۱۳ آبان طرح پوشش اجبار بیمه همگانی سلامت آغاز به کار میکند/ رسیدگی به شکایت مردم از اجرای بیمه سلامت با سامانه ١۶۶۶
موهبتی با بیان اینکه بیمه همگانی سلامت یک اتفاق کم نظیر، مبارک در تاریخ سلامت کشورمان در این شرایط فعلی که دشمنان و استکبار جهانی مشکلاتی را برای ملت ایران در حوزه سلامت و غذا دارو ایجاد کردهاند است، افزود: دولت و سازمان برنامه و بودجه از طرح پوشش اجباری بیمه سلامت حمایت میکند و در این مدت ۶ ماهه، تسهیلات ویژهای برای مراجعهکنندگان فراهم شده است.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت با تاکید بر اینکه در چنین شرایط سخت اقتصادی حوزه سلامت حساسیت خاصی دارد، تصریح کرد: با سخت شدن شرایط اقتصادی کشور احتمال افزایش فقر برای افرادی که از بیمه استفاده نکنند نسبت به زمانهای دیگر بیشتر است از این رو اعتقاد داریم که بیمه میتواند حفاظت مالی از مردم داشته باشد.
موهبتی با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت اجرای طرح پوشش بیمه اجباری سلامت را به تأخیر نمیاندازد، گفت: امیدواریم که سازمان برنامه و بودجه، منابع مورد نیاز این طرح را برای سالهای آینده تأمین کند تا روند بدون بروز مشکل ادامه پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه در طرح بیمه اجباری سلامت برای مراجعهکنندگان یک دوره انتظار ۱۰ روز در نظر گرفته شده است و این کار به نوعی تضمین بیمه به حساب میآید، ادامه داد: در گذشته چنین دوره انتظاری وجود نداشت و هنگامی که افراد بر روی تخت بیمارستان قرار میگرفتند بیمه شده و تحت پوشش خدمات بیمهای قرار میگرفتند، اما امروزه افراد با مراجعه به بیمارستان جهت بستری دفترچه بیمه دریافت میکنند، اما باید یک دوره انتظار ۱۰ روز را طی کنند.
موهبتی با بیان اینکه اگر افراد در مدت ۶ ماهه تحت پوشش بیمه اجباری همگانی سلامت قرار گرفتند مشمول دوره انتظار ۱۰ روز نمیشوند، افزود: اگر افراد یک ماه بعد از دوره ۶ ماهه برای انجام پوشش همگانی اجباری مراجعه کنند؛ باز هم مشمول دوره ۱۰ روز انتظار میشوند.
وی از پرداخت به موقع مطالبات ارائه دهندگان خدمات حوزه سلامت خبر داد و تصریح کرد: برخی معتقدند که دفترچههای بیمه سلامت کارایی ندارد، اما باید گفت که دفترچه بیمه، خدمات بسیاری دارد؛ یکی از آنها پرداخت به موقع مطالبات ارائه دهندگان خدمات حوزه سلامت است. امروزه ۲ هزار و ۴۵۰ قلم دارو، ۴ هزار و ۸۰۰ خدمت، ۴۸ هزار لوازم مصرفی تجهیزات پزشکی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.
موهبتی ادامه داد: کشورهایی با تولید ناخالص بالا مانند انگلیس دوره انتظار در آنها به نسبت تا ۱۵۰ روز است، اما دوره انتظار در کشور ما ۱۰ روز است و این نشان میدهد که بیمه عملکرد قابل قبولی دارد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه راهنمایی بالینی بر اساس منابع و میزان دسترسی مردم به خدمات نوشته میشود، تاکید کرد: اگر افراد توانایی پرداخت حق بیمه خود را دارند آن را در سامانه اعلام کنند وگرنه تمام استحقاق سنجی به وسیله وزارت رفاه انجام میشود و نتایج آن در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار میگیرد.
موهبتی گفت: سامانه ١۶۶۶ رسیدگی به شکایات مردم در زمان اجرای پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت فعال است و مردم نقطه نظرات و حتی اعتراضهای خود را میتوانند با ما در میان بگذارند.