صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

وجود اشتباه‌های نگارشی در کتاب فارسی

۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷:۰۱
کد خبر: ۵۶۸۱۹۰
تغییر کتب درسی امری غیرقابل اجتناب است که باید متناسب با نیاز فراگیران اتخاذ شود؛ چندی است حذف و اضافات کتاب‌های درسی مسئله معلم و دانش‌آموز است از دید نیرو‌های آموزشی تغییرات چند سال اخیر در راستای کیفیت‌بخشی نبوده است و اغلب کارشناسان آموزشی ضعف کتب درسی را یکی از دلایل عمده رونق یافتن بازار کتاب‌های آموزشی می‌دانند.

به گزارش گروه فضای مجازی ،اخیراً فهرستی از حذفیات کتاب درسی فارسی در فضای مجازی منتشر شده و بر این اساس، دروسی مانند "غزل در این سرای بی‌کسی اثر هوشنگ ابتهاج"، "غزل جوانی، رهی معیری"، شعر "به کجا چنین شتابان، شفیعی‌کدکنی"، داستان "موسی و شبان" و "رباعیات خیام" و... از کتاب‌های درسی حذف شده‌اند.

فریبا ایازی روزبهانی؛ دبیر ادبیات فارسی در یادداشتی درباره تغییرات کتاب‌های درسی نوشت:

" سال تحصیلی ۹۸-۹۹ با چالش کمبود کتاب درسی آغاز شد ضمن آنکه برخی از کتب درسی متوسطه دوم تغییراتی داشت؛ عدم هماهنگی در این خصوص موجب شد در برخی مدارس کتب سال تحصیلی ۹۷ توزیع شود و ناآگاهی مسئولان از تغییرات کتاب جدید، مشکلاتی را ایجاد کرد.

در این مطلب، مجال بررسی دلایل ناهماهنگی در توزیع کتب درسی نیست بلکه نگارنده قصد دارد چرایی تغییرات کتاب‌های درسی در سال‌های اخیر را بررسی کند.

تغییر کتب درسی امری غیرقابل اجتناب است که باید متناسب با نیاز فراگیران اتخاذ شود؛ چندی است حذف و اضافات کتاب‌های درسی مسئله معلم و دانش‌آموز است از دید نیرو‌های آموزشی تغییرات چند سال اخیر در راستای کیفیت‌بخشی نبوده است و اغلب کارشناسان آموزشی ضعف کتب درسی را یکی از دلایل عمده رونق یافتن بازار کتاب‌های آموزشی می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

شاید بتوان ضعف کتاب‌های درسی را در چند محور خلاصه کرد:

۱. از نظر توالی بین مطالب کتاب‌های نونگاشت، انسجام منطقی برقرار نیست.

۲. در حذف و اضافات، بودجه‌بندی کتب درسی رعایت نشده به‌طوری که دروس پایه با کمبود وقت مواجه‌اند.

۳. محتوای برخی دروس متناسب با نیاز دانش‌آموزان نیست.

تغییرات کتب درسی در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی ایجاد کرده است؛ چندی پیش وزیر آموزش و پرورش در حساب توئیتر خود با اشاره به تغییرات کتب درسی نوشت: "‏تغییرات ‎کتب درسی مطرح شده مربوط به ۳ سال پیش است، اما تلنگری برای بررسی بیشتر بود؛ دستور دادم بررسی کارشناسانه، دقیق و منصفانه‌ای صورت بگیرد؛ به عنوان وزیر آموزش و پرورش به همه کسانی که دل‌نگران فرهنگ کشور هستند اطمینان می‌دهم آموزش و پرورش پاسدار و مروج سرمایه‌های معنوی کشور است. "

شاید اگر عمر وزیران آموزش و پرورش کوتاه نبود، می‌توانستیم امیدوار باشیم "دغدغه" وزیر در آینده‌ای نه چندان دور تحقق یابد، اما استعفا‌های زود‌هنگام وزیران آموزش و پرورش مجال تحقق وعده‌های وزیر را محال ساخته است.

توئیت وزیر بهانه‌ای شد تا نظر چند دانش‌آموز را در مورد تغییرات کتب درسی بپرسم!

دانش آموز پایه دوازدهمی می‌گوید: تغییرات مفیده فایده نبوده است در دروس پایه بیشتر معلمان به کتب نظام قدیم رجوع می‌کنند، زیرا کتاب فعلی نقاط ضعف بسیاری دارد.

جهت واکاوی بیشتر مطلب تصمیم بر آن شد تا تغییرات برخی از دروس متوسطه دوم بررسی شود.

در حوزه علوم انسانی ضعف تالیف بیشتر نمود دارد به عنوان مثال "فلسفه" دوازدهم یکی از چند کتاب درسی است که امسال تغییراتی در آن ایجاد شد.

مقایسه کتاب جدید و قدیم کتاب فوق الذکر نشان می‌دهد نه تنها توالی دروس رعایت نشده بلکه تالیف شتابزده کتاب خالی از اغلاط نگارشی نیست.

درخصوص دیگر کتب درسی، کتاب "فارسی" بررسی شد؛ جای خالی آثار فاخر نویسندگان و شاعران پرآوازه ایران بیشتر احساس می‌شد؛ اغلب دبیران این درس بر این باورند تدریس دو ساعت در هفته زمان کافی برای تحلیل متون در سه قلمرو ادبی، زبانی و فکری نیست.

سؤال اساسی این است که "آیا تغییرات کتب درسی در راستای سند تحول بنیادین است؟ "



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *