صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

کاهش تعرفه دیرکرد کانتینر از فردا/ قیمت تمام شده کالا ارزانتر می‌شود

۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶:۰۱
کد خبر: ۵۷۲۴۳۴
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: تعرفه توافقی ارزی دیرکرد کانتینر شرکت‌های خارجی از فردا ۱۰ آذر ۹۸ کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، مسعود پل‌مه دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در نشست خبری امروز با اشاره به کاهش تعرفه توافقی ارزی دیرکرد کانتینر شرکت‌های خارجی گفت: از فردا ۱۰ آذر ۹۸ (۱ دسامبر ۲۰۱۹) تعرفه توافقی ارزی دیرکرد کانتینتر شرکت‌های خارجی کاهش می‌یابد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: با خروج آمریکا از برجام در سال گذشته شرکت‌های کشتیرانی خارجی از همکاری با ایران سرباز زدند به همین خاطر توصیه‌هایی جهت جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت کالا‌ها ارائه کردیم.

وی با اشاره به ایجاد تغییراتی در تعرفه حق توقف کانتینرها گفت: در سال‌های گذشته با هزینه دیرکرد کانتینر مواجه بودیم و این امر موجب افزایش هزینه مبادله کالا به ایران و از ایران به سایر کشور‌ها می‌شد بعلاوه نرخ تمام شده کالا برای مصرف کننده ایرانی افزایش و شرایط مطلوبی را برای صادرات رقم نمی‌زد.

پل‌مه تصریح کرد: طی یکسال گذشته مذاکراتی با بخش دولتی و خصوصی انجام داده و به توافق رسیدیم تا هزینه دیرکرد کانتینر کالای وارداتی بر اساس فرمول نرخ تسعیر ارز و برای داخلی‌ها بر اساس ریال محاسبه شود.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته توضیح داد: در کشور دو تعرفه داریم که یک بخش تعرفه توافقی و انعقاد قاعده حقوقی منظم است که اگر نباشد باید از تعرفه شورای عالی ترابری تبعیت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت حمایت از اقتصاد مقاومتی بیان کرد: تا پایان آ‌بان امسال یک میلیون و ۹ هزار TEU کانتینر ورودی به کشور داشتیم که این رقم تا پایان سال به یک و نیم میلیون TEU افزایش می‌یابد که در مجموع حدود ۳۰ میلیون تن خواهد بود.

پل‌مه اظهار کرد: این کالا‌ها به دلیل خواست ترخیصی بعضا تا ۹۰ روز معطل می‌ماند که اگر هزینه معادل روزانه ۵۰۰ تومان برای آن در نظر بگیریم نرخ تمام شده سنگینی را به قیمت نهایی کالا اضافه خواهد کرد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته مطرح کرد: ورود شرکت‌های کشتیرانی خارجی به کشور بعد از خروج آمریکا از برجام هیچ تغییری را در سیستم حمل و نقل کشتیرانی ایجاد نکرده است.

وی در خصوص تولید سوخت کم سولفور برای کشتی‌ها افزود: کوتا‌هی در بحث تولید سوخت کم سولفور در کشور داشته ایم که این مسئله موجب شده تا هزینه‌هایی متعددی به مالکان کشتی‌ها تحمیل شود.

پل‌مه افزود: نرخ تسعیر ارز بر اساس مبانی بانک مرکزی و ساز و کار سازمان بنادر برای هزینه دیرکرد کانتینر شرکت‌های کشتی رانی خارجی و به صورت ریالی برای کشتی رانی‌های داخلی تعیین شده که این کار باعث کاهش قابل توجه قیمت تمام شده کالا در شرایط تحریم می‌شود.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته اظهار کرد: ۱.۹ میلیون تومان به عنوان اسلپ آخر داشته ایم که صاحب کالا را در شرایط بدی قرار می‌داد که در حال حاضر بالاترین اسلپ با نرخ تسعیر ارز روزانه ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود و این امر موجب افزایش هزینه کالای تمام شده خواهد شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *