صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

پشت پرده تعریض جاده یاسوج سی سخت چه بود؟/زاگرس در حال مرگ است

۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸:۰۱
کد خبر: ۵۶۱۷۴۵
عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری، درباره قطع درختان بلوط جاده سی سخت به یاسوج گفت: تعریض جاده سی سخت یاسوج یک کار غیرمنطقی بود که اتفاق افتاد. این محور ۳۰ کیلومتری بسیار کم تردد است و حتی اگر قبول کنیم بار ترافیکی دارد باید گفت که این جاده فقط ۳۰ کیلومتر است و در صورت بار ترافیکی هم فقط نیم ساعت باید از مناظر زیبای این منطقه لذت برد.

محمد درویش، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ، درباره قطع درختان بلوط جاده سی سخت به یاسوج گفت: تعریض جاده سی سخت یاسوج یک کار غیرمنطقی بود که اتفاق افتاد. این محور ۳۰ کیلومتری بسیار کم تردد است و حتی اگر قبول کنیم بار ترافیکی دارد باید گفت که این جاده فقط ۳۰  کیلومتر است و در صورت بار ترافیکی هم فقط نیم ساعت باید از مناظر زیبای این منطقه لذت برد.

وی در ادامه ادعایی را مطرح کرد که نمی تواند آن را تایید کند: «بر اساس اطلاعاتی که دارم یک هتل بین الملل در سی سخت ساخته شده و برای اینکه تردد مسافران در روز‌های آخر هفته بهتر شود با لابی که صورت گرفته مجوز ساخت تعریض این جاده صادر شده و عده ای از مسئولین دست به یکی کردند تا مجوز این جاده صادر شود.»

درویش در ادامه بیان کرد: در صورتی که به راحتی می‌توانستند محدودیت سرعت بگذارند تا اگر هم بهانه خطر آفرین بودن را دارند مشکل حل شود.

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در ادامه بیان کرد: کجای دنیا به بهانه تعریض جاده ارزشمندترین درختان را قطع کنند.

درویش افزود: آمار‌های مختلفی از میزان قطع درختان در این جاده به دست رسیده است از هزار و ۵۰۰ اصله درخت تا ۱۵ هزار اصله درخت شنیده ایم ولی سازمان محیط زیست و منابع طبیعی باید شفافیت به خرج دهند و اطلاعات درست میزان درخت قطع شده را منتشر کنند.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در ادامه درباره قیمت هر اصله درخت بلوط بیان کرد: بر اساس پژوهشی که در هند انجام شده گفته اند قیمت هر درخت ۵۰ ساله ۲۰۰ هزار دلار است حالا اگر دست کم این قیمت را بگیرم و بگویم قیمت یک درخت ۵۰ ساله فقط ۱۰ هزار دلار است فاجعه فوق العاده زیاد می‌شود چرا که این درختان هر کدام هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار سال سن داشته اند.

وی در ادامه درباره سازمان متولی صادر کننده مجوز گفت: مجوز را سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری صادر کرده است.

به دلیل سر و صدای مردم این طرح متوقف شد

درویش گفت: به دلیل سر و صدای مردم این طرح متوقف شد و در صورتی که این پرونده باید تبدیل به یک شکایت شود و افرادی که این اقدام را انجام داده اند باید مورد پیگرد قرار بگیرد. مقام معظم رهبری اعلام کرده اند که حتی یک درخت به بهانه ساخت حوزه علمیه را نباید قطع کرد.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در ادامه بیان کرد: حدود ۶ سال پیش هم می‌خواستند این جاده را بسازند که منابع طبیعی جلوی آن را گرفت. هر چند وقت یکبار اقدام به این کار می‌کنند و بعد وقتی آب از آسیاب بیفتد دوباره شروع می‌کنند.

در ۱۵ سال اخیر ۳۰ میلون اصله درخت را در زاگرش از دست دادیم/زاگرس در حال مرگ است

وی افزود: در ۱۵ سال اخیر ۳۰ میلون اصله درخت را در زاگرش از دست دادیم زاگرس در حال مرگ است و نهال جوان ندارد و زاگرس اگر از بین برود با موج مهاجرت از غرب کشور به مرکز مواجه خواهیم شد که همین الان هم آب ندارد.

وی گفت: با دست خودمان داریم تیشه به ریشه زاگرس می زنیم.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در ادامه گفت: سازمان محیط زیست می‌تواند بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حتی طرح مصوب مجلس را نیز زیر سوال ببرد سازمان محیط زیست اختیاراتش فقط روی کاغذ زیاد است و تبدیل به حیاط خلوت دولت‌ها شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *