ضرورت آموزش رفتارهای ایمنی از کودکی
به گزارش گروه جامعه ، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در ابتدای برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع «چرایی عدم گسترش پیام رسانهای داخلی در آموزش و پرورش» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت درباره ایمنی دانش آموزان در فصل زمستان به ویژه با توجه به خبری که اخیرا از مسمومیت چندین دانش آموز با مونوکسیدکربن منتشر شد گفت: مشکلات حوزه ایمنی به این برمی گردد که ایمنی را باور نداریم.
وی افزود: علیرغم اقدامات و تلاشهای انجام شده جهت پیشگیری از وقوع این حوادث باز هم مشاهده میکنیم که حتی در محیطی، چون مدرسه به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی حوادثی رقم میخورد.
وی با بیان اینکه بسیاری از ما تصور میکنیم حادثه فقط برای دیگران اتفاق میافتد، گفت: باور نداریم حتی اگر من نوعی که کارشناس ایمنی هستم، غفلت کنم ممکن است دچار حادثه شوم. هرکسی که درگیر حادثه شده قطعا یک جایی در کارش بی احتیاطی کرده است.
وی ادامه داد: غیر از مدارس در حالت کلی برای اماکن تجمعی به دلیل حضور افراد و بالارفتن ریسک خطر، اولویت خاصی وجود دارد، به ویژه دبستانها که کودکان هشت نه ساله در آنجا حضور دارند و نیازمند رسیدگی و فراهم شدن محیط امن توسط بزرگترها هستند به طور ویژه تری مورد توجه اند.
سخنگوی آتش نشانی تهران با بیان اینکه مدرسهای خوب است که به اولیا این اطمینان را بدهد که وقتی فرزندتان اینجاست خیالتان راحت باشد که حادثهای رخ نمیدهد، زیرا ایمنی رعایت شده است، گفت: البته در تهران اوضاع و احوال مدارس از این حیث قابل قبول است؛ ولی خب متاسفانه گاهی از گوشه و کنار کشور اخبار ناراحت کنندهای همانند همین خبر اخیر مسمومیت تعدادی از دانش آموزان به علت گازگرفتگی را میشنویم.
ملکی افزود: برخی هموطنان ما در فصل سرما اشتباهی را مرتکب میشوند که به مدارس هم منحصر نیست. بسیاری تصور میکنند، چون از موتورخانه و شوفاژ استفاده میکنند دیگر خطری پیرامون مسمومیت با گاز مونوکسید کربن متوجهشان نمیشود. در حالی که در این منازل و اماکن هم احتمال بروز حادثه وجود دارد. در حادثه اخیر گازگرفتگی در یک ساختمان مسکونی در منطقه پیروزی تهران، نصب غیرتخصصی دودکش منجر به انتشار گاز مونواکسیدکربن شده بود.
وی با تاکید بر اینکه باید به دانش آموزان آموزشهای پیشگیرانه ایمنی داده شود گفت: دنیا به این سمت میرود که آموزشها را از سنین کودکی و مهدکودک شروع کنند. تغییر رفتاری و نهادینه شدن رفتارهای ایمنی از سنین کودکی ممکن و میسر است تا وقتی کودکان بزرگ میشوند در جوانی به ایمنی باور داشته باشند.
ملکی افزود: در سالهای گذشته تعاملات خوبی با آموزش و پرورش داشتیم، اما سال قبل تعامل گسترده و مطلوبی نداشتیم. خبر خوب اینکه امسال در کتاب آمادگی دفاعی پایه دهم حدود هفت صفحه به مباحث و اصول ایمنی پرداخته شده است. کافی نیست، اما همین هم خبر خوبی است که به این نقطه رسیده ایم. امیدواریم به حجم مباحث درسی افزوده شود و ما هم برنامه هایمان را در قالب دورههای آموزشی در مدارس دنبال کنیم.