صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

خودنظارتی لازمه حضور در فضای مجازی است/فرهنگ سازی در اولویت قرار گیرد

۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵:۴۸
کد خبر: ۵۶۱۴۳۰
استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم، به تشریح الزامات حضور در شبکه‌های اجتماعی پرداخت.

مجید رضاییان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه ، با بیان اینکه برای بررسی عملکرد افراد در شبکه‌های اجتماعی ابتدا باید استفاده‌های مختلف از این نوع شبکه‌ها رصد شود، گفت: تئوری کاستلز (نظریه‌پرداز جامعه‌ی شبکه‌ای) در مورد شبکه‌های اجتماعی بسیار روشن است، شبکه‌های اجتماعی یک رسانه اجتماعی و وسیله ارتباطی محسوب می‌شوند و رسانه حرفه‌ای نیستند از این رو جنبه اجتماعی بودن باعث شده نسل اینترنت که از وب یک به وب دو رسید از انفجار اطلاعات به انفجار متن برسد.


وی ادامه داد: در نتیجه وجود وب ۲ بسیاری از ارتباطات گسترده شده و باعث شد دریافت کننده در عین حال ارسال کننده هم باشد و همزمانی هم تبدیل به در زمانی شد.


رضاییان با بیان اینکه در فضای وب ۲ همه در آن واحد به شکل اجتماعی می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند، تصریح کرد: این می‌تواند در مشاغل، کسب و کار، خلاقیت‌ها و استفاده‌های فرهنگی و خدمات اجتماعی بسیار موثر باشد که در دنیا هم اثر خود را نشان داده است.


وی با اشاره به سخنرانی کاستلز در نقد شبکه‌های اجتماعی بعد از حادثه تونس در سال ۲۰۱۴ مبنی بر ایتکه شبکه‌های اجتماعی در عین حال فقدان مشروعیت و سندیت دارند، گفت: فقدان مشروعیت و سندیت یعنی نمی‌توان گفت این خبر یا کامنت درست است از این رو صحت و سقم به حداقل رسیده که این خود خلا ایجاد کرده که زمینه ساز نیوز‌های فیک شده و دیگر راستی که با دروغ آمیخته شده است.


رضاییان با بیان اینکه حضور همه افراد در فضای اجتماعی حریم خصوصی را از بین برده یا به حداقل ممکن رسیده است، افزود: اشتراک گذاری دیدگاه ها، آرا، نوع پوشش و خیلی چیز‌ها در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود افراد مورد سواستفاده از سوی افراد دیگر قرار بگیرند از این رو حضور در شبکه‌های مجازی باید با در نظر گرفتن آداب خاص باشد.


این استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم با تاکید بر اینکه افراد برای حضور در شبکه‌های مجازی باید حریمی قائل شوند، تصریح کرد: در این فضا‌ها همه مطالب به اشتراک گذاشته را می‌بینند و به میزان بازید و فالور‌ها خصوصی بودن شبکه از بین می‌رود.


وی با بیان اینکه در قوانین رسانه‌ای اگر کسی عضو رسانه رسمی باشد حضورش در شبکه‌های اجتماعی تابع آن رسانه خواهد بود، گفت: افراد باید طبق عادات رسانه خود عمل کند این موضوعی است که اکنون از سوی بسیاری از کمپانی‌ها مطرح شده و در خصوص آن قوانینی لحاظ شده است.


استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم با تاکید بر اینکه باید با فرهنگ سازی خودنظارتی در شبکه‌های اجتماعی افزایش یابد، افزود: افراد باید به تناسب موقعیت و منزلت اجتماعی خود در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کرده و خود را تعریف کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *