ایران چند نقطه حادثه خیز دارد
پیرنون مدیر کل دفتر حفظ و نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته و همچنین در کشورهای در حال توسعه هزینه نگهداری راهها ۲ تا ۶ درصد هزینه احداث سالیانه آنها است، گفت: هزینه احداث راهها طبق نرم جهانی ۲ تا ۶ درصد است، اما با توجه به کاهش اعتبارات در این بخش هزینه نگهداری آنها به طور معمول کمتر است.
او با بیان اینکه طبق اولویت بندی که برای پروژهها انجام میشود نگهداری از آنها در دستور کار قرار میگیرد، اما همواره سعی شده سطح سرویس قابل قبولی در راهها به رانندگان و مسافران ارائه شود.
پیرنون توضیح داد: امسال هم همانند سالهای گذشته به دلیل محدودیتهای اعتباری که وجود داشته اولویت نگهداری به راههای برخی از استانها تخصیص یافته است.
مدیر کل دفتر حفظ و نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، افزود: به طور مثال اگر برای یک مسیر ۱۰ میلیارد تومان هزینه احداث ارائه شود ۲۰۰ تا ۶۰ میلیون تومان از آن برای نگهداری صرف میشود، اما در سالهای گذشته با توجه به وضعیت شرایط اقتصادی میزان اعتبارات بسیار محدودتر شده است. او با بیان این که ۳ هزار و ۳۹۲ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده است، گفت: از این تعداد یک هزار و ۵۸۵ نقطه پر تصادف بوده و مابقی مربوط به نقطههای کم تصادف بوده است.
پیرنون بیان کرد: امسال ۲۵۱ نقطه پر تصادف را سازمان راهداری به ما اعلام کرده و ۶۵ نقطه رفع نقص شده است همچنین ۳۵۳ نقطه از این موارد آشکار سازی شده که به زودی با تخصیص اعتبارات کافی این نقاط هم شناسایی و برطرف میشود.
مدیر کل دفتر حفظ و نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای یادآور شد: در سراسر کشور نقاط حادثه خیز به صورت پراکنده وجود دارد و برای رفع یک هزار و ۵۸۵ نقطه حادثه خیز ۶ هزار میلیارد تومان نیاز است، اما تنها ۲۰۰ میلیارد تومان جهت رفع این نقاط به ما اختصاص داده شده است.