دستگاههای حاکمیتی و اجرایی زیادی در موضوع آلودگی هوای تهران مسئول اند/هیچ خبری در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی نداریم
وی تاکید کرد: باید بدانیم ١٠ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورهای دوچرخ کاربراتوری است که حداقل سه میلیون دستگاه از آنها در سطح شهر تردد میکنند. تمرکز بخشی از این تفاهمنامه، بر تشویق دارندگان این وسایل نقلیه به دوگانهسوز یا برقی کردن موتورها استوار است.
شهردار تهران ادامه داد: بخش دیگر این تفاهمنامه مربوط به مطالعه برای توسعه مراکز نوآوری است که همزمان، با ارائه لایحهای از طرف شهرداری به شورایشهر این موضوع در حال پیگیری است.
حناچی گفت: واقعیت این است که ساماندهی و رسیدگی به مشکل موتورهای دوچرخ کاربراتوری هم از منظر رعایت حقوق باقی شهروندان و هم از منظر رعایت حقوق موتورسواران حائز اهمیت است.
آلودگیای که بسیاری از این موتورها تولید میکنند بهاندازه چندین خودروی یورو۵ است.
از طرف دیگر باید برای کسر بزرگی از آنها که موتور کار محسوب میشوند؛ به یک سیستم جایگزین برسیم تا توانایی پیمایش دستکم ٨٠ کیلومتر در روز را داشته باشد. نکته اصلی که باید درمورد بومیسازی این صنعت در نظر داشته باشیم؛ قابلتوسعه و قابلتجاریشدن آن است. درمورد خودرو و اتوبوسهای برقی نیز چنین فعالیتهایی را انجام میدهیم.
شهردار تهران در پاسخ به پرسشی در مورد افزایش کرایه تاکسیها در پی افزایش نرخ بنزین تاکید کرد: هیچ خبری در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی نداریم و قرار هم نیست هیچ خبری در این خصوص داشته باشیم.
حناچی در ادامه به آلودگی هوای تهران پرداخت و تصریح کرد: در کنار آلودگی موتورهای کاربراتوری ۴٠ درصد آلودگی هوای شهر مربوط به خودروهای شخصی است، کمااینکه تعطیلی امروز مدارس و آموزش عالی بهخاطر کاهش تردد همین خودروهای شخصی است.
از سوی دیگر ٧٠ واگنی که در گمرک مانده بود حالا بهطور کامل تبدیل به قطارهای مترو شدند. ضمن اینکه، متروی تهران برای آنکه بتواند ٧ میلیون مسافر را جابجا کند به حدود ٢ هزار واگن نیاز دارد.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی ترافیک مبنی بر عدم برگزاری نمایشگاه در محل نمایشگاه بین المللی تهران گفت: آخرین مصوبه این شورا مربوط به دو تا سه هفته پیش است که دستور وزیر محترم کشور در آن صادر شد؛ بنابراین برنامه نمایشگاهها برای سال آینده باید بررسی شود.
شهردار تهران در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن تاکید بر اینکه شهرداری تنها یکی از دستگاههای مسئول در امر آلودگی هواست، تصریح کرد: دستگاههای حاکمیتی و اجرایی زیادی هستند که باید به ماموریتهایشان در این زمینه عمل کنند. قانون هوای پاک وظیفه همه دستگاهها را با جزییات مشخص کرده است.
حناچی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به درصد تبدیل کنیم، میبینیم که وظیفه شهرداری در این موضوع بیشتر از ١٠ تا ١۵ درصد نیست؛ با این وجود ما تمام تلاشمان را برای بهبود هوای شهر به کار میبریم چرا که سلامت شهروندان بههیچوجه شوخیبردار نیست.