نسخه قبل و بعد از اصلاحیه خانه پدری را تماشا کردم؛ اصلاحات انجام نشده است/فیلم همچنان دارای صحنه های آزار دهنده است
وی با تاکید بر اهمیت مخاطب در سینما اضافه کرد: اصل قضیه به این بر میگردد که در مبنا وقتی کارگردان مخاطب خود را مردم میداند باید براساس نگاه، سلیقه و احترام به فرهنگ جامعه دست به تولید آثار هنری بزند.
این منتقد سینما «خانه پدری» را تلخ و سیاه دانست و اظهار کرد: لذا هرگونه کم توجهی به فرهنگ و ادبیات و باورهای مردم در آثار هنری از قبیل سینما می تواند باعث ایجاد ناراحتی و تنش شود، فیلم خانه پدری ساخته کیانوش عیاری از نظر من یک اثر تلخ و سیاه سینمایی است.
وی افزود: متاسفانه نه تنها به دلیل تلخ و سیاه بودن موضوع فیلم بلکه به دلیل نگاه کارگردان پرداخت مضامین فیلم نیز کاملاً تلخ و سیاه صورت گرفته بود، چرا که نمایش صحنه قتل و دفن دختر خانواده به نام ملوک می توانست نمایشی تر و هنرمندانه تر اتفاق بیفتد.
جبار آذین پیرامون قتل صورت گرفته در فیلم خانه پدری تصریح کرد: این فیلم علیرغم اصلاحیات صورت گرفته همچنان دارای صحنه های آزار دهنده است، این اتفاق مسئله مهمی است، مسئله دیگر اینکه فیلمساز در نمایش فضای قصه فیلم محیطی را گزینش کرده نشان دهنده خانه پدری است، البته این خانه پدری براساس مولفه های فیلم بیانگر یک خانه سنتی با افرادی سنتی و مذهبی است.
وی در همین رابطه افزود: وقتی ما فیلمی را با چنین فضایی ساخته می شود بدون شک باید انتظار ناراحتی و تنش در جامعه را داشت، این فیلم می توانست با احترام بیشتری نسبت به فرهنگ و ادبیات، باورها و اعتقادات مردم کشور به صورت خرمندانه تری ساخته شود.
جبار آذین حواشی بوجود آمده در پی توقیف دوباره خانه پدری را بی اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: فارغ از نقد این فیلم، در پروسه توقیف یک فیلم برخی به دنبال مظلوم نمایی برای سازندگان اثر می افتند، همین عاملی می شود که شاید آن فیلم بعد از رفع توقیف فروش بیشتری داشته باشد، از نظر من به جای حاشیه سازی و گروه بندی پشت چنین فیلمی باید به نقد و تحلیل درست این اثر پرداخت و به بازی های رسانه ای نباید توجهی کرد.