صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

فرآورده‌های خبری چیست؟

۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲:۰۱
کد خبر: ۵۶۰۵۷۵
سردبیر ارشد اخبار بین الملل توضیح داد: استفاده از تصاویر همخوان، کلید واژه‌های گویا، افکت‌های جذاب، رنگ بندی مناسب در زمانی معمولا کمتر از ۳۰ ثانیه رمز تاثیر گذاری فرآورده خبری اطلاعات نگاری است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، حسن عابدینی، تحلیل گر مسائل بین الملل و سردبیر ارشد اخبار بین الملل در فضای مجازی چنین پستی را منتشر کرد:

‌رسانه‌های خبری در دهه دوم قرن بیست و یکم کوشش می‌کنند با ساده‌ترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان، فرایند یک رویداد را در اختیار مخاطب قرار دهند. این موضوع در قالب انواع فراورده‌های خبری صورت می‌گیرد. فراورده‌هایی از قبیل گزارش‌های خبری ۹۰ ثانیه‌ای تا ارتباط زنده دو تا سه دقیقه‌ای با خبرنگاران و کارشناسان صورت می‌گیرد.
روایت رویداد با بهره گیری از استودیو مجازی نوع دیگری از فراورده‌های خبری است. تازه‌ترین آن هم استفاده از هولگرام است که البته هنوز فراگیر نشده است. در این شیوه با بهره گیری از ۳۶ دوربین از یک خبرنگار یا کارشناس تصویر برداری می‌شود که با انتقال آن به استودیو مخاطب احساس می‌کند آن فرد به صورت زنده در استودیو حضور دارد. این فناوری در حقیقت نمایش سه بعدی است که بزودی در این زمینه مطلبی خواهم نوشت.
خبرگزاری‌های نوشتاری فراملیتی سال‌هاست از سبک جمع بندی (RUND UP) برای القای پیامشان در مورد یک رویداد استفاده می‌کنند. نحوه چینش اطلاعات بر اساس زمان وقوع، اما متناسب با سیاست رسانه انتخاب می‌شود. تصور کنید، یورش ارتش ترکیه به شمال عراق افزون بر ۱۰ روز است که شروع شده است. در این مدت تحولات گوناگونی روی داده است. بسیاری از مخاطبان ممکن است، سیر تحولات و پیامد‌های این لشکرکشی را فراموش کرده باشند. رسانه با چینش نقاط عطف، روایتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.
شبکه‌های تلویزیونی خبری از این شیوه بسیار استفاده می‌کنند. مردم نمی‌توانند ۲۴ ساعت مقابل تلویزیون بنشیند وتحولات مربوط به یک رویداد را دنبال کنند.
دستاندرکاران رسانه سیر رویداد‌ها را در قالب فرآورده خبری اطلاعت نگاری که بعضا (INFOGRAPHY) می‌گویند منتشر می‌کنند.
اطلاعات نگاری برای برخی موارد که تاریخی یا در مدت زمانی طولانی رخ داده است، کارایی بیشتری دارد.
شبکه خبر مدتی است به این سبک اطلاع رسانی بویژه در حوزه بین الملل گرایش بیشتری نشان می‌دهد. استفاده از تصاویر همخوان، کلید واژه‌های گویا، افکت‌های جذاب، رنگ بندی مناسب در زمانی معمولا کمتر از ۳۰ ثانیه رمز تاثیر گذاری فرآورده خبری اطلاعات نگاری است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *