پلیس راهور در ۷۰۷ شهر کشور مستقر نیست/ ضرورت توانمندسازی مراکز اطلاعات کنترل ترافیک هوشمند
به گزارش گروه جامعه ، سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در نشست تخصصی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تاکید بر اینکه باید به سمت استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در حوزه IT و ITS و همچنین تکنولوژیهای موجودی در جهان پیش برویم، گفت: باید مدیریت هوشمند در پلیس راهور ایجاد شود وگرنه تا سه سال آینده قادر به اداره ترافیک نخواهیم بود.
وی ادامه داد: تکنولوژیهای جدید و شبکههای اجتماعی برای پیشبینی وقایع ترافیکی و تحلیل دادهها میتواند راهبردهای عملیاتی پلیس راهور کمک کند.
هادیانفر با اشاره به اینکه نباید به دنبال معجزه سهمیهبندی بنزین باشیم، ۲۱۷ هزار کیلومتر طول جادههای کشور و ۴۵ هزار کیلومتر از این جادهها مربوط به جادههای اصلی و ۱۱۴۷ شهر کشور نیازمند کنترلهای ترافیکی است. با این وجود در طول بسیاری از این جادهها و شهرها و نقاط مختلف شهری پلیس راهور استقرار ندارد.
وی با اشاره به راهبرد توسعه هر ۱۰ کیلومتر یک پلیس و هر چهارراه یک مامور افزود: در واقع در ۷۰۷ شهر کشور پلیس راهور مستقر نیست.
رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: این راهبرد با شرایط موجود کشور ممکن نیست و اگر به دنبال راهیابی به این هدف باشیم، راه غلطی را پیش گرفتهایم. راه جایگزین برای کنترل محدودههای ترافیکی باید توانمندسازی مراکز اطلاعات کنترل ترافیک از طریق ITC و دیگر تکنولوژیهای هوشمند باشد.
وی ادامه داد: بنابراین باید به دنبال تحول سیستمی پلیس راهور باشیم.
هادیانفر با اشاره به اینکه اثربخشی محدودیت مصرف بنزین و قوانین به اندازه استفاده از تکنولوژیها در مدیریت ترافیک اثربخش نیست، خاطرنشان کرد: عمر این سیاستها کوتاه و مقطعی و در حد ۳ تا ۴ درصد است.
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه باید از استقرار در نقاط سنتی پرهیز کرده و به سمت نقاط استقرایی مبتنی بر تحلیل دادهها برویم، گفت: به این ترتیب میتوانیم تحلیل کنیم در کدام نقاط بیشتر تصادف رخ میدهد و این تصادفات در چه ساعت و زمانی و جه علنی رخ داده است و این تحلیلها میتواند منجر به گشت هوشمندانه به نقاط آسیبپذیر شود.
وی با تاکید بر اینکه باید حرکت منابع و یگان راهور مبتنی بر تحلیل دادهها و هوشمندسازی باشد، ابراز داشت: در حوزه ITC باید مطالبه کنیم که شهرداریها به توسعه دوربینها و ارسال اطلاعات خام دوربینها به پلیس بپردازند. همچنین باید نصب نرمافزارها و چک اپراتورها اتفاق بیفتد. توسعه ITC در جادهها هم باید جزو مطالبات ما باشد؛ چراکه این توسعه ارتباطی در اروپا آزمایش شده و اثربخشیاش نتیجهبخش بوده است.
هادیانفر خاطرنشان کرد: هر چه سیستمها توسعه یابد پرسنل پلیس راهور از جهت فنی و کیفی بیشتر میشوند.
به گفته وی استفاده از ظرفیتهای سربازی هم در توسعه کیفی خدماتدهی پلیس راهور حائز اهمیت است. در این زمینه با فعالسازی سامانه فانوس در زمان اربعین توانستیم مرز مهران را مدیریت کنیم و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر ایرانی از طریق این سامانه رصد شدند. محورها، محدودیتها و آمد و شدهای زائران ایرانی چه در مرز ایران و چه در عراق از طریق این سامانه کنترل شد.
وی ادامه داد: بنابراین میتوان بر اساس دادههای تلفن همراه حرکت ماشینها را هوشمندانه کنترل و آن را تحلیل کرد.