صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

هفته قوه قضاییه

صفحات داخلی

حذف تنوع مدارس نیازمند بررسی بیشتری است

۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹:۵۲
کد خبر: ۵۵۹۶۷۸
عضو کمیسیون آموزش مجلس درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر حذف تنوع مدارس گفت: این مصوبه نیازمند بررسی کارشناسی بیشتری بود و باید مدارسی که برای توسعه علمی کشور لازم است را حذف نکنیم.

به گزارش گروه فضای مجازی ،اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش که در آن بر حذف تنوع مدارس (مدارس سمپاد، نمونه دولتی، شاهد و هیأت امنایی) تأکید شده است، اظهار کرد: اینکه به موضوع صفر و صدی نگاه کنیم برای رشد علمی کشور مضر است.

وی ادامه داد: درست است که نباید تنوع زیادی وجود داشته باشد و هر گروهی برای خودش یک سری مدارس خاص طراحی کنند، اما از طرفی ما برای رشد علمی خود نیازمند ساختار‌های خاصی نیز هستیم؛ مثلاً برای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی به افراد خاص نیاز داریم تا آموزش، دوره و مهارت­های خاص ببینند که این امر در مدارس عمومی ممکن نیست.

اختیاری افزود: اینکه هیچ مدرسه خاصی نباشد و یا طیف گسترده­‌ای از مدارس را داشته باشیم، هر دو بد است؛ باید مابین این دو حرکت کرد و بر این اساس مصوبه اخیر مجلس نیازمند کار کارشناسی بیشتر بود و دست­‌کم باید مدارسی که برای توسعه علمی کشور لازم بود مثل سمپاد و نمونه دولتی را نگه می‌­داشتیم و سایر مدارسی که نیاز نبود، ادغام می‌­شد.

وی در خصوص لزوم تداوم کار مدارس سپماد بیان کرد: افراد خاص نیازمند آموزش خاص هستند پس باید ساختار‌هایی داشته باشیم که بتوانیم به آن‌ها این آموزش را بدهیم. مثلا برای افرادی که می­‌خواهند مکانیکی بیاموزند باید مدارس آموزش مکانیکی طراحی کنیم. در مباحث علمی هم همین­طور است. برای کسی که استعداد خاصی در شیمی یا ریاضی دارد باید مدارس خاص طراحی شود بنابراین باید دید نظر شورای نگهبان درباره این مصوبه چیست.

مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۸ مصوب کرد که دولت (وزارت آموزش و پرورش) مکلف است حداکثر تا پایان سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ کلیه واحد‌های آموزشی تحت مدیریت را منحصراً به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره کند، به‌گونه‌ای که به جز مدارس استثنایی، مدارس دولتی متنوع در کشور نباشد و ملاک ثبت‌نام در مدارس دولتی متناسب با فاصله محل سکونت با مدرسه باشد».

تبصره این ماده نیز «تأسیس هر نوع مدارس خاص» را صرفاً با مجوز مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر دانسته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *