تاسف آور است که اکثر جوانان ما موسیقی اسلامی و ایرانی را نمی شناسند/ تنوع موسیقی ماه رمضان در ایران بسیار زیاد است
هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی ایران
و نویسنده کتاب "موسیقی رمضان در ایران"
در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ وهنر گفت: این کتاب بر اساس تحقیقات 10 ساله در زمینه موسیقی آیینی ایرانی شكل گرفته است و موسیقی
نواحی ایران را دستهبندی خاصی کرده ام و
مطالب کتاب را نیز بر اساس همین دستهبندیها تنظیم کرده ام.
وی در خصوص علت نگارش کتاب گفت: ما در زمینه
ارائه اطلاعات و آموزش و ایجاد ماخذ برای موسیقی آیینی و مذهبی كشورمان كمبود داریم
و به همین دلیل در راستای نگارش كتاب هایی در زمینه این نوع موسیقی، كتاب "موسیقی رمضان در ایران" را به نگارش
در آوردم.
جاوید ادامه داد: بر خلاف تصور بعضی از افراد،
تنوع موسیقی ماه رمضان در ایران بسیار زیاد است و جای پرداخت به این موسیقی وجود دارد.
نویسنده کتاب " موسیقی رمضان در ایران" گفت: در این كتاب به نقاره زنی یا نوبت زنی كه تعاریف زیادی از آن وجود دارد،
پرداخته شده است و هم چنین به نقاره زنی در شهرستان های مختلف و شعر شاعران ایرانی،
شكل گیری نقاره خانه در ایران، گفت و گو با نقاره زن های ایرانی و نقاره در باورها
و نشانه ها در این كتاب پرداخته شده است. در این اثر برای اولین بار نقاره زنی در آستان
مقدس رضوی در سه نوبت به صورت نت در آمد تا افرادی كه خواستار استفاده از این ریتم
موسیقی هستند، بهره ببرند.
جاوید در ادامه گفت: در این
کتاب نقاره زنی در شهرستان های مختلف كشور توسط استاد محمد رضا درویشی به شكل نت درآمده
و در كتاب آورده شده است و همراه با یك لوح فشرده شامل 16 قطعه موسیقیایی به خوبی نشان
میدهد كه موسیقى در این سرزمین هیچ گاه بىآیین نبوده است.
این پژوهشگر موسیقی كه به تنهایی كار پژوهش
این كتاب را به انجام رسانده است خاطر نشان كرد: در ویرایش جدید كتاب، بخش هایی به
آن اضافه گردید و از آشفتگی های چاپ اول كتاب كاسته شد. همچنین عكس های بیشتری هم به
آن اضافه شد.
وی اضافه كرد: در ایران به شكل علمی به
موسیقی مذهبی پرداخته نشده و لازم است برای آشنایی نسل آینده به موسیقی حرف های علمی
برای گفتن داشته باشیم. موسیقی مذهبی مظلوم ترین بخش موسیقی كشور است و من برای شناساندن
این نوع موسیقی در گام نخست به سراغ موسیقی رمضان رفتم.
وی در پایان سخنان خود بیان داشت: جای تاسف
است كه جوانان ما انواع مختلف موسیقی و نازل جهانی را می شناسند اما با شكل های مختلف
موسیقی مذهبی و اسلامی دنیا آشنا نسیتند.