وضعیت آموزشی عامل مهاجرت روستاییان به شهرها است
به گزارش خبرنگار سیاسی میزان، نادر قاضیپور در نشست علنی امروز (چهارشنبه 3 تیرماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع تحصیل روستاییان و مناطق محروم و افراد کمدرآمد جامعه است. متاسفانه مدارسی که مردم ساختند و تحویل آموزش و پرورش در روستاها دادهاند، تعداد زیادی را فروختند و متاسفانه مشاهده میشود تعداد مدارس روستایی به جای اینکه به دانشگاه تبدیل شود، به مکانی برای ترک اعتیاد تبدیل شده است. این ننگ نیست؟ چه کسی اجازه میدهد این اتفاق رخ دهد؟ خرید احداثکننده زمین اعلام کرده است که برای آموزش و پرورش و بچههای روستای خود زمین اهدا کرده است نه برای ترک اعتیاد جوانان متخلف شهری و معتاد. این فرهنگ روستا را تخریب میکند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هنرستانهای روستایی و خوابگاههای دانشآموزان شبانهروزی جدا از اینکه امکانات لازم را برای این افراد اختصاص داده نشده و با اینکه اعتبار دو برابر شده است، امکانات آن بهروز نشده و بحث تغذیه بسیار تاسفبار است.
وی در ادامه افزود: جمعآوری مدارس شبانهروزی روستایی آیا مورد تایید شما است؟ چه کسی دستور جمعآوری مدارس را داده است؟ آیا این مشکل مدیریتی نیست؟ آقای وزیر؛ به لطف حضرتعالی در جنوب کرمان مدارس کپری در دمای 50 درجه بالای صفر برپاست! آیا دانشآموزان روستایی تحمل این گرما را دارند؟
قاضیپور ادامه داد: در جایجای کشور بدون ضوابط نیرو استخدام شده است و افراد باسابقه کنار گذاشته شدهاند. آموزش و پرورش روستاییان را رها کرده و برای 6 کلاس یک معلم قرار داده است. در برخی از روستاها مدارس با تاخیر آغاز بهکار کردهاند. مشکل تنها وزیر نیست، بلکه کل کابینه سبب شده تا آمار بیسوادی در کشور بالا رود، بهخصوص در روستاها، سیاستهای غلط نهادینه شده است.
وی در ادامه گفت: چرا مدارس روستایی روزبهروز جمع میشوند و خانوادههای روستایی به خاطر تحصیل فرزندان خود، روستا را ترک کرده و در حاشیه شهرها ساکن میشوند؟ در واقع تخلیه روستا به افزایش شهرنشینی میانجامد، البته این در حالی است که روستاییان به خاطر نداشتن شغل و امکانات مجبورند در روستاها بمانند و در نتیجه فرزندانشان بیسواد بمانند.
این نماینده مردم در مجلس نهم خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: هزینه تحصیل برای افراد کم درآمد، کارگران، کشاورزان و مستمریبگیران روستایی بسیار بالا است. هر چند شهید بهشتی در نوشتن قانون اساسی سه اصل را برای تحصیل رایگان قید کرده است. ما قسم خوردهایم که با قانون اساسی وفادار باشیم، ولی متاسفانه هر روز هزینهتراشی بیشتر میشود و مردم بهخصوص کارگران با مشکلات بسیاری روبرو شدهاند.
قاضیپور با اشاره به حقوق پایین معلمان روستایی گفت: مشکلات اعزام به خارج معلمان، صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک سرمایه، کارت طلایی فرهنگیان که از آن چیزی باقی نمانده است، فراموش شده است. آقای فانی؛ وعده اجرای آزمون پیشدبستانی نهضتیها در مردادماه 93 اعلام شد اما هیچگاه به مرحله اجرا نرسید، قانونی که نمایندگان برای خدا و رفاه معلمان تصویب کردند، هیچگاه اجرا نشد.
وی با تاکید بر اینکه سیستم آموزش و پرورش متمرکز شده است، گفت: اولویت کمک به آموزش و پرورش را در هیات دولت نهادینه نساختیم. آقای وزیر؛ روحیه حضرتعالی کمتحرک است، این کمتحرکی سبب ضرر و زیان بسیاری به آموزش و پرورش شده است. نشریه نیمکت آموزش و پرورش که با هزینه دولت است، برای جناح خاصی تبلیغ میکند.
نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم با تاکید بر اینکه امروز آزمون بزرگی در پیشرو دارید، گفت: صلاحیت مجدد وزیر آموزش و پرورش باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی در ادامه با یادآوری سخنان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب گفت: امام راحل فرمودند مجلس متفکران ملت هستند ون باید به اصلاح مدارس از دبستان تا دانشگاه را جدی بگیرند و با تمام قوا در این مسیر بکوشند. همچنین رهبر معظم انقلاب میفرمایند آموزش و پرورش کنونی کشور ساخته و پرداخته فلسفه ما نیست و بنا نبود امروز به دنبال این فلسفه باشیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: آینده تعلیم و تربیت 12 میلیون دانشآموز و سرنوشت بیش از یک میلیون معلم در گرو سیاستگذاری آموزش و پرورش است که اساس توسعه سازندگی ایران عزیز باید باشد. بدون شک این سرنوشت متاثر از تصمیمی است که شما نمایندگان خواهید گرفت. پس از سالها تلاش و تاکید و بررسی نخبگان تعلیم و تربیت و نقشه آموزش و پرورش، استراتژی و سیاستگذاری بومی کردن آموزش و پرورش در سند تحول متجلی است.
قاضیپور افزود: برای فرماندهی در عرصه تعلیم و تربیت جدا از ساختارها و بنیانها بودجه، امکانات و همافزایی نیاز است تا مدیریت باکفایت، مدبر، توانمند، هوشمند در رأس این وزارتخانه قرار گیرد تا با برنامهریزی بتواند راه را برای دانشآموزان و معلمان جدا از انگیزه و خلاقیت هموار سازد. میانگین فعالیتها و تدابیر مدیریتی آقای فانی به هیچ وجه ما را متقاعد نمیکند که ایشان بتواند طرح ملی سند آموزش و پرورش را مدیریت نماید، چرا که مشکل اول ایشان به مجموعه تجاربی است که در این سند آمده است. سندی که رهبر معظم انقلاب بر آن صحه گذاشته است. در این سند عناوین مهمی چون دینمحوری، راستگویی، شایستهسالاری، پژوهش محوری و مراحل 4 گانه از منظر اسلام، یافتههای علمی بیان شده است.
این نماینده مردم در مجلس نهم آرایش درونی وزارت آموزش و پرورش، معاونین و سازمانهای وابسته به آن بدون شک آن چیزی نیست که بتواند جوابگوی نیازهای جامعه و جمهوری اسلامی ایران باشد. آقای فانی تعدادی را مسئول گذاشتند که خود آنها را قبول ندارند. ما قسم خوردیم از حق و حقوق ملت، کارگران، کشاورزان و مردم محروم دفاع کنیم. متاسفانه دانشآموزان روستایی بر روی حلبی مینشینند، البته در شهر بهترین مدارس به افراد خاص واگذار شده است. اینجاست که دولت ساسانی یادآور میشود.