محمد گودرزی کارشناس علوم قرآنی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی پیرامون سیره رفتاری و اجتماعی «امام رضا (ع)»گفت: یکی از ویژگیهای «امام رضا (ع)» کرامت و رفعت ایشان است که هم در دوره حیات ظاهری و هم در دوره پس از شهاداتشان ادامهدار بود. علامه طباطبایی در مورد رفعت «امام هشتم(ع)» معتقد است رفعت «امام رضا (ع)» از جنس متفاوتی است و هر کسی که به ایشان متوسل شود بسیار زود طعم رفعت این بزگوار را درک میکند.
گودرزی به روایتی تاریخی در مورد رفعت «امام رضا (ع)» اشاره و ابراز کرد: مامون روزی به محضر «امام رضا(ع)» رسید و از ایشان در خواست کرد تا دعا کنند و از خداوند برای وی فرزندی طلب کنند، «امام رضا (ع)» پذیرفت و چندین ماه بعد پس از اینکه فرزند مامون به دنیا آمد وی مجلسی ترتیب داد و فرزندش را به «امام رضا (ع)» نشان داد و به خاطر دعایی که ایشان در حق وی کرده بود از این امام بزرگوار تشکر کرد، این امر نشان داد که «امام رضا (ع)» حتی برای دشمن خود رفعت داشته و برای آنان دعا میکردند.
بیشتر بخوانید:
برای مطالعه پیرامون لقب امام هشتم(ع) «عالم آل محمد(ص)» اینجا کلیک کنید.
وی به روایتی دیگر در مورد رفعت و کرامت «امام رضا (ع)» اشاره و اظهار کرد: بر طبق مستندات تاریخی فرد فقیری شعری را در مدح «امام رضا (ع)» سروده و برای اینکه جایزهای دریافت کند تصمیم گرفت تا سروده خود را در زمان ولادت «امام رضا (ع)» به حاکم طوس تقدیم کند، در بین راه از مقابل حرم «امام هشتم(ع)» گذشت و با خود اندیشید که وقتی خود امام حی و حاضر هستند چرا درخواست خود را به سوی حاکم شهر ببرد، لذا به زیارت ایشان رفت و پس از بجا آوردن آداب زیارت «امام رضا(ع)» شعر را برای ایشان خواند و پس از آن به «امام هشتم(ع)» گفت من دچار فقر شدهام لذا برای رفع آن باید شعر را به حاکم شهر دهم تا هدیهای دریافت کنم، در همین زمان فردی حدود ده سکه به وی داد، شیخ ابراهیم بار دیگر درخواست مشکل اقتصادی را برای امری دیگر مطرح کرد و ده سکه دیگر نیز گرفت در خواست ادامه پیدا کرد تا به حدود ۶۰ سکه رسید.
گودرزی تدبیر «امام رضا (ع)» در مقابل مامون را مطرح و تصریح کرد: مامون تلاش کرد تا از جایگاه امامت «امام رضا (ع)» به نفع حکومت خود بهره برداری کند لذا با نقشهای هوشمندانه تلاش کرد تا «امام رضا (ع)» را جذب دربار کند، اما ایشان نپذیرفتند به همین خاطر مامون به زور متوسل شد. وی با اینکار قصد داشت تا آشوبهایی که از سوی علویان در امپراتوری ایران بر پا شده بود را خاموش کند و اعتراض مردم را سرکوب کند، اما «امام رضا (ع)» از شرایط ایجاد شده استفاده کردند و با حرکت از مدینه به خراسان پایگاه شیعه را که تا آن زمان تنها در مدینه بود گسترش داده و به خراسان انتقال دادند.
گودرزی به تغییر پایتخت مامون از خراسان به سوی بغداد اشاره و ابراز کرد: «امام رضا (ع)» حتی توانستند مامون را از خراسان بیرون کنند، به نحوی که مامون پایتختش را از خراسان به بغداد انتقال داد. با تدبیر «امام هشتم(ع)» و توسعه مرزهای تشیع، ایران به عنوان پایتخت فرهنگ شیعه شناخته شد.
وی به تدابیر مهم فرهنگی «امام رضا (ع)» اشاره و تاکید کرد: مامون تلاش کرد تا «امام رضا (ع)» را از نگاه فرهنگی تضعیف کند لذا علمای سایر ادیان و مکاتب را دعوت میکرد تا به مناظره با «امام رضا (ع)» بپردازند، این رویکرد مامون نه تنها سبب اعتباری علمی برای «امام هشتم(ع)» شد بلکه علم ایشان را برای همگان مشخص کرد، همین موضوع سبب شد تا امام هشتم به لقب «عالم آل محمد» معرفی شوند.
گودرزی ایران را پس از حضور «امام هشتم(ع)» پایگاه تشیع دانست و خاطرنشان کرد: «امام رضا (ع)» ایران را پایگاه معنوی برای همه مسلمانان جهان قرار دادند و زمینه را برای رشد معنوی ایرانیان فراهم کردند، ایران پایگاهی ارزشمند برای زائران «امام رضا (ع)» شده است، زیارت این امام بزرگوار از سوی ائمه مورد تاکید قرار گرفته است، «امام جواد (ع)» در خصوص زیارت «امام رضا (ع)» فرمودند: زیارت «امام رضا (ع)» از زیارت «سیدالشهدا (ع)» ارزشمندتر و فضیلت بیشتری دارد.