راه اندازی سامانه مشاوره جلوگیری از گاز گرفتگی/آتش نشانان راه بلدهای منطقه خود هستند
سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه درباره فعالیتهای کاری این سازمان گفت: هر جایی که مشکلی پیش بیاید، آتش نشانی میتواند به کمک سایر نهادها به کمک مردم برود و آنها را تنها نگذارد.
آتش نشانی خدمت رسان مردم در خانه
ملکی گفت: بسیاری از سازمانها فقط در مواردی به مردم کمک میکنند که در حوزه فعالیتی آنهاست. به عنوان مثال اداره برق یا گاز فقط در حد کنتورها (خارج از منزل) مسئولیت قبول میکنند و اگر داخل منزل کسی اتفاقی بیوفتاد، میگویند ملک شخصی است و این مسائل در حوزه مسئولیتی آنها نیست.
وی ادامه داد: سازمان آتش نشانی تنها نهادی است که به مشکلاتی که در خانه مردم هم ایجاد میشود، رسیدگی میکند، اما از شهروندان میخواهیم ابتدا مشکل را خودشان بررسی کنند و در صورت مشکلات سختتر با آتش نشانی تماس بگیرند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: متاسفانه شاهد هستیم که برخی از شهروندان بسیاری از مسائل اولیه ایمنی را رعایت نمیکنند و در صورت بروز مشکل تنها از آتش نشانی درخواست کمک دارند، این درحالیست که قبلا به توصیهها عمل نکرده اند.
وی گفت: به عنوان مثال ساختمانهایی که دارای زیرزمین و طبقات منفی هستند، بیشتر در معرض ورود آب هستند. پارکینگ برخی از ساختمانها در طبقه منفی است و یک رمپ برای ورود خودروها در ابتدای آن وجود دارد که همان رمپ، مسیر مناسبی برای ورود آب است. واحدها و انباریهایی که در زیرزمین هستند در این حالت با ورود آب خسارت میبینند. در چنین مواردی باید در انتهای رمپ ورودی پارکینگ، یک کف شور یا کانال باریک آبرو به صورت عرضی وجود داشته باشد که آب باران را به مسیر چاه یا کانال موجود هدایت کند.
راه اندازی سامانه مشاوره جلوگیری از گاز گرفتگی
ملکی گفت: هنگامی که هوا سرد میشود، شهروندان اقدام به نصب بخاریها یا راه اندازی سیستمهای گرامیشی دیگر میکنند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که ابتدا باید مسائل ایمنی رعایت شود و سپس اقدام به نصب و روشن کردن آنها کرد.
وی ادامه داد: عجله کردن درباره نصب وسایل گرمایشی بسیار خطرناک است بنابراین بهتر است چند دقیقه سرما را بیشتر تحمل کنند تا با بعد از رعایت اصول ایمنی با امنیت خاطر به نصب بخاری اقدام کنند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی با تاکید بر اینکه گازگرفتگی به هیچ وجه شوخی بردار نیست و در صورت بروز مشکل مرگ حتمی در پی دارد، افزود: سازمان آتش نشانی سال گذشته سامانه مشاوره برای پاسخگویی به مردم ایجاد کرد که موفق بود. به همین دلیل امسال نیز این سامانه به زودی راه اندازی میشود و شهروندان میتوانند از کارشناسان خدمات ایمنی سوالات خود را درباره مشکلات وسایل گرمایشی مطرح کنند.
ملگی گفت: این سامانه شمارهای مجزا از ۱۲۵ است و شهروندان میتوانند با یک تماس، از خطرات گازگرفتگی جلوگیری کنند.
مسیر یابی ماشینهای آتش نشانی با سامانه ABL
ملکی در پاسخ به این سوال که ماشینهای آتش نشانی چگونه مسیر محلهای آتش سوزی شده را شناسایی میکنند، افزود: در تمام شیفتهای آتش نشانی، آتش نشانان دورههای "شهرشناسی" را سپری میکنند. به این معنا که تمام نقاط مهم و خطرساز و حتی دور افتاده منطقه را شناسایی میکنند و با نزدیکترین راهها به صورت تجربی آشنا میشوند تا در صورت نیاز سریعا به منطقه مورد نظر برسند.
وی با اشاره به اینکه میانگین رسیدن ماشینهای آتش نشانی به محل ۴ دقیقه و ۱۳ ثانیه است، افزود: در گشت زنیهای آتش نشانی، محلهایی که در آن تغییرات صورت گرفته نیز شناسایی میشوند. به عنوان مثال خیابانهایی که مسدود یا یک طرفه شده اند، مشخص میشوند؛ بنابراین آتش نشانان به منطقه محل خدمت خود اشراف کامل دارند.
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: در شرایط خاص، اگر مشکلی ایجاد شود و از راههای از قبل شناسایی شده نتوانند به محل حادثه برسند، رانندگان از سامانه ABL استفاده کرده و با هماهنگی ستاد فرماندهی بهترین و نزدیکترین مسیر را شناسایی میکنند.