صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

حوادث- انتظامی و آسیب‌های اجتماعی

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

سهمیه بندی بنزین از تکذیب تا اجرا

۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵:۰۱
کد خبر: ۵۶۰۳۲۶
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
سقف برداشت برای هر کارت سوخت ۲۵۰ لیتر در نظر گرفته شده است، امری که به نظر می‎رسد حکایت از سهمیه بندی بنزین در آینده نزدیک دارد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، همزمان با بازگشت کارت سوخت به چرخه سوخت رسانی کشور، زمزمه‌هایی مبنی برای سهمیه بندی سوخت به گوش می‌رسید و مسئولین نیز در ابتدا سهمیه بندی بنزین را تکذیب می‌کردند، در ادامه با کاهش سهمیه کارت جایگاه داران به ۲۰ لیتر بسیاری سهمیه بندی بنزین را محتمل می‌دانستند.

سهمیه بندی بنزین پس از تکذیب‌های فراوان از هفته گذشته با ارائه ۲۵۰ لیتر بنزین برای هر کارت سوخت آغاز شد، در این خصوص شهرام رضایی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآروده‌های نفتی گفت: سامانه هوشمند کارت سوخت به نحوی طراحی شده که باید عددی به عنوان سقف سوخت درآن ثبت شود و ما نیز براساس سابقه‌ای که وجود داشت سقف ۲۵۰ لیتر در ماه را برای سامانه تعریف کرده ایم، اما این سقف به معنای تعیین سهمیه سوخت خودرو‌ها نیست.

وی افزود: عدد ۲۵۰ لیتر در ماه براساس سابقه مصرف عموم مردم تعیین شده و بیش از ۶۰ لیتر در هفته می‌شود که این عدد برای اغلب مصرف کنندگان عدد درشتی است.

رضایی بابیان اینکه از ۲۲ میلیون کارتی که هم اکنون در اختیار مردم است تنها ۱۰۰۰ کارت به سقف ۲۵۰ لیتر رسیده است، گفت: با این حال این افراد نیز نگران نباشند، چون در صورت رسیدن به سقف ۲۵۰ لیتر، کارت جایگاه‌ها همچنان فعال است و این مالکان می‌توانند تا شارژ دوباره کارت در ماه بعد از کارت جایگاه داران استفاده کنند.

روند کاهشی سهم کارت سوخت جایگاه داران حکایت از سهمیه بندی سوخت در اینده نزدیک دارد امری که می‌تواند در زمینه مدیریت مصرف نقش مهمی را ایفا کند.

احمد بهرامی کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با با اشاره به سهمیه بندی سوخت در کشور اظهار کرد:میزان مصرف سوخت در کشور طی سال‌های گذشته رشد فزاینده‌ای داشته است که بخش عمده آن مربوط به قاچاق سوخت به کشور‌های همسایه می‌شود.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: توقف استفاده از کارت سوخت زمینه را برای افزایش قاچاق سوخت به وجود آورد و برای مدیریت مصرف و جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های کشور باید استفاده از کارت سوخت ادامه یابد.

وی افزود: کارت سوخت در کوتاه مدت برای مدیریت مصرف سوخت انری ضروری است، اما برای بلند مدت باید به فکر واقعی سازی قیمت انرژی در کشور باشیم.

بهرامی عنوان کرد: اجرای کامل طرح کارت سوخت نیازمند به صفر رساندن سهمیه کارت سوخت جایگاه داران است و تازمانی که این سهمیه هرچند اندک، در اختیار جایگه داران باشد نمی‌توان به اجرای کامل آن امیدوار بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *