نقش معلمان در شناسایی و رفع آسیبهای اجتماعی دانش آموزان بسیار مهم است
وی افزود: اگر هدف ما داشتن جامعهای سالم، بدون آسیب، در حال توسعه و پیشرفت در تمامی زمینهها از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... است، باید تلاش کنیم تا آموزش و پرورشی توانمند، کارآمد و روزآمد داشته باشیم تا بتواند نیازهای جامعه را احصاء و شناسایی کند تا در جهت رفع نیازهای گوناگون اجتماعی گام بردارد.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین با بیان اینکه آموزش و پرورش بعد از خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است، تاکید کرد: بسیاری از آسیبهای اجتماعی در سنین کم و در دورانی که نوجوانان و جوانان به دنبال تجربه کردن مسائل گوناگون هستند، بروز و ظهور دارد از این رو آسیبهای متعددی آموزش و پرورش را تهدید میکند که گاها این آسیبها با فرار از مدرسه، ترک تحصیل، اعتیاد و... در مدارس نمایان میشود.
محمد قاسمی بیان داشت: نباید نسبت به آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش بی تفاوت بود، زیرا این آسیبها مختص فرد یا خانوادهای مشخص نیست و آسیبهای اجتماعی حوزه آموزش و پرورش با گذشت زمان و به انحاء مختلف در فرد و جامعه نمایان خواهد شد، به همین دلیل باید بررسی شود که آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد مهم اجتماعی در معرض و تحت تاثیر چه آسیبهایی قرار دارد و راهکارهای مقابله با آن چیست تا بتوان یک برنامه ریزی صحیح و اصولی برای کاهش آسیبهای اجتماعی مختص آموزش و پرورش تبیین کرد.
این مقام قضایی استان قزوین افزود: مشارکت و ارتباط نزدیک خانه با مدرسه و همچنین معلمان با اولیاء نقشی بسیار اساسی در کاهش آسیبهای اجتماعی دانش آموزان دارد. زیرا بعضا اولیاء از آسیبهایی که فرزندشان را تهدید میکند، آگاه نیستند و همین عدم آگاهی اولیاء در تربیت فرزندان در محیط خانواده بسیار تاثیرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش و خانواده دو نهاد تربیتی با دو کارکرد منحصر به فرد محسوب میشوند و چون آموزش و پرورش وظیفه اصلی علم آموزی و کسب مهارت در کنار تعلم و انسان سازی را برعهده دارد، شاید نتواند علیرغم همه تلاشها در مسائل تربیتی عملکرد صد در صدی مطلوبی داشته باشد که در این خصوص لازم است نهاد خانواده به مسائل تربیتی، اخلاقی و فرهنگی فرزندان توجه ویژه تری داشته باشد و اینجاست که نقش انجمن اولیاء و مربیان به عنوان پل ارتباطی این دو نهاد مقدس نمایان میشود. البته نباید انتظار داشت که آموزش و پرورش تمامی نیازهای فرزندان را تامین کند. زیرا بسیاری از دانش آموزان تحت تاثیر جامعه و دوستان خارج از محیط مدرسه قرار میگیرند.
دادستان قزوین اذعان داشت: آموزش و پرورش باید ارتباط نزدیک تری با خانواده داشته باشد و با برگزاری نشستها و جلسات تخصصی آنها را از آسیبهایی که فرزندانشان را تهدید میکند، آشنا سازد و اولیاء را با برخی رفتارهای فرزندان که ممکن است ناشی از آسیبهای اجتماعی باشد، آگاه کند تا آنها نیز بتوانند در محیط خانواده همسو با مدرسه در جهت تربیت صحیح عمل کنند.
قاسمی با بیان اینکه معلمان در مدرسه نباید تنها به مسائل آموزشی و علمی بپردازند، اظهار داشت: دانش آموزان در طی روز زمان قابل توجهی را در اختیار مدرسه و معلمان قرار دارند به همین خاطر نقش معلمان در شناسایی و رفع آسیبهای اجتماعی دانش آموزان بسیار مهم است و باید درک صحیحی از رفتارهای فرد فرد دانش آموزان داشته باشند تا بتوانند خانوادهها را از اینگونه رفتارها مطلع کنند. زیرا دانش آموزان در مدرسه و محیط خانواده رفتارهای متفاوتی دارند.
دادستان مرکز استان قزوین یادآور شد: یکی از وظایف ذاتی و قانونی قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیبهای اجتماعی است، اما این مهم بدون همراهی، همکاری و مشارکت سایر دستگاهها و عامه مردم محقق نخواهد شد و دستگاه قضایی نسبت به آسیبهای اجتماعی دانش آموزان به عنوان آینده سازان ایران اسلامی حسایت ویژهای دارد و در طی سالهای اخیر با اجرای برنامههای گوناگون از جمله طرح نماد، قاضی مدرسه و... و همچنین برگزاری همایشهای مختلف با موضوع آسیبهای اجتماعی، با هدف کاهش آسیبهای اجتماعی دانش آموزان محقق شود که بحمدالله با مشارکت خوب آموزش و پرورش، مدارس و معلمان نتایج خوبی حاصل شده، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و هدف نهایی فاصله داریم و باید اقدامات و تلاشها مضاعف شود.
محمد قاسمی گفت: این آمادگی در دستگاه قضایی استان وجود دارد که از تمامی ظرفیتهای قانونی خود بهره برده و مشارکت و همکاری با آموزش و پرورش را با هدف پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیبهای اجتماعی افزایش دهد و امیدواریم با امضاء تفاهم نامههای گوناگون برای اجرای طرحهای برنامه ریزی شده و برگزاری نشستها و جلسات تخصصی و هدفمند با اولیاء دانش آموزان بتوانیم ارتباط نزدیک تری بین دستگاه قضایی و اولیاء دانش آموزان برقرار گردد و آنها از آسیبهایی که فرزندانشان را چه در محیط مدرسه و چه در سطح جامعه تهدید میکند، آشنا و آگاه شوند.
دادستان عمومی و انقلاب قزوین در پایان خاطرنشان کرد: ارتقاء، روزآمدی و هوشمند سازی آموزش و پرورش در تمامی ابعاد به عنوان نهادی که بخش گستردهای از جمعیت کشور را زیرپوشش قرار دارد یکی از راهبردهای جدی جهت مقابله و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است، به همین خاطر دولت، مجلس شورای اسلامی و سیاستگذاران باید ارتقاء آموزش و پرورش و بهبود معیشت معلمان را در اولویتهای اصلی نظام اقتصادی و اجتماعی قرار دهند تا با تقویت همه جانبه این نهاد اجتماعی شاهد گامهای اساسی در جهت صلاح و سداد جامعه باشیم.