میگیرد.
پروندههایی درباره تخلفات مسئولان قبلی و فعلی در دیوان محاسبات وجود دارد
لاریجانی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدامات مجلس برای تحقق شعار سال در حوزه قانونگذاری و نظارت گفت: مجلس شورای اسلامی برای تحقق شعار سال کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را مشخص کرد که یکی از اقدامات این کمیسیون قانون رفع موانع تولید بوده که یکی از قوانین مترقی کشور است، همچنین چند گزارش نظارتی درباره حمایت از تولید ارائه شد تا مشخص شود در کدام بخشها نقص وجود داشته است.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره هزینه بر بودن تحقیق و تفحصها و این موضوع که نتیجهای نداشته اند، بیان کرد: در تحقیق و تفحصها برخی موارد تخلف و برخی دیگر جرم است که جرم به قوه قضائیه اعلام و تخلف در کمیسیونها بررسی میشود؛ همانند تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، سازمان تامین اجتماعی و خودروسازیها که مورد بررسی قرار گرفتند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دیوان محاسبات در بررسی پروندههای تحقیق و تفحص افزود: پروندههایی در دیوان محاسبات درباره تخلفات مسئولان قبلی و فعلی وجود داشته که در حال بررسی است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، نظارت و کنترل قیمتها و زمان و شیوه آن گفت: ساز و کار روشن است، کمیسیونهای تخصصی پیگیر هستند، همان روز در مجلس هم گفتیم و کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه جلساتی با ستاد تنظیم بازار، سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صنعت و معدن برگزار و موضوع را پیگیر بودند تا بدانند کار چطور انجام میشود و نظارت کنند.
رئیس قوه مقننه با اشاره به جلسه علنی مجلس در خصوص تنظیم بازار گفت: در آن جلسه دعوت کردیم، بنابراین باید توجه کرد این امر مستمر است و کار سادهای نیست، باید پیگیر باشیم تا در کلان رابطه عرضه و تقاضا مدیریت شود و در شرایط فعلی و تحریم نیز نظارتها باید انجام شود.
کمک بسیج به نظارت بر بازار
لاریجانی ادامه داد: همچنین پیشنهادی از سوی سپاه وجود داشت تا بسیج نیز در بخش نظارت کمک کند، توصیه کردیم از این عزیزان نیز استفاده شود.
وی تأکید کرد: در مورد حاملهای انرژی ما در سال ۸۸ قانونی به نام هدفمندی یارانهها با ۱۶ ماده تصویب کردیم که بسیار دقیق بود. این قانون به دولت اختیار داده بود و او را ملزم میکرد ظرف مدتی یارانه مربوط به انرژی و سایر مسائل از جمله آب را شفاف کند و در آن قانون آورده بودیم که قیمتها به چه میزانی برسد حتی گفته شده بود چگونه مصرف شود، قرار بود ۵۰ درصد به مردم، ۲۰ درصد به بودجه و ۳۰ درصد به تولید داده شود، قانون کاملی است.
ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه اول در شاخص مصرف انرژی
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در این زمینه ریلگذاری کرده است، اظهار داشت: دولت به دقت موضوع را انجام نداد، در شرایط فعلی و از دو سال پیش موضوع مطرح بود چرا که حجم زیادی یارانه اختصاص داده میشد و به شدت غیرعادلانه بود، بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه اول در شاخص مصرف انرژی را داشت و ۴۷ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میکرد که از جیب مردم بود و به شدت غیرعادلانه توزیع میشد.
لاریجانی ادامه داد: یارانه بنزین به دهک اول ۱.۲ اختصاص پیدا میکرد و به دهک دهم ۲۵ درصد، به عبارتی دهک دهم ۱۸ برابر استفاده میکرد و در مجموع مصرف بنزین و CNG در دهک اول ۱.۸، در دهک دهم ۳۵ درصد که ۲۰ برابر بود، در مجموع ۳ دهک اول ۱۷ درصد و ۳ دهک آخر بیشترین درصد، این آمار نشاندهنده عدم تعادل است.
وی گفت: قیمت بنزین یک نمونه بود که طبقات بالا بیشتر استفاده میکردند و طبقات پایین کمتر از آن استفاده میکردند، این مشکل همیشه وجود داشت. در مجلس در خصوص یارانهها بحث داشتیم، قانون اختیار را به دولت داده بود و در شورای عالی هماهنگی سران قوا پیشنهاد دولت مطرح شد، البته به این معنا نبود که پیشنهادهای دیگری وجود نداشت. در سال ۹۵ در مجلس به تفصیل جلساتی داشتیم، همچنین در تاریخ ۱۵/۷/۹۸ جلسه داشتیم، در تاریخ مهرماه ۹۸ هم آقای مصری از طرف هیئت رئیسه با مرکز پژوهشها و سازمان برنامه و بودجه جلسهای داشت که حاصل آن جلسه، کتابچهای بود.
برخی خانوارها ۱۰ میلیون تومان و برخی ۳۰۰ میلیون تومان یارانه در سال دریافت میکردند
رئیس قوه مقننه ادامه داد: حدود هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع میشد که سهم هر خانوار در سال ۵۷ میلیون تومان میشود، برخی خانوارها سهم کمتر و برخی بیشتر، به طوری که برخی خانوارها ۱۰ میلیون تومان و برخی ۳۰۰ میلیون تومان یارانه در سال دریافت میکردند.
لاریجانی افزود: در شورای عالی هماهنگی اقتصاد پیشنهاد داده شد تا چطور شرایط متعادل شود؛ ۳ سناریو وجود داشت، مرکز پژوهشهای مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاداتی دادند در مجلس نیز ۳ ساعت در این زمینه بحث شد.
وی با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا گفت: در این شورا از دو وجه مشورتی و تصمیمگیری مباحث مطرح شد، مشورتی از این جهت که نرخها چگونه باشد، چرا که آقا فرمودند مشورت کنید و تصمیمگیری آن چه شد که دولت میخواست و در کل این چارچوب برای دولت است. در شورا تصمیمگیری شد که طبق قانون تنها ۵۰ درصد از اجرای هدفمندی به مردم داده نشود بلکه با توجه به شرایط تحریمی همه درآمد به مردم داده شود.
انسانها در مسیر کارها از جمله مسائل سیاسی مانند باقی امور پیشرفت میکنند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار سایت تابناک با بیان اینکه شما فرمودید قصد حضور در انتخابات را ندارید در حالی که بسیاری از سیاسیون اعتقاد دارند حیات سیاسی لاریجانی فراز و فرود بسیاری داشت، به نظر شما لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از نظر سیاسی چه تفاوتی داشته است، گفت: این سوالات رمانتیک است و من وارد نیستم.
لاریجانی افزود: انسانها در مسیر کارها از جمله مسائل سیاسی مانند باقی امور پیشرفت میکنند و در زمینههای مختلف تجربه میکنند.
وی تصریح کرد: در ۱۲ سالگی که در خدمت نمایندگان بودم درس آموختم، تجربه کردم و از نظراتشان استفاده کردم. از جایگاه ریاست مجلس، مشکلات کشور را بهتر دیدم.
مسیر پیش از تغییر نرخ بنزین، اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی را به دنبال داشت
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سهمیه بندی بنزین، گفت: این مسئله مربوط به امروز و دیروز نبوده و از سال ۸۸ مطرح بود، همچنین این سوال همواره بیان میشد که آیا یارانههای پنهان به اقتصاد کشور لطمه میزند یا خیر و آیا توزیع عادلانه است یا خیر.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه اقتصاددانان برجسته از طیفهای مختلف در زمینه افزایش نرخ بنزین اتفاق نظر داشتند، عنوان کرد: مسیری که پیش از افزایش نرخ بنزین دنبال میشد، باعث اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی میشد لذا این اتفاق به صورت یک مرتبه رخ نداد.
اگر مسئولان آمریکایی عقل داشته باشند میتوانند مسئله را حل کرد
وی ادامه داد: در این خصوص بحث علاج مطرح بود و اینکه قانون هدفمندی قانون دقیقی است و دولت باید آن را درست اجرا کند به این معنا که حمل و نقل عمومی، مترو و راه آهن باید تقویت شود از این رو نباید این قانون به صورت یک وجهی اجرا شود بلکه باید همه ابعاد آن مدنظر باشد.
لاریجانی در ادامه درپاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی شبکه تلویزیونی cbs درباره راهکار پایان تنشها میان ایران و آمریکا، برای از بین بردن تنشها و رفع آن عنوان کرد: اراده سیاسی همیشه هست و افرادی هستند که گفتوگوهایی دارند، اما روش باید اصلاح شود چرا که برخی کشورها تلاش دارند درها را ببندند، اما دیدند که درها بسته نشد و روش گذشته نیز جواب نداد همچنین زمانی میخواستند ایران را از اقدامات خود منصرف کنند که در نهایت اوباما نامهای نوشت و گفت غنی سازی را قبول میکند و از ما برای مذاکره دعوت کرد لذا اگر مسئولان آمریکایی عقل داشته باشند میتوانند مسئله را حل کنند.
حضور آیت الله سیستانی در عراق و راهبری جامع ایشان جای نگرانی درباره مسائل عراق نمیگذارد
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره پیرامون اتفاقات اخیر در کشور عراق، اذعان داشت: حضور آیت الله سیستانی در عراق و راهبری جامعه ایشان جای نگرانی نمیگذارد به خصوص که ایشان به تمامی ابعاد وقوف دارند.
وی افزود: زمانی داعش بر عراق فعال بود که جای نگرانی داشت، اما اکنون درباره مسائل داخلی عراق با حضور مرجعیت این کشور جای نگرانی وجود نداشته و ایشان مسائل را حل میکنند و اگر کمکی بخواهند ما نیز به آنها کمک میکنیم و همواره متحد عراق خواهیم ماند و این کشور دارای رجال سیاسی است که مسائل را در درون خودشان حل میکنند.
رئیس قوه مقننه با اشاره به جلسه علنی مجلس در خصوص تنظیم بازار گفت: در آن جلسه دعوت کردیم، بنابراین باید توجه کرد این امر مستمر است و کار سادهای نیست، باید پیگیر باشیم تا در کلان رابطه عرضه و تقاضا مدیریت شود و در شرایط فعلی و تحریم نیز نظارتها باید انجام شود.
کمک بسیج به نظارت بر بازار
لاریجانی ادامه داد: همچنین پیشنهادی از سوی سپاه وجود داشت تا بسیج نیز در بخش نظارت کمک کند، توصیه کردیم از این عزیزان نیز استفاده شود.
وی تأکید کرد: در مورد حاملهای انرژی ما در سال ۸۸ قانونی به نام هدفمندی یارانهها با ۱۶ ماده تصویب کردیم که بسیار دقیق بود. این قانون به دولت اختیار داده بود و او را ملزم میکرد ظرف مدتی یارانه مربوط به انرژی و سایر مسائل از جمله آب را شفاف کند و در آن قانون آورده بودیم که قیمتها به چه میزانی برسد حتی گفته شده بود چگونه مصرف شود، قرار بود ۵۰ درصد به مردم، ۲۰ درصد به بودجه و ۳۰ درصد به تولید داده شود، قانون کاملی است.
ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه اول در شاخص مصرف انرژی
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در این زمینه ریلگذاری کرده است، اظهار داشت: دولت به دقت موضوع را انجام نداد، در شرایط فعلی و از دو سال پیش موضوع مطرح بود چرا که حجم زیادی یارانه اختصاص داده میشد و به شدت غیرعادلانه بود، بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی ایران در سال ۲۰۱۵ رتبه اول در شاخص مصرف انرژی را داشت و ۴۷ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت میکرد که از جیب مردم بود و به شدت غیرعادلانه توزیع میشد.
لاریجانی ادامه داد: یارانه بنزین به دهک اول ۱.۲ اختصاص پیدا میکرد و به دهک دهم ۲۵ درصد، به عبارتی دهک دهم ۱۸ برابر استفاده میکرد و در مجموع مصرف بنزین و CNG در دهک اول ۱.۸، در دهک دهم ۳۵ درصد که ۲۰ برابر بود، در مجموع ۳ دهک اول ۱۷ درصد و ۳ دهک آخر بیشترین درصد، این آمار نشاندهنده عدم تعادل است.
وی گفت: قیمت بنزین یک نمونه بود که طبقات بالا بیشتر استفاده میکردند و طبقات پایین کمتر از آن استفاده میکردند، این مشکل همیشه وجود داشت. در مجلس در خصوص یارانهها بحث داشتیم، قانون اختیار را به دولت داده بود و در شورای عالی هماهنگی سران قوا پیشنهاد دولت مطرح شد، البته به این معنا نبود که پیشنهادهای دیگری وجود نداشت. در سال ۹۵ در مجلس به تفصیل جلساتی داشتیم، همچنین در تاریخ ۱۵/۷/۹۸ جلسه داشتیم، در تاریخ مهرماه ۹۸ هم آقای مصری از طرف هیئت رئیسه با مرکز پژوهشها و سازمان برنامه و بودجه جلسهای داشت که حاصل آن جلسه، کتابچهای بود.
برخی خانوارها ۱۰ میلیون تومان و برخی ۳۰۰ میلیون تومان یارانه در سال دریافت میکردند
رئیس قوه مقننه ادامه داد: حدود هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع میشد که سهم هر خانوار در سال ۵۷ میلیون تومان میشود، برخی خانوارها سهم کمتر و برخی بیشتر، به طوری که برخی خانوارها ۱۰ میلیون تومان و برخی ۳۰۰ میلیون تومان یارانه در سال دریافت میکردند.
لاریجانی افزود: در شورای عالی هماهنگی اقتصاد پیشنهاد داده شد تا چطور شرایط متعادل شود؛ ۳ سناریو وجود داشت، مرکز پژوهشهای مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاداتی دادند در مجلس نیز ۳ ساعت در این زمینه بحث شد.
وی با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا گفت: در این شورا از دو وجه مشورتی و تصمیمگیری مباحث مطرح شد، مشورتی از این جهت که نرخها چگونه باشد، چرا که آقا فرمودند مشورت کنید و تصمیمگیری آن چه شد که دولت میخواست و در کل این چارچوب برای دولت است. در شورا تصمیمگیری شد که طبق قانون تنها ۵۰ درصد از اجرای هدفمندی به مردم داده نشود بلکه با توجه به شرایط تحریمی همه درآمد به مردم داده شود.
انسانها در مسیر کارها از جمله مسائل سیاسی مانند باقی امور پیشرفت میکنند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار سایت تابناک با بیان اینکه شما فرمودید قصد حضور در انتخابات را ندارید در حالی که بسیاری از سیاسیون اعتقاد دارند حیات سیاسی لاریجانی فراز و فرود بسیاری داشت، به نظر شما لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از نظر سیاسی چه تفاوتی داشته است، گفت: این سوالات رمانتیک است و من وارد نیستم.
لاریجانی افزود: انسانها در مسیر کارها از جمله مسائل سیاسی مانند باقی امور پیشرفت میکنند و در زمینههای مختلف تجربه میکنند.
وی تصریح کرد: در ۱۲ سالگی که در خدمت نمایندگان بودم درس آموختم، تجربه کردم و از نظراتشان استفاده کردم. از جایگاه ریاست مجلس، مشکلات کشور را بهتر دیدم.
مسیر پیش از تغییر نرخ بنزین، اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی را به دنبال داشت
لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سهمیه بندی بنزین، گفت: این مسئله مربوط به امروز و دیروز نبوده و از سال ۸۸ مطرح بود، همچنین این سوال همواره بیان میشد که آیا یارانههای پنهان به اقتصاد کشور لطمه میزند یا خیر و آیا توزیع عادلانه است یا خیر.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه اقتصاددانان برجسته از طیفهای مختلف در زمینه افزایش نرخ بنزین اتفاق نظر داشتند، عنوان کرد: مسیری که پیش از افزایش نرخ بنزین دنبال میشد، باعث اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی میشد لذا این اتفاق به صورت یک مرتبه رخ نداد.
اگر مسئولان آمریکایی عقل داشته باشند میتوانند مسئله را حل کرد
وی ادامه داد: در این خصوص بحث علاج مطرح بود و اینکه قانون هدفمندی قانون دقیقی است و دولت باید آن را درست اجرا کند به این معنا که حمل و نقل عمومی، مترو و راه آهن باید تقویت شود از این رو نباید این قانون به صورت یک وجهی اجرا شود بلکه باید همه ابعاد آن مدنظر باشد.
لاریجانی در ادامه درپاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی شبکه تلویزیونی cbs درباره راهکار پایان تنشها میان ایران و آمریکا، برای از بین بردن تنشها و رفع آن عنوان کرد: اراده سیاسی همیشه هست و افرادی هستند که گفتوگوهایی دارند، اما روش باید اصلاح شود چرا که برخی کشورها تلاش دارند درها را ببندند، اما دیدند که درها بسته نشد و روش گذشته نیز جواب نداد همچنین زمانی میخواستند ایران را از اقدامات خود منصرف کنند که در نهایت اوباما نامهای نوشت و گفت غنی سازی را قبول میکند و از ما برای مذاکره دعوت کرد لذا اگر مسئولان آمریکایی عقل داشته باشند میتوانند مسئله را حل کنند.
حضور آیت الله سیستانی در عراق و راهبری جامع ایشان جای نگرانی درباره مسائل عراق نمیگذارد
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره پیرامون اتفاقات اخیر در کشور عراق، اذعان داشت: حضور آیت الله سیستانی در عراق و راهبری جامعه ایشان جای نگرانی نمیگذارد به خصوص که ایشان به تمامی ابعاد وقوف دارند.
وی افزود: زمانی داعش بر عراق فعال بود که جای نگرانی داشت، اما اکنون درباره مسائل داخلی عراق با حضور مرجعیت این کشور جای نگرانی وجود نداشته و ایشان مسائل را حل میکنند و اگر کمکی بخواهند ما نیز به آنها کمک میکنیم و همواره متحد عراق خواهیم ماند و این کشور دارای رجال سیاسی است که مسائل را در درون خودشان حل میکنند.
نظری برای حضور در انتخابات مجلس ندارم
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان مبنی بر اینکه آیا اگر علما و مراجع و مردم قم از شما برای تداوم حضور در مجلس درخواست کنند، قبول میکنید؟ گفت: من حتی در مجلس دهم هم نظرم بر این بود که ورود نکنم، اما آن زمان هم بزرگان و آقایان با من تماس داشتند که به نحوی شد که مرا قانع کردند. البته این بار هم برخی از بزرگان و علما نامه نوشتند یا شفاهی صحبت کردند؛ ولی من تلاش کردم آنها را قانع کنم، زیرا ۱۲ سال برای حضور در این عرصه کافی است و به نظرم میآید این، یک تصمیم لحظهای نیست بلکه روی آن فکر کرده ام و امیدوارم همان مسیر ادامه پیدا کند.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا اجرای این طرح بدون اقناع افکار عمومی مناسب بود؟ توضیح داد: همچنان که پیش از این نیز گفتم این موضوع دو وجه داشت؛ یکی مشورتی و دیگری تصمیم گیری. اما آن چیزی که رهبر معظم انقلاب در جلسه خارج فقه فرمودند حق مطلب را ادا کردند و اگر چه برخی حواشی پیرامون جلسه سران قوا مطرح میشود، اما من از زمان اجرای این طرح مطلع بودم و پنجشنبه نیز با آقای رحمانی فضلی درباره آن صحبت کرد؛ حتی چند روز پیش از آن، به نمایندگان در جلسه غیرعلنی درخصوص اجرای چنین طرحی خبر دادم و آقای مصری هم به مجلس گزارش داد.
وی تاکید کرد: توجه به این نکته لازم است که دولت طبق قانون هدفمندی میتوانست این کار را انجام بدهد، اما به دلیل شرایط کشور و حساسیت ها، مشورتهایی را با ما انجام داد، با این حال این طرح پیشنهاد دولت بود، اما در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شد که تمامی منابع درآمدی به مردم داده شود.
اقناع لازم است
لاریجانی افزود: من هم معتقدم در مرحله اجرا، اقناع عمومی لازم بود، همچنان که اکنون نیز لازم است و این کار را شما اصحاب رسانه باید انجام دهید، ضمن آنکه به من گفته بودند ستادی در وزارت کشور، مسئول برنامه رسانهای این امر بوده است.
ما دشمن هم نیستیم، در یک نظام کار میکنیم؛ شاید نظرات سیاسی ما متفاوت باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار نشریه تجارت مبنی بر اینکه با انصراف شما از کاندیداتوری مجلس، مخالفان شما خوشحال میشوند، اما تا چه اندازه این نیامدن را در تحولات مجلس آینده مهم میدانید و آیا قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید؟ توضیح داد: همیشه امیدوارم هم موافقانم و هم مخالفانم خوشحال باشند؛ من فرزند کوچکی از مجلس هستم و از محضر نمایندگان استفاده میکردم، زیرا افراد خبره و کارشناسی هستند و کارهای اساسی انجام میدهند و این عرصه خالی نیست.
برنامهای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارم
وی تاکید کرد: ما دشمن هم نیستیم، در یک نظام کار میکنیم؛ شاید نظرات سیاسی ما متفاوت باشد، اما انقلاب را بحق میدانیم و وظیفهای که بر دوشمان باشد انجام میدهیم.
لاریجانی همچنین افزود: برنامهای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارم.
اروپاییها بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدامی به نفع ایران نکردند
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی درباره برجام و اظهارنظر ۳ کشور اروپایی مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران همزمان با پیوستن ۶ کشور اروپایی به اینستکس گفت: نمیتوان گفت که اروپاییها نمیخواهند اقدامی به نفع ایران انجام دهند البته بعضیها معتقدند که آنها نمیتوانند اقدامی را انجام دهند، برخی در داخل کشور نیز با این نظر موافق هستند، اما در هر حال نتیجه آن برای ما یکی است. اروپاییها بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدامی به نفع ایران نکردند، حال چه نخواستند و چه نتوانستند. اروپا برای این معادله باید راهحل پیدا میکرد البته برخی از کشورهای اروپایی تکاپوهایی دارند که نمیدانم چقدر منجر به نتیجه میشود.
وی در توضیح اظهارنظر برخی از کشورها مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران گفت: اگر آنها از چنین مکانیزمی استفاده کنند ما در تعهدات برجامی تجدیدنظر میکنیم، این طورنیست که آنها از هر ظرفیتی استفاده کنند و ما هیچ اقدامی انجام ندهیم. اگر عنصر نامطلوبی در صحنه بینالمللی مقررات را زیر پا بگذارد، سایر کشورها باید مانع از اقدامات او شوند نه آن که به بیقانونیها دامن بزنند. جمهوری اسلامی ایران بیش از یک سال صبر کرد هرچند همچنان معتقدیم راه گفتگو و دیپلماسی باز است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم در خصوص عدم تعیین تکلیف قانون انتخابات مجلس و شفافیت منابع مالی کاندیداها و هزینههای نجومی تبلیغات انتخاباتی در مجلس دهم گفت: ما قانون تصویب کردیم و در آن به کیفیت انتخابات با استانی شدن و افزایش نگاه ملی به مجلس و تعیین چارچوب برای هزینه تبلیغات کاندیداها توجه کردیم، اما شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفت بنابراین مجلس کار خودش را انجام داد. استانی شدن در دورههای مختلف مطرح شده، ما نیز بیش از یک سال و نیم به این موضوع پرداختیم، من با آقای جنتی دبیر شورای نگهبان در این ارتباط صحبت کردم و به ایشان یادآور شدم که مرکز پژوهشهای مجلس به این نتیجه رسیده است.
لاریجانی ادامه داد: آقای دهقان نمایندهای که از مجلس به شورای نگهبان رفت نیز پیگیر موضوع استانی شدن انتخابات بود، علاوه بر صحبت و جلسه با دبیر شورای نگهبان، از آقای کدخدایی و دهقان نیز دعوت کردیم و در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در حضور رئیس کمیسیون به موضوع استانی شدن پرداختیم. در اصلاح قانون انتخابات مجلس علاوه بر استانی شدن به نقش احزاب و گروههای سیاسی نیز توجه شد.
وی یادآور شد: شورای نگهبان به بخش استانی شدن و مواد دیگری از اصلاحات قانون انتخابات مجلس ایراد گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این خصوص نظری داده است. در مجموع مجلس بعد از گذشت یک سال و نیم تا دو سال و صرف زمان یک ماه برای بررسی این موضوع در صحن نظر خود مبنی بر تصویب قانون را اعلام کرد. نمایندگان در ادامه بررسیها با حذف بخش استانی شدن نیز موافقت نکردند و بر مصوبه خود اصرار داشتند.
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رضایت مردم تا چه میزان در تصمیم گیریهای کلان کشور نقش دارد و باید داشته باشد، گفت: حتما رضایت مردم یک اصل است، بر همین اساس است که یارانههای غیرعادلانه به ضرر قاطبه مردم است، منتهی باید برای مردم توضیح داده شود.
کل سازوکار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد است
وی با بیان اینکه کل سازوکار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد است، تاکید کرد:، اما بعضی اوقات آنطور که در نظر گرفته شده، منعکس نمیشود. در این زمینه رسانهها و اقتصاددانان و خود دولت باید توضیحات لازم را ارائه میکرد.
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر رایزنیها با شورای نگهبان در بحث تایید صلاحیتها و اینکه آیا این رایزنیها به نفع جریان خاصی بوده یا خیر؟ ادامه داد: رایزنیها همیشه وجود داشته و بنده به عنوان رئیس مجلس در این سه دوره با خانمها و آقایانی روبرو میشدم که میگفتند توجه کافی نشده و رد شده اند، که ما هم پیگیری میکردیم. در این زمینه گاهی به مقام معظم رهبری نامه مینوشتم که ایشان به شورای نگهبان ارجاع میدادند و گاهی تماسهایی میگرفتیم که حقی ضایع نشود. البته برخی مواقع موثر واقع میشد و در برخی مواقع نمیشد.
راه بسته نیست و امکان گفتوگو وجود دارد
وی در ادامه تاکید کرد: در این دوره هم اگر احساس کنیم حقی ضایع شد، طبق وظیفه پیگیریهای لازم را انجام خواهیم داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر حملات پارلمان اروپا به جمهوری اسلامی ایران افزود: پارلمان اروپا همواره در معرض لابی بوده و نظراتی را مطرح میکند که از گذشته هم وجود داشته است. ما در این زمینه از طریق نمایندگان پارلمان مذاکرات انتقادی با آنها داشتیم و تاکید میکنم که این اختلاف نظر وجود دارد.
وی با بیان اینکه اروپاییها در برخی زمینهها رفتار منصفانهای ندارند، تاکید کرد: ما با آنها اختلاف نظر داریم، ما هم کار آنها را نقد میکنیم، با این حال راه بسته نیست و امکان گفتگو وجود دارد.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان مبنی بر اینکه آیا اگر علما و مراجع و مردم قم از شما برای تداوم حضور در مجلس درخواست کنند، قبول میکنید؟ گفت: من حتی در مجلس دهم هم نظرم بر این بود که ورود نکنم، اما آن زمان هم بزرگان و آقایان با من تماس داشتند که به نحوی شد که مرا قانع کردند. البته این بار هم برخی از بزرگان و علما نامه نوشتند یا شفاهی صحبت کردند؛ ولی من تلاش کردم آنها را قانع کنم، زیرا ۱۲ سال برای حضور در این عرصه کافی است و به نظرم میآید این، یک تصمیم لحظهای نیست بلکه روی آن فکر کرده ام و امیدوارم همان مسیر ادامه پیدا کند.
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا اجرای این طرح بدون اقناع افکار عمومی مناسب بود؟ توضیح داد: همچنان که پیش از این نیز گفتم این موضوع دو وجه داشت؛ یکی مشورتی و دیگری تصمیم گیری. اما آن چیزی که رهبر معظم انقلاب در جلسه خارج فقه فرمودند حق مطلب را ادا کردند و اگر چه برخی حواشی پیرامون جلسه سران قوا مطرح میشود، اما من از زمان اجرای این طرح مطلع بودم و پنجشنبه نیز با آقای رحمانی فضلی درباره آن صحبت کرد؛ حتی چند روز پیش از آن، به نمایندگان در جلسه غیرعلنی درخصوص اجرای چنین طرحی خبر دادم و آقای مصری هم به مجلس گزارش داد.
وی تاکید کرد: توجه به این نکته لازم است که دولت طبق قانون هدفمندی میتوانست این کار را انجام بدهد، اما به دلیل شرایط کشور و حساسیت ها، مشورتهایی را با ما انجام داد، با این حال این طرح پیشنهاد دولت بود، اما در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شد که تمامی منابع درآمدی به مردم داده شود.
اقناع لازم است
لاریجانی افزود: من هم معتقدم در مرحله اجرا، اقناع عمومی لازم بود، همچنان که اکنون نیز لازم است و این کار را شما اصحاب رسانه باید انجام دهید، ضمن آنکه به من گفته بودند ستادی در وزارت کشور، مسئول برنامه رسانهای این امر بوده است.
ما دشمن هم نیستیم، در یک نظام کار میکنیم؛ شاید نظرات سیاسی ما متفاوت باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار نشریه تجارت مبنی بر اینکه با انصراف شما از کاندیداتوری مجلس، مخالفان شما خوشحال میشوند، اما تا چه اندازه این نیامدن را در تحولات مجلس آینده مهم میدانید و آیا قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید؟ توضیح داد: همیشه امیدوارم هم موافقانم و هم مخالفانم خوشحال باشند؛ من فرزند کوچکی از مجلس هستم و از محضر نمایندگان استفاده میکردم، زیرا افراد خبره و کارشناسی هستند و کارهای اساسی انجام میدهند و این عرصه خالی نیست.
برنامهای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارم
وی تاکید کرد: ما دشمن هم نیستیم، در یک نظام کار میکنیم؛ شاید نظرات سیاسی ما متفاوت باشد، اما انقلاب را بحق میدانیم و وظیفهای که بر دوشمان باشد انجام میدهیم.
لاریجانی همچنین افزود: برنامهای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارم.
اروپاییها بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدامی به نفع ایران نکردند
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی درباره برجام و اظهارنظر ۳ کشور اروپایی مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران همزمان با پیوستن ۶ کشور اروپایی به اینستکس گفت: نمیتوان گفت که اروپاییها نمیخواهند اقدامی به نفع ایران انجام دهند البته بعضیها معتقدند که آنها نمیتوانند اقدامی را انجام دهند، برخی در داخل کشور نیز با این نظر موافق هستند، اما در هر حال نتیجه آن برای ما یکی است. اروپاییها بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ اقدامی به نفع ایران نکردند، حال چه نخواستند و چه نتوانستند. اروپا برای این معادله باید راهحل پیدا میکرد البته برخی از کشورهای اروپایی تکاپوهایی دارند که نمیدانم چقدر منجر به نتیجه میشود.
وی در توضیح اظهارنظر برخی از کشورها مبنی بر استفاده از مکانیزم ماشه علیه ایران گفت: اگر آنها از چنین مکانیزمی استفاده کنند ما در تعهدات برجامی تجدیدنظر میکنیم، این طورنیست که آنها از هر ظرفیتی استفاده کنند و ما هیچ اقدامی انجام ندهیم. اگر عنصر نامطلوبی در صحنه بینالمللی مقررات را زیر پا بگذارد، سایر کشورها باید مانع از اقدامات او شوند نه آن که به بیقانونیها دامن بزنند. جمهوری اسلامی ایران بیش از یک سال صبر کرد هرچند همچنان معتقدیم راه گفتگو و دیپلماسی باز است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم در خصوص عدم تعیین تکلیف قانون انتخابات مجلس و شفافیت منابع مالی کاندیداها و هزینههای نجومی تبلیغات انتخاباتی در مجلس دهم گفت: ما قانون تصویب کردیم و در آن به کیفیت انتخابات با استانی شدن و افزایش نگاه ملی به مجلس و تعیین چارچوب برای هزینه تبلیغات کاندیداها توجه کردیم، اما شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفت بنابراین مجلس کار خودش را انجام داد. استانی شدن در دورههای مختلف مطرح شده، ما نیز بیش از یک سال و نیم به این موضوع پرداختیم، من با آقای جنتی دبیر شورای نگهبان در این ارتباط صحبت کردم و به ایشان یادآور شدم که مرکز پژوهشهای مجلس به این نتیجه رسیده است.
لاریجانی ادامه داد: آقای دهقان نمایندهای که از مجلس به شورای نگهبان رفت نیز پیگیر موضوع استانی شدن انتخابات بود، علاوه بر صحبت و جلسه با دبیر شورای نگهبان، از آقای کدخدایی و دهقان نیز دعوت کردیم و در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در حضور رئیس کمیسیون به موضوع استانی شدن پرداختیم. در اصلاح قانون انتخابات مجلس علاوه بر استانی شدن به نقش احزاب و گروههای سیاسی نیز توجه شد.
وی یادآور شد: شورای نگهبان به بخش استانی شدن و مواد دیگری از اصلاحات قانون انتخابات مجلس ایراد گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این خصوص نظری داده است. در مجموع مجلس بعد از گذشت یک سال و نیم تا دو سال و صرف زمان یک ماه برای بررسی این موضوع در صحن نظر خود مبنی بر تصویب قانون را اعلام کرد. نمایندگان در ادامه بررسیها با حذف بخش استانی شدن نیز موافقت نکردند و بر مصوبه خود اصرار داشتند.
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رضایت مردم تا چه میزان در تصمیم گیریهای کلان کشور نقش دارد و باید داشته باشد، گفت: حتما رضایت مردم یک اصل است، بر همین اساس است که یارانههای غیرعادلانه به ضرر قاطبه مردم است، منتهی باید برای مردم توضیح داده شود.
کل سازوکار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد است
وی با بیان اینکه کل سازوکار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد است، تاکید کرد:، اما بعضی اوقات آنطور که در نظر گرفته شده، منعکس نمیشود. در این زمینه رسانهها و اقتصاددانان و خود دولت باید توضیحات لازم را ارائه میکرد.
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر رایزنیها با شورای نگهبان در بحث تایید صلاحیتها و اینکه آیا این رایزنیها به نفع جریان خاصی بوده یا خیر؟ ادامه داد: رایزنیها همیشه وجود داشته و بنده به عنوان رئیس مجلس در این سه دوره با خانمها و آقایانی روبرو میشدم که میگفتند توجه کافی نشده و رد شده اند، که ما هم پیگیری میکردیم. در این زمینه گاهی به مقام معظم رهبری نامه مینوشتم که ایشان به شورای نگهبان ارجاع میدادند و گاهی تماسهایی میگرفتیم که حقی ضایع نشود. البته برخی مواقع موثر واقع میشد و در برخی مواقع نمیشد.
راه بسته نیست و امکان گفتوگو وجود دارد
وی در ادامه تاکید کرد: در این دوره هم اگر احساس کنیم حقی ضایع شد، طبق وظیفه پیگیریهای لازم را انجام خواهیم داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر حملات پارلمان اروپا به جمهوری اسلامی ایران افزود: پارلمان اروپا همواره در معرض لابی بوده و نظراتی را مطرح میکند که از گذشته هم وجود داشته است. ما در این زمینه از طریق نمایندگان پارلمان مذاکرات انتقادی با آنها داشتیم و تاکید میکنم که این اختلاف نظر وجود دارد.
وی با بیان اینکه اروپاییها در برخی زمینهها رفتار منصفانهای ندارند، تاکید کرد: ما با آنها اختلاف نظر داریم، ما هم کار آنها را نقد میکنیم، با این حال راه بسته نیست و امکان گفتگو وجود دارد.
مجلس سال ۸۸ برای هدفمندی قانونگذاری کرده است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در این خصوص که آیا در موضوع بهینه سازی مصرف سوخت که در شورای عالی هماهنگی سران قوا مطرح بود نمایندگان مورد مشورت قرار گرفتند، گفت: در جلسات مختلف مجلس، بحث یارانهها جدا از سران مطرح شد، ۲ سال پیش جلسهای داشتیم، مهرماه امسال نیز نشستی با حضور نمایندگان برگزار کردیم و همچنین سازمان برنامه و بودجه و همچنین مرکز پژوهشها گزارشاتی ارائه کردند از سوی دیگر سازوکاری طراحی شد تا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این مطلب را بررسی کند در هر حال مجلس برای این روش بهینه سازی مصرف سوخت تصمیم نگرفته است. مجلس سال ۸۸ قانونگذاری کرده بود هرچند که اختلاف نظرهایی در خصوص زمان و روش وجود دارد، اما ما در قانون اختیار را به دولت داده ایم و دولت آن را اجرا کرد.
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نوروز امسال در مصاحبهای با روزنامه سازندگی به ضرورت اصلاح ساختار بودجه، سیستم بانکی و ... تاکید کردیم در شرایطی که شاهد اعتراضات مردمی و اتفاقات تلخ در کشور هستیم آیا شرایط برای اصلاحات دیگر وجود دارد و ضرورت اصلاح ساختاری در حوزه سیاسی امکان پذیر است، گفت: اصلاح ساختاری (مدیریت مصرف سوخت) از این جنس نخواهیم داشت برخی اصلاحات در دولت و نهادهای حکومتی انجام میشود به طور مثال اموال و امکانات بخشهای مختلف قوا و نهادها که حجم گستردهای دارد باید مورد استفاده قرار گیرد این جنس اصلاحات ربطی به آحاد مردم ندارد بلکه استفاده بهینه از امکانات است.
وی ادامه داد: به طور مثال در صندوق بازنشستگی دچار مشکل هستیم این مسئله باید درون دولت اصلاح شود تا مردم از آن بهرهمند شوند.
رئیس مجلس تاکید کرد: اصلاح ساختار از این جنس که مشکلات اجتماعی داشته باشد نخواهیم داشت بلکه لازم است اصلاح ساختاری اقتصادی داشته باشیم که در شرایط تحریمی امکان اجرای تمام آن وجود ندارد، ولی باید برای سازوکار آن فکر شود چرا که میتوانیم در ساختار بودجه وضع بهتری به وجود بیاوریم.
لاریجانی در خصوص اصلاح ساختار سیاسی بیان کرد: اصلاح ساختار سیاسی بحث دیگری است، این سوال وجود دارد که آیا باید قانون اساسی تغییر کند، خودم فکر میکنم تاکنون از همه ظرفیتهای قانون اساسی استفاده نکرده ایم هرچند که قانون اساسی وحی منزل نیست.
وی تاکید کرد: در شرایط آرام و منطقی میتوان اصلاحات کشور را پیش برد و وضع سیاسی را بهتر کرد، قانون اساسی در این زمینه سازوکاری پیش بینی کرده است که میتوان اصلاحات ساختار را رقم زد.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی در خصوص خسارت قطعی اینترنت به کسب و کارهای نوپا افزود: بحث قطع اینترنت توسط شورای امنیت ملی کشور اخذ شده و تصمیمی موقتی بود البته این موضوع زود رفع شد و البته بخشی از قطعی اینترنت منطقهای بود.
مجلس برای حق اعتراض مدلی طراحی کرده است
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا تصمیم افزایش نرخ بنزین میتوانست در زمان و از راههای دیگری انجام شود، ادامه داد: این موضوع میتوانست از راههای دیگری انجام شود، اما مجموعهای که در دولت بود به این جمعبندی رسید و شاید این افراد فکر نمیکردند این موضوع اینقدر تبعات داشته باشد البته این موضوع فرصتی بوده تا بازنگری شود که در کدام بخشها نقص وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که به رسمیت شناختن حق اعتراضات در کشور باید چگونه اجرایی و پاسخ حاکمیت به این اعتراضات باید چگونه باشد، تصریح کرد: مجلس برای حق اعتراض مدلی طراحی کرده که صنوف مختلف زمانی که اعتراضاتی دارند در جای مشخصی که برای آنها در نظر گرفته شده حضور مییابند و یکی از اعضای هیئت رئیسه و یا اعضای کمیسیونها در بین این افراد حضور مییابند و یا حتی چند نفر از این معترضان به مجلس آمده و مسائل خود را بیان میکند که بیشتر روزها در کنار پارلمان این افراد مشاهده میشوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون اساسی حق اعتراض را به رسمیت شناخته است، ادامه داد: صدای معترضان را باید شنید و سنجید و برای آن راهحل اندیشید، اما در اعتراضات اخیر عدّهای از سلاح سرد و گرم و حتی تیربار استفاده کردند و میخواستند از این اعتراضات سوء استفاده کنند.
لاریجانی با اشاره به تهیه طرحی از سوی برخی نمایندگان در خصوص در نظر گرفتن مکانی برای اعتراضات افزود: اگر در این بخش به قانونی نیاز باشد مصوب میشود، اما مشکلی در این باره وجود ندارد.
وی با تأکید بر اینکه به خواستههای مردم توجه میشود، ادامه داد: در حادثه اخیر عدهای مجروح و اموال برخی سوخت که بخشهای امنیتی باید ین موضوع را بررسی کنند.
وضعیت مطبوعات به لحاظ کاغذ و ... خوب نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کاهش بودجه نهادهای فرهنگی در سالهای اخیر، خاطرنشان کرد: این نقص درستی است و باید به وضعیت مطبوعات و بخشهای فرهنگی توجه شود چرا که وضعیت مطبوعات به لحاظ کاغذ و ... خوب نیست البته منابعی در اختیار وزارت فرهنگ قرار دادیم که کفاف نداد لذا باید در زمان بررسی بودجه به این موضوع نیز فکر شود البته منابع محدودی داریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در این خصوص که آیا در موضوع بهینه سازی مصرف سوخت که در شورای عالی هماهنگی سران قوا مطرح بود نمایندگان مورد مشورت قرار گرفتند، گفت: در جلسات مختلف مجلس، بحث یارانهها جدا از سران مطرح شد، ۲ سال پیش جلسهای داشتیم، مهرماه امسال نیز نشستی با حضور نمایندگان برگزار کردیم و همچنین سازمان برنامه و بودجه و همچنین مرکز پژوهشها گزارشاتی ارائه کردند از سوی دیگر سازوکاری طراحی شد تا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این مطلب را بررسی کند در هر حال مجلس برای این روش بهینه سازی مصرف سوخت تصمیم نگرفته است. مجلس سال ۸۸ قانونگذاری کرده بود هرچند که اختلاف نظرهایی در خصوص زمان و روش وجود دارد، اما ما در قانون اختیار را به دولت داده ایم و دولت آن را اجرا کرد.
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نوروز امسال در مصاحبهای با روزنامه سازندگی به ضرورت اصلاح ساختار بودجه، سیستم بانکی و ... تاکید کردیم در شرایطی که شاهد اعتراضات مردمی و اتفاقات تلخ در کشور هستیم آیا شرایط برای اصلاحات دیگر وجود دارد و ضرورت اصلاح ساختاری در حوزه سیاسی امکان پذیر است، گفت: اصلاح ساختاری (مدیریت مصرف سوخت) از این جنس نخواهیم داشت برخی اصلاحات در دولت و نهادهای حکومتی انجام میشود به طور مثال اموال و امکانات بخشهای مختلف قوا و نهادها که حجم گستردهای دارد باید مورد استفاده قرار گیرد این جنس اصلاحات ربطی به آحاد مردم ندارد بلکه استفاده بهینه از امکانات است.
وی ادامه داد: به طور مثال در صندوق بازنشستگی دچار مشکل هستیم این مسئله باید درون دولت اصلاح شود تا مردم از آن بهرهمند شوند.
رئیس مجلس تاکید کرد: اصلاح ساختار از این جنس که مشکلات اجتماعی داشته باشد نخواهیم داشت بلکه لازم است اصلاح ساختاری اقتصادی داشته باشیم که در شرایط تحریمی امکان اجرای تمام آن وجود ندارد، ولی باید برای سازوکار آن فکر شود چرا که میتوانیم در ساختار بودجه وضع بهتری به وجود بیاوریم.
لاریجانی در خصوص اصلاح ساختار سیاسی بیان کرد: اصلاح ساختار سیاسی بحث دیگری است، این سوال وجود دارد که آیا باید قانون اساسی تغییر کند، خودم فکر میکنم تاکنون از همه ظرفیتهای قانون اساسی استفاده نکرده ایم هرچند که قانون اساسی وحی منزل نیست.
وی تاکید کرد: در شرایط آرام و منطقی میتوان اصلاحات کشور را پیش برد و وضع سیاسی را بهتر کرد، قانون اساسی در این زمینه سازوکاری پیش بینی کرده است که میتوان اصلاحات ساختار را رقم زد.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی در خصوص خسارت قطعی اینترنت به کسب و کارهای نوپا افزود: بحث قطع اینترنت توسط شورای امنیت ملی کشور اخذ شده و تصمیمی موقتی بود البته این موضوع زود رفع شد و البته بخشی از قطعی اینترنت منطقهای بود.
مجلس برای حق اعتراض مدلی طراحی کرده است
لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا تصمیم افزایش نرخ بنزین میتوانست در زمان و از راههای دیگری انجام شود، ادامه داد: این موضوع میتوانست از راههای دیگری انجام شود، اما مجموعهای که در دولت بود به این جمعبندی رسید و شاید این افراد فکر نمیکردند این موضوع اینقدر تبعات داشته باشد البته این موضوع فرصتی بوده تا بازنگری شود که در کدام بخشها نقص وجود دارد.
وی در پاسخ به این سوال که به رسمیت شناختن حق اعتراضات در کشور باید چگونه اجرایی و پاسخ حاکمیت به این اعتراضات باید چگونه باشد، تصریح کرد: مجلس برای حق اعتراض مدلی طراحی کرده که صنوف مختلف زمانی که اعتراضاتی دارند در جای مشخصی که برای آنها در نظر گرفته شده حضور مییابند و یکی از اعضای هیئت رئیسه و یا اعضای کمیسیونها در بین این افراد حضور مییابند و یا حتی چند نفر از این معترضان به مجلس آمده و مسائل خود را بیان میکند که بیشتر روزها در کنار پارلمان این افراد مشاهده میشوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون اساسی حق اعتراض را به رسمیت شناخته است، ادامه داد: صدای معترضان را باید شنید و سنجید و برای آن راهحل اندیشید، اما در اعتراضات اخیر عدّهای از سلاح سرد و گرم و حتی تیربار استفاده کردند و میخواستند از این اعتراضات سوء استفاده کنند.
لاریجانی با اشاره به تهیه طرحی از سوی برخی نمایندگان در خصوص در نظر گرفتن مکانی برای اعتراضات افزود: اگر در این بخش به قانونی نیاز باشد مصوب میشود، اما مشکلی در این باره وجود ندارد.
وی با تأکید بر اینکه به خواستههای مردم توجه میشود، ادامه داد: در حادثه اخیر عدهای مجروح و اموال برخی سوخت که بخشهای امنیتی باید ین موضوع را بررسی کنند.
وضعیت مطبوعات به لحاظ کاغذ و ... خوب نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کاهش بودجه نهادهای فرهنگی در سالهای اخیر، خاطرنشان کرد: این نقص درستی است و باید به وضعیت مطبوعات و بخشهای فرهنگی توجه شود چرا که وضعیت مطبوعات به لحاظ کاغذ و ... خوب نیست البته منابعی در اختیار وزارت فرهنگ قرار دادیم که کفاف نداد لذا باید در زمان بررسی بودجه به این موضوع نیز فکر شود البته منابع محدودی داریم.
به گزارش میزان، علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار میزان درباره اینکه پیرو ابلاغ سیاستهای کلی نظام قانونگذاری از سوی رهبر معظم انقلاب، برای این که قانونگذاری در کشور با این سیاستها هماهنگ شده و حرکتی تحولی داشته باشد، به خصوص برای طراحی مکانیزمی به منظور سنجش قوانین چه اقداماتی در قوه مقننه صورت دادهاید؟، گفت: بخشهایی از سیاستهای کلی که رهبری فرمودند همانند تنقیح قوانین و یا مکانیزمهای نظارتی بیشتر در حال انجام است.
بیشتر بخوانید:
رئیس مجلس تصریح کرد: برخی نیاز به مشخص کردن حد و مرزها یا نظامهای ارزیابی برای قوانین دارد که بعد از ابلاغ سیاستهای کلی[نظام قانونگذاری] جلسهای با معاونت حقوقی دولت و قوه قضاییه و شورای نگهبان و مجمع [تشخیص مصلحت نظام] داشتیم، کمیته کاری بوجود آمد و کار کردند و منتظریم نتیجه آن مشخص شود و حد و مرزها و نحوه اجرا را در آنجا مشخص کنیم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *