بندر امام از طریق شبکه ریلی به بندر لاذقیه متصل میشود
رسولی گفت: با اجرای اصل ۴۴ بخشی از زیرساخت، ناوگان و سایر امکانات بهبخش خصوصی واگذار شد و تنها حاکمیت آن در اختیار راه آهن است که باید به این شکل بهرهبرداری شبکه ریلی را در داخل کشور افزایش دهیم.
وی افزود: آنچه که در حال حاضر از زیرساخت، ناوگان و سایر امکانات در حمل و نقل ریلی موجود است، با اجرای اصل ۴۴ بخشی از آن به بخش خصوصی واگذار شد و تنها حاکمیت آن در اختیار راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که باید بهره برداری از شبکه ریلی به این شکل را در داخل کشور افزایش دهیم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: برای انجام این کار در شبکه داخلی باید موانع برطرف شود و در تعامل با دیگر کشورها نیز باید این مساله رعایت شود تا آنها بتوانند از بازارهای حمل و نقلی استفاده کنند. به طور مثال تفاهمنامه دو جانبهای با ترکیه در حوزه مسافری و باری منعقد شد. در بخش مسافری با راهاندازی قطارهای تهران - وان و تهران - آنکارا درصدد توسعه آن تا استانبول هستیم. در حوزه باری هم برای جابهجایی بار و کالا بین ایران و ترکیه تفاهمنامهای به امضا رسیده است.
رسولی تصریح کرد: در این خصوص بخشی از کار در حوزه باری و در تمام بخش مسافر کار عملیاتی شده است. همه اقدامات لازم از جمله تفاهمنامه مربوط به تعرفه و سیستمهای اتوماسیون و دیگر مسائل برطرف شده و هم اکنون بار غلاتی را قرار است از قزاقستان به ترکیه منتقل کنیم که همه این موارد در قالب همین تفاهمنامه انجام میشود.
وی با اشاره به سایر تفاهمنامه با دیگر کشورها در حوزه ریلی اظهار داشت: تفاهمها با سایر کشورها در حوزه ریلی نیز به همین صورت است. با عراق و سوریه در نشست سه جانبهای که حدود سه ماه گذشته در تهران برگزار شد، سندی امضا شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: با این سند شاهد اتصال راه آهن شلمچه بهبصره خواهیم بود که به این شکل بندر امام خمینی (ره) از طریق شبکه ریلی به بندر لاذیقه متصل میشود. این مساله یک اتفاق خوب در تزانزیت کالا در این کریدور خواهد بود.
رسولی در خصوص دیگر کریدورها و اتصال آنها به شبکه ریلی گفت: در بحث توسعه دیگر کریدورها در مرز خسروی هم اکنون شبکه ریلی آن در دست احداث بوده و کار خط راه آهن چابهار – زاهدان با قدرت در انجام است. همچنین مسیر خاف و هرات هم کار در حال اتمام بوده و اینها مسیرهای جدید ریلی بین المللی را به وجود میآورند.
وی با تاکید بر نقش حمل و نقل ریلی در توسعه پایدار کشورها، تصریح کرد: مزیتهای حمل و نقل ریلی باعث شده که این نوع حمل و نقل انتخاب اول جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها باشد. به همین خاطر درصدد هستیم که این ظرفیتها با سرعت برای مبادلات ایجاد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در حوزه گردشگری نیز شاهد موفقیتهای خوبی هستیم. هم اکنون قطارهای گردشگری اروپایی به ایران سفر میکنند که آخرین آن ماه گذشته بود. در پروتکلهای دوجانبه که با ترکیه داشتیم موضوع گردشگری نیز مطرح شد و اقدامات برای آن در حال انجام است.
رسولی ادامه داد: کارهای کارشناسی انجام شده و شرکتهای ذیربط مشغول کار هستند تا به زودی قطار گردشگری میان این دو کشور عملیاتی شود و مردم از این فرصتها استفاده کنند.
وی درخصوص توجه ویژه مسئولان نظام به خصوص مقام معظم رهبری بابت نگاه ویژه به توسعه حمل و نقل ریلی در کشور، اظهار داشت: با تأکیدات انجام شده به خصوص از سوی مقام معظم رهبری توجه خوبی را در سالهای اخیر به حمل و نقل ریلی داشتهایم. به خصوص دستور رهبری درخصوص خط ریلی چابهار که تأکید ویژهای به توسعه ریلی آن داشتند.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: این انتظار وجود دارد که با حمایتهای انجام شده این فرصت بیشتر برای مردم فراهم شود. امروز در شرایطی قرار داریم که در پاییز و زمستان با ترافیک و آلودگی در کلانشهرها مواجه هستیم. تنها راه برطرف کردن آلودگی هوای کلانشهرها و ترافیک به صورت پایدار توسعه حمل و نقل ریلی است.
رسولی تصریح کرد: در حوزه قطارهای حومهای کار در حال انجام است و امسال ۳ قطار ریل باس با ظرفیت حدود هزار نفر به شبکه ریلی حومهای اضافه شده است. متوسط سیر سفرهای حومهای ۱۲۳ کیلومتر با مبلغ ۳۲۰۰ تومان است که این میتواند منجر به مطلوبیت برای سفرهای حومهای شود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *