صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

گزارش «برخورد قطار تبریز - مشهد» بالاخره در دستور کار قرار گرفت/ آیا مجلس برخورد می‌کند؟

۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳:۴۷
کد خبر: ۵۶۳۳۸۹
دسته بندی‌: سیاست ، مجلس و دولت
گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حادثه برخورد «قطار تبریز - مشهد» پس از گذشت سه سال از این حادثه، به تازگی در دستور صحن علنی مجلس جهت قرائت قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ؛ مجلس شورای اسلامی هفته آینده در روز‌های (یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه) جلسه علنی دارد.

گزارش تکمیلی کمیسیون عمران در مورد سانحه ریلی مورخ ۹۵/۹/۵ در بلاک گرداب- هفتخوان، استان سمنان در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار دارد. (این گزارش به نام حادثه برخورد «قطار تبریز - مشهد» مطرح شد)
 
محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم (تبریز، آذرشهر و اسکو) ۱۱ دی ۹۷ در گفتگو با خبرنگار میزان، با اشاره گزارش نهایی بررسی «سانحه قطار تبریز - مشهد» که ۵ آذر ۹۵ در سمنان رخ داد گفت: موضوع برخورد دو قطار تبریز - مشهد یک بحث کارشناسی و فنی است که البته برخی تلاش کردند این مسئله را سیاسی جلوه داده تا از مسیر پیگیری‌ها جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه برخورد دو قطار تبریز - مشهد سیاسی نبود، تصریح کرد: سهل‌انگاری در برخی امور که پیش‌تر هم به وزارت راه و شهرسازی اعلام شده بود باعث شد تا این حادثه به وقوع بپیوندند لذا نظر ما در آن زمان هم این بود که باید با تمام عواملی که منجر به بروز چنین حادثه‌ای شدند و تقریبا جان بیش از ۴۰ نفر را گرفتند برخورد شود.

سعیدی اظهار داشت: متاسفانه در همان روز‌های ابتدایی این حادثه با دو نفر از سوزن‌بان‌ها برخورد شد که البته باید گفت این افراد مقصر اصلی نبوده‌اند و مقصر اصلی مقامات بالاتر بودند و هیچ برخوردی با آن‌ها نشد و متاسفانه همکاران ما هم به استیضاح آخوندی رای ندادند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به بررسی این حادثه در کمیسیون عمران مجلس گفت: کمیسیون عمران هم در پیگیری این پرونده قصور کرده و پیگیری لازم را نداشته و گزارش این حادثه را آماده نکرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته مجددا می‌گویم که از همان ابتدا در مجلس برخی تلاش می‌کردند که استیضاح آخوندی را پیرو این حادثه سیاسی جلوه داده و مانع سایر رسیدگی‌های فنی و کارشناسی شوند.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی تصریح کرد: توقع این است که کمیسیون عمران مجلس به سرعت به این مسئله ورود پیدا کرده و نتیجه گزارش خود را در اختیار افکار عمومی قرار دهد چرا که در این مسئله بسیار تاخیر شده است و نتیجه کار معلوم نیست.
 
سخنگو
صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران ۱۴ مهر ۹۸ از تکمیل و نهایی شدن گزارش «حادثه برخورد قطار در مسیر تبریز - مشهد» به خبرنگار میزان خبر داد.

وی تاکید کرد: این گزارش چاپ شده و در نوبت قرائت صحن علنی مجلس قرار دارد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بیان قصور افراد و اشخاص پیش از قرائت این گزارش در صحن خودداری کرد و، اما گفت که این حادثه مقصرینی داشته است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: احتمال اینکه آقای آخوندی درباره این حادثه مجددا به مجلس فرار خوانده شود به دلیل ابعاد حقوقی این حادثه وجود ندارد.
 
جمع آوری امضا
بااین حال تاخیر در قرائت این گزارش آنهم پس از سه سال از بروز این حادثه نمایندگان بیکار ننشستن و دست به کار شدند.
 
سید محمدجواد ابطحی در تاریخ ۲۴ تیرماه از جمع آوری امضا برای قرائت هرچه سریعتر گزارش جامع «حادثه برخورد قطار در مسیر تبریز - مشهد» در مجلس به خبرنگار میزان خبر داد.

وی تاکید کرد: گزارش جامعه برخورد قطار تبریز - مشهد باید در مجلس قرائت شود چرا که نزدیک به دو سال از این حادثه می‌گذرد، اما هنوز از گزارش جامع این حادثه به مجلس خبری نیست.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: پس از جمع آوری این امضا، نامه درخواست قرائت گزارش حادثه برخورد قطار تبریز- مشهد به هیئت رئیسه مجلس ارسال می‌شود تا قرائت این گزارش در اولویت کار مجلس قرار گیرد.

شرح حادثه
قطار شماره ۴۸۰۲ تبریز ـ مشهد با ۱۳ واگن در ساعت ۶:۳۲ روز جمعه مورخ ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در محور تهران ـ مشهد قبل از ایستگاه هفت‌خوان و به دلیل ایراد ترمز ناشی از برودت هوا و نقص فنی احتمالی متوقف شده و به اپراتور مرکز کنترل اعلام وضعیت می‌کند.

قطار شماره ۳۲۴۲ سمنان ـ مشهد با ۵ واگن در ساعت ۷:۱۴ همان روز و در دو بلاک قبل از قطار تبریز ـ مشهد متوقف شده و با کارشناس کنترل مرکزی وارد مذاکره می‌شود. نهایتاً دستور حرکت در بلاک‌های قرمز همراه با خاموش نمودن سامانه کنترل اتوماتیک قطار، به قطار سمنان ـ مشهد اعلام می‌شود.

این قطار ساعت ۷:۱۸ حرکت خود را آغاز نموده و پس از ورود به قوس محل توقف قطار تبریز ـ مشهد که به دلیل وجود تپه‌های مجاور، فاقد دید مستقیم مناسب بوده، در ساعت ۷:۲۲ و با سرعتی حدود ۱۳۰ کیلومتر در ساعت به انتهای قطار جلویی برخورد نموده که تعدادی از واگن‌های انتهایی قطار تبریز ـ مشهد منهدم و تعدادی نیز دچار حریق غیرقابل‌کنترل می‌شود. متأسفانه در این سانحه تعدادی از هم‌وطنان در اثر ضربه برخورد و سوختگی جان خود را از دست دادند.
 
نتیجه
حال با گذشت سه سال از این حادثه و تاخیر در عدم تهیه این گزارش باید دید پیرو محتوایات گزارش تهیه شده ،کمیسیون عمران نام چه افرادی را به عنوان مقصرین اصلی حادثه فوق مطرح خواهد کرد؟
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *