صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

افت و خیز پاییزی بازار خودرو

۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲:۴۴
کد خبر: ۵۵۹۶۸۴
بازار خودروی کشور در شرایطی از اوایل مهرماه با روند صعودی قیمت‌ها مواجه بود که در هفته جاری، حباب قیمتی بسیاری از محصولات تخلیه و بازار به ثبات نسبی رسید. اما با افزایش قیمت‌ها در اولین روز‌های پاییزی سوالاتی پیرامون این موضوع مطرح شد؛ چرا که در شهریور همزمان با افزایش تولید، حباب قیمتی بسیاری از محصولات خودروسازان تخلیه و بازار به ثبات نسبی رسیده بود. در این زمینه برخی از فعالان بازار این امر را نتیجه مدیریت دوباره بازار توسط خودروسازان می‌خواندند.

به گزارش گروه فضای مجازی ،افت و خیز پاییزی بازار خودرو بازار خودروی کشور در شرایطی از اوایل مهرماه با روند صعودی قیمت‌ها مواجه بود که در هفته جاری، حباب قیمتی بسیاری از محصولات تخلیه و بازار به ثبات نسبی رسیده است.

در اوایل مهر قیمت بسیاری از محصولات خودروسازان به یکباره افزایش و بازار با نوساناتی همراه شد. روند افزایشی قیمت‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که دیگر بازار‌ها همچون سکه و ارز طبق روال یک ماه گذشته در آرامش بودند و تغییر و تحول قیمتی چندانی نداشتند.

آنچه مشخص است بازار خودرو طی رویه یک‌سال گذشته با تاثیرپذیری از دو بازار سکه و ارز با نوسان همراه می‌شد به‌طوری‌که با هر تغییری در نرخ ارز و سکه قیمت‌ها در بازار خودرو نیز با تحولاتی همراه می‌شد. ریشه این موضوع نیز تا حدودی به سرمایه‌گذاری دلالان در بازار خودرو مرتبط بود. اما با افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو از اوایل مهر، گمانه‌زنی‌هایی در مورد این اتفاق مطرح شد، چرا که در شهریورماه همزمان با افزایش تولید، حباب قیمتی بسیاری از محصولات خودروسازان تخلیه شده بود و بازار به ثبات نسبی رسید.

کاهش قیمت‌ها تا اوایل مهر روند خود را حفظ کرده بود این در شرایطی است که بعد از آن قیمت بسیاری از خودرو‌های تولیدی خودروسازان با افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی همراه شد. در مورد دلایل افزایش قیمت با توجه به عرضه مناسب خودرو‌ها از سوی خودروسازان بسیاری از فعالان بازار اظهار بی‌اطلاعی کردند.

در این زمینه، اما برخی دیگر از فعالان بازار از جمله سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو این امر را نتیجه مدیریت دوباره بازار توسط خودروسازان خواندند و تاکید داشتند که روند افزایشی قیمت‌ها به دلیل کاهش عرضه و کند شدن مراحل صدور فاکتور از سوی تولید‌کنندگان رخ داده است.

این اظهارات در شرایطی است که خودروسازان مدعی تسریع در روند تکمیل محصولات ناقص در شرکت‌های متبوع خود بودند و عرضه را متناسب با تولید خودرو می‌خواندند.

در هر صورت مدیریت بازار توسط خودروسازان موضوعی بود که از سوی خودروسازان قویا تکذیب شد. اما اگر خودروساز در افزایش قیمت‌ها دست نداشته باشد، چه دلیل دیگری برای این اتفاق مطرح است. در این زمینه برخی از فعالان بازار از ورود دوباره دلالان به بازار خودرو سخن می‌گویند و اینکه واسطه گران با ناامیدی از تلاطمات دوباره سکه و ارز بار دیگر به بازار خودرو روی آورده‌اند.

این اظهار نظر نیز با کاهش قیمت‌ها در هفته جاری، نمی‌تواند دلیلی برای روند صعودی بازار باشد. به این ترتیب این سوال همچنان باقی است که چرا ثبات بازار شهریور با روند صعودی قیمت‌ها در مهرماه دچار آشفتگی شد؟

در این مورد یک فعال بازار خودرو عنوان می‌کند که طی یک ماه گذشته برخی خودروسازان برای محصولاتی که دیگر امکان تولید ندارند جایگزین‌هایی معرفی کرده‌اند. این در شرایطی است که به دلیل کاهش قیمت‌ها در بازار، متقاضیان چندان استقبالی از طرح‌های جایگزین نکرده‌اند.

این موضوع تنها در مورد دو خودروساز بزرگ کشور صدق نمی‌کند بلکه مشمول خودروسازان بخش خصوصی نیز می‌شود. وی ادامه می‌دهد که طی هفته‌های گذشته شاهد بودیم که قیمت محصولات جایگزین به یکباره افزایش پیدا کرده و با قیمت کارخانه‌ای خود فاصله ۵ یا حتی ۱۰ میلیونی پیدا کرده است.

این کارشناس تاکید می‌کند که فاصله قیمتی به‌طور حتم می‌تواند در ترغیب مشتریان نسبت به تحویل خودرو‌های جایگزین موثر باشد موضوعی که خودروسازان به دنبال آن هستند. اظهارات این کارشناس خودرو شاید ملموس‌تر از دیگر دلایل فعالان بازار در مورد افزایش قیمت‌ها در اوایل مهر باشد، این در شرایطی است که در هفته جاری قیمت‌ها تعدیل شده و تا حدودی نیز به ثبات رسیده است.


روند نزولی قیمت‌ها

حال سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم طی هفته‌ای که گذشت قیمت خودرو‌ها چه تغییراتی کرده است. از ارزان‌ترین خودروی بازار شروع می‌کنیم. در حال حاضر پراید با سه مدل ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲ در بازار حضور دارد. در میان این سه مدل پراید ۱۱۱ با قیمت ۴۷ میلیون تومان در صدر قرار دارد و پراید ۱۳۱ با قیمت ۴۲ میلیون تومان ارزان‌ترین خودروی این گروه است. مشتریان می‌توانند پراید ۱۳۲ را نیز با قیمت ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنند.

پژو ۴۰۵ نیز با سه مدل GLX، SLX و GLX دوگانه‌سوز در دسترس خریداران است. در میان مدل‌های پژو ۴۰۵، مدل SLX این خودرو با قیمت ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی فروشندگان به مشتریان عرضه می‌شود. پژو ۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز نیز با قیمت ۷۶ میلیون و ۲۰۰ هزار خرید و فروش می‌شود. همین مدل با موتور بنزین‌سوز نیز با قیمت ۷۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قابل خریداری است.

گروه X ۲۰۰ شرکت سایپا نیز با سه خودروی، ساینا و دو مدل سدان و هاچ‌بک تیبا موجود است. این سه خودرو به ترتیب قیمت‌های ۵۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۵۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه شده‌اند. سری هم به بازار پژو ۲۰۶ بزنیم. این خودرو نیز همچنان با دو تیپ هاچ‌بک و یک مدل صندوقدار در بازار حضور دارد. تیپ ۲ این خودرو از سوی فروشندگان ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. مشتریان می‌توانند همین خودرو را با تیپ ۵، به قیمت ۹۳ میلیون تومان خریداری کنند. پژو ۲۰۶ صندوق‌دار نیز ۹۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار قیمت دارد. البته در ارتباط با این خودرو ذکر این نکته اهمیت دارد که پژو ۲۰۶ در شرایط فعلی به دو صورت فول و ساده در بازار قابل خریداری است. قیمت‌های ذکر شده برای این خودرو مربوط به مدل ساده است، بی‌شک قیمت‌های مدل فول در این سه خودرو بیش از این خواهد بود.

نگاهی هم به بازار محصولات رنو بیندازیم.در حالی که تولید انواع رنو در خطوط تولید پایان یافته همچنان خودروسازان تعداد اندک باقی مانده این برند را که در پارکینگ‌های آن‌ها موجود است، فاکتور می‌کنند. در حال حاضر دو مدل ساندرو استپ‌وی و پارس تندر به ترتیب با قیمت ۱۸۰ میلیون و ۱۲۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

سمند، دیگر محصول ایران خودرو است که طی هفته جاری در بازار مورد معامله قرار گرفت. این خودرو با دو مدل EF ۷ و LX در دسترس خریداران قرار دارد. سمند LX با پرداخت ۷۶ میلیون تومان و مدل EF ۷ این خودرو نیز ۸۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. کوییک با گیربکس اتوماتیک نیز در بازه زمانی ذکر شده با قیمت ۸۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. پژو ۲۰۷ نیز با دو مدل گیربکس معمولی و اتوماتیک در دسترس متقاضیان قرار دارد. این خودرو با گیربکس ساده، ۱۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت همین خودرو با گیربکس اتوماتیک طی هفته‌ای که گذشت ۱۶۰ میلیون تومان بود.

از بازار دنا نیز خبر می‌رسد، این خودرو با دو مدل دنا معمولی و دنا پلاس با موتور توربو شارژ از سوی فروشندگان به مشتریان عرضه می‌شود.

دنا معمولی ۱۰۶ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است و مدل پلاس با موتور توربو شارژ نیز با قیمت ۱۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

رانا و پژو پارس نیز به ترتیب با قیمت ۷۶ میلیون و ۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار حضور دارند. سری هم به بازار خودرو‌های مونتاژی که توسط دو خودروساز بزرگ کشور عرضه می‌شوند، بزنیم. جدا از رنو ساندرو استپ‌وی که قیمتش را اعلام کردیم، شرکت سایپا همچنان تولید چانگان را در دستور کار دارد. این خودرو از سوی فروشندگان با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.

سراتو دیگر محصول مونتاژی این خودروساز نیز در ازای پرداخت ۲۸۱ میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. دانگ‌فنگ H ۳۰ کراس محصول چینی که در خطوط تولید ایران خودرو مونتاژ می‌شود با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اولین محصول پسا برجامی این شرکت، یعنی پژو ۲۰۰۸ نیز از سوی فروشندگان با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان به خریداران عرضه شد.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *