رئیس کمیسیون عمران مجلس: گزارش «حادثه قطار تبریز - مشهد» بدون ملاحظه قرائت شود
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه گزارش حادثه برخورد قطار تبریز - مشهد، «خیلی وقت پیش» آماده شده است، گفت: برای جلب اعتماد مردم گزارشهایی از این دست باید دقیق و شفاف و بدون ملاحظه در مجلس قرائت شود و هیچ کس نباید ملاحظه دستگاهی را مد نظر قرار دهد.
وی افزود: این که این گزارش در حال حاضر کجاست و چرا در صحن مجلس قرائت نشده است، هیئت رئیس مجلس باید پاسخگویی آن باشد.
این نماینده مجلس تصریح کرد: بعید است عمدی در قرائت گزارش حادثه برخورد قطار تبریز – مشهد وجود داشته باشد چرا که کسی در این مسئله ذینفع نیست و کسی هم حاضر نیست این مسئله را با جان کشتهشدگان حادثه معامله کند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ما هم نمیدانیم چه ایراداتی وجود داشته که این گزارش تاکنون در صحن مجلس قرائت نشده است.
رضایی کوچی در پاسخ به این سوال که مقصران حادثه چه کسانی تشخیص داده شدند، گفت: بالاخره خطای انسانی و عدم توجه به مقررات موجود در حوزه شبکه ریلی و خرابی سیستم اتومات شبکه ریلی از جمله عواملی بودند که در این حادثه نقشآفرینی کردند که همگی آنها در حوزه فعالیت وزارت راه و شهرسازی ردهبندی میشوند.
این نماینده مجلس بیان داشت: معتقدم برای جلب اعتماد مردم گزارشهایی از این دست باید دقیق و شفاف و بدون ملاحظه در مجلس قرائت شود و هیچ کس نباید ملاحظه دستگاهی را مد نظر قرار دهد؛ لذا گزارشات این چنین باید به سرعت در صحن قرائت شود.
شرح حادثه
قطار شماره ۴۸۰۲ تبریز ـ مشهد با ۱۳ واگن در ساعت ۶:۳۲ روز جمعه مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در محور تهران ـ مشهد قبل از ایستگاه هفتخوان و به دلیل ایراد ترمز ناشی از برودت هوا و نقص فنی احتمالی متوقف شده و به اپراتور مرکز کنترل اعلام وضعیت میکند.
قطار شماره ۳۲۴۲ سمنان ـ مشهد با ۵ واگن در ساعت ۷:۱۴ همان روز و در دو بلاک قبل از قطار تبریز ـ مشهد متوقف شده و با کارشناس کنترل مرکزی وارد مذاکره میشود. نهایتاً دستور حرکت در بلاکهای قرمز همراه با خاموش نمودن سامانه کنترل اتوماتیک قطار، به قطار سمنان ـ مشهد اعلام میشود.
این قطار ساعت ۷:۱۸ حرکت خود را آغاز نموده و پس از ورود به قوس محل توقف قطار تبریز ـ مشهد که به دلیل وجود تپههای مجاور، فاقد دید مستقیم مناسب بوده، در ساعت ۷:۲۲ و با سرعتی حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به انتهای قطار جلویی برخورد نموده که تعدادی از واگنهای انتهایی قطار تبریز ـ مشهد منهدم و تعدادی نیز دچار حریق غیرقابلکنترل میشود. متأسفانه در این سانحه تعدادی از هموطنان در اثر ضربه برخورد و سوختگی جان خود را از دست دادند.
حال با گذشت سه سال از این حادثه و تاخیر در عدم تهیه این گزارش باید دید پیرو محتوایات گزارش تهیه شده، کمیسیون عمران نام چه افرادی را به عنوان مقصرین اصلی حادثه فوق مطرح خواهد کرد؟
قطار شماره ۴۸۰۲ تبریز ـ مشهد با ۱۳ واگن در ساعت ۶:۳۲ روز جمعه مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در محور تهران ـ مشهد قبل از ایستگاه هفتخوان و به دلیل ایراد ترمز ناشی از برودت هوا و نقص فنی احتمالی متوقف شده و به اپراتور مرکز کنترل اعلام وضعیت میکند.
قطار شماره ۳۲۴۲ سمنان ـ مشهد با ۵ واگن در ساعت ۷:۱۴ همان روز و در دو بلاک قبل از قطار تبریز ـ مشهد متوقف شده و با کارشناس کنترل مرکزی وارد مذاکره میشود. نهایتاً دستور حرکت در بلاکهای قرمز همراه با خاموش نمودن سامانه کنترل اتوماتیک قطار، به قطار سمنان ـ مشهد اعلام میشود.
این قطار ساعت ۷:۱۸ حرکت خود را آغاز نموده و پس از ورود به قوس محل توقف قطار تبریز ـ مشهد که به دلیل وجود تپههای مجاور، فاقد دید مستقیم مناسب بوده، در ساعت ۷:۲۲ و با سرعتی حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به انتهای قطار جلویی برخورد نموده که تعدادی از واگنهای انتهایی قطار تبریز ـ مشهد منهدم و تعدادی نیز دچار حریق غیرقابلکنترل میشود. متأسفانه در این سانحه تعدادی از هموطنان در اثر ضربه برخورد و سوختگی جان خود را از دست دادند.
حال با گذشت سه سال از این حادثه و تاخیر در عدم تهیه این گزارش باید دید پیرو محتوایات گزارش تهیه شده، کمیسیون عمران نام چه افرادی را به عنوان مقصرین اصلی حادثه فوق مطرح خواهد کرد؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *