«سلبریتیهای اینترنتی» منتشر شد/پژوهشهای یک پژوهشگر فرهنگ شهرت
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، کتاب سلبریتیهای اینترنتی نوشته کریستال آبیدین، پژوهشگر فرهنگ شهرت در سال ۲۰۱۷ به معرفی یک ژانر نو در میان سلبریتیها میپردازد: سلبریتیهای اینترنتی.
سلبریتیهای اینترنتی کسانی هستند که در اینترنت شهرت دارند، گرچه بعدا از این شهرت برای وارد شدن به صنایع رسانهای سنتی و به دست آوردن پول استفاده میکنند. میکروسلبریتیها و نفوذداران دو گروه از سلبریتیهای اینترنتی هستند که به خوبی توانستهاند جایگاه محبوب خود در پلفترمهای شبکههای اجتماعی را به یک جریان پایدار درآمدی تبدیل کنند.
با پیشرفت تکنولوژیهای دیجیتال، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی شکلهای نوی از ارتباطات میان شخصی را نهادینه کردهاند و به نظر میرسد شهرت اینترنتی به صورت فزایندهای دسترسپذیر میشود و آدمهای معمولی از همه گروه و فرهنگ میتواند از آن بهرهمند شوند. در همین راستا، موفقیت سلبریتیهای سنتی و چهرههای همگانی، مانند تکثیر سلبریتیهای هالیوودی که برای ارتباط گیری با هواداران به سوی رسانههای اجتماعی رفتهاند، یا سیاستمدارانی که برای تشکیل حلقه شهروندان هوادار به سراغ رسانههای اجتماعی میروند، هم شاهدی بر اهمیت پایدار رسانههای اجتماعی به عنوان یک ابزار اصلی ارتباطی است.
افزون بر آن، در میانه تلاش رسانههای میراثی برای رفتن به سمت امکانات دیجیتال و مقابله با شمار رو به کاهش خوانندگان رسانههای چاپی، و برآمدن اقتصاد گیگ که در آن جوانان برای به دست آوردن درآمد سراغ انتشار وببنیاد و محتوای خودگردان میروند، شکلهای نوی از شهرت اینترنتی با فرمتهای کهنهتر رسانهها درگیرند و با نوآوری هایشان از این فرمت فاصله میگیرند.
در پاسخ به این وضعیت، کتاب کریستال آبیدین یک نگاه بروزرسانی شده و از بالا به چیستی شهرت اینترنتی امروز و چگونگی شهرت آنلاین عرضه میکند.
مطالعات موردی آبیدین به این میپردازند که امروزه چگونه شهرت اینترنتی به وسیله اکثر پلتفرمهای مردمپسند رسانههای اجتماعی انگلیسی زبان همچون فیسبوک، اینستاگرام، ردیت، تامبلر، تویتر، و یوتیوب امکان پذیر شدهاند.
البته، با توجه به این که بیشتر پژوهشهای دانشگاهی روی فرهنگ شهرت به شدت روی شمال جهانی متمرکز بودهاند، و بر این اساس که تمرکز پژوهشی کریستال آبیدین روی فرهنگهای اینترنتی شرق آسیا است، مطالعات موردی کتاب عمدا طوری نمونه گیری شدهاند که مثالهای اصلی از کشورهای چین، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و تایوان را در کنار نمونههایی از استرالیا، انگلستان، سوئد و آمریکا در بر بگیرند.
کریس روجک استاد جامعه شناسی دانشگاه سیتی لندن درباره این کتاب میگوید، «یک مجموعه زنده از اطلاعات بروز و اثرگذار برای حوزه میکروسلبریتیهای جهانی. این کتاب مجموعه اثرگذاری از ایدهها و استدلالهای نو را عرضه میکند تا به ما کمک کند یکی از پدیدههای اصلی زمانمان را بفهمیم و درباره آن پژوهش کنیم».
همچنین، گریم ترنر پژوهشگر فرهنگ شهرت در دانشگاه کوئینزلند درباره این کتاب مینویسد، «کریستال آبیدین کتابی بسیار سودمند نوشته است. این کتاب فهم ما از سلبریتیهای اینترنتی را بروز میکند و این کار را با توجهی مثال زدنی به تکثیر گونهگونی شکل، محتوا، ساختار و مکان این شهرت انجام میدهد.»