جریمه ۴۰ هزار تومانی برای رانندگانی که بین خطوط نمیرانند/ 50 درصد تلفات ترافیکی تهران عابران پیاده هستند
وی با بیان اینکه طرح خط سفید با همکاری گسترده شهرداری تهران و سایر سازمانهای دخیل در ترافیک انجام میشود، ادامه داد: هدف از اجرای طرح خط سفید، ایجاد نظم ترافیکی، کاهش تصادفات پهلو به پهلو و ایجاد آرامش ترافیکی است. این درحالی است که مهمترین دستاورد حرکت بین خطوط، حاکم شدن نظم و انضباط در تردد خودروهاست، چراکه طبق بررسیهای انجام شده این موضوع سبب کاهش چشمگیر بار ترافیکی سطح شهر و اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان قانون گریز خواهد شد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه امروز خطکشیهای جدید معابر پایتخت، با استانداردهای روز جهان انطباق دارد، بیان کرد: همچنین با خطکشیهای جدیدی که در معابر شهر تهران طراحی و اجرا شده است، مشکل نبود دید رانندگان برطرف میشود و خطوط قرمز ایست نیز برای جلب نظر بیشتر رانندگان پیش از تقاطع روی زمین نقش بسته تا توجه برای توقف پشت چراغ قرمز، بیش از پیش جلب شود.
سرهنگ مرادی گفت: پلیس راهور در اجرای طرح ایست به احترام زندگی از مدتها قبل موضوع اطلاعرسانی را آغاز کرد و با کمک رسانهها و تبلیغات محیطی، مردم را از اجرای این طرح آگاه ساخت؛ از طرف دیگر نیز زیرساختهای لازم برای اجرای این طرح با کمک شهرداری آماده شد و ماموران پلیس نیز آموزشهای لازم را دیدند.
وی در تشریح میزان جریمههای درنظر گرفته شده برای متخلفان در طرح خط سفید عنوان کرد: در این طرح اگر خودرویی به گذرگاه عابر پیاده تعرض کند 20 هزار تومان و رانندگانی که قوانین حرکت بین خطوط را رعایت نمیکنند، با جریمه 40 هزار تومانی مواجه میشوند. معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور پایتخت با اشاره به بهرهمندی پلیس از دوربینهای نظارتی و ثبت تخلف در تقاطعات، از سختگیری بیشتر ماموران پلیس برای سوار و پیاده کردن مسافران در تقاطعات خبر داد و گفت: در این طرح، معابر شهری بیش از گذشته به دوربینهای نظارت تصویری، ثبت تخلف سرعت و ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز همچنین سیستمهای هوشمند زمانبندی تقاطعها تجهیز شدهاند.
سرهنگ مرادی از دیگر ضروریات اجرای این طرح بزرگ ترافیکی را افزایش نصب جانپناههای بیشتر در خیابانها دانست و گفت:. این در حالی است که با اجرای طرح خط سفید رانندگان هنگام عبور از کنار جانپناهها باید بیشتر احتیاط کنند چرا که حدوداً ۵۰ درصد تلفات ترافیکی تهران را عابران پیاده تشکیل میدهند و توجه به ایمنی این گروه از شهروندان هنگام عبور و مرور در سطح شهر چه از جانب خودشان و چه از جانب رانندگان و راکبان موتورسیکلت ضروری است.